مزوتراپی صورت چیست؟ ( آیا مزوتراپی صورت برای لک مفید است؟ )

آخرین بروز رسانی: 7ام اردیبهشت, 1403
مزوتراپی صورت چیست؟ ( آیا مزوتراپی صورت برای لک مفید است؟ )

مزوتراپی صورت معمولاً از آنجایی مطرح می‌شود که یک چهارم مردان و نیمی از زنان در گروه سنی 30 تا 45 سال، مبتلا به جای جوش و لک صورتی هستند که معمولاً به دلیل افزایش نسبی آندروژن‌ها و یا تغییرات هورمونی رخ می‌دهد.

نگرانی از جوش صورت و یا باقی ماندن جای آن، از جمله دردسرهایی است که معمولاً در سنین نوجوانی هر فردی را درگیر می‌سازد. گاهی اوقات این جوش‌ها به مرور زمان و یا با مصرف دارو و پماد بهبود می‌یابند؛ اما در برخی موارد به صورت لک بر روی صورت باقیمانده و ظاهر و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اما، مزوتراپی صورت چیست؟ چقدر با این روش آشنایی دارید؟ مزایا و معایب این تکنیک چیست؟ آیا در نوجوانان قابل انجام است؟ برای پاسخ به این سوالات، در ادامه همین مطلب همراه ما باشید.

 

مزو تراپی صورت چیست؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که مزوتراپی چیست؟ در واقع مزوتراپی تکنیکی است غیرتهاجمی که در آن از روش غیرجراحی برای زیباسازی پوست و به هدف رفع و یا کاهش مشکلات مختلف پوستی از جمله سلولیت، اضافه وزن و چربی اضافی، ریزش مو، کانتور کردن بدن و جهت جوانسازی صورت و گردن استفاده می‌شود.

این تکنیک در سال 1952، توسط پزشک فرانسوی به نام میشل پیستور، برای تسکین درد توسعه یافت و پس از آن در ایالات متحده و سایر نقاط جهان محبوبیت پیدا کرد. در مزوتراپی پوست، از سوزن‌های بسیار ظریف برای تزریق مواد مختلف از جمله داروها، ویتامین‌ها، هورمون‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و عصاره‌های گیاهی به مزودرم، لایه چربی و بافت زیر پوست استفاده می‌شود تا گردش ضعیف خون و آسیب پوستی اصلاح گردد. از این تکنیک برای رویش مجدد موها در افرادی که ریزش داشتند نیز استفاده می شود در مورد آنکه مزوتراپی مو چیست در مقالات دیگر ما بیشتر بخوانید.

ترکیب محتوای داروهای تجویزی و دفعات تزریق، با توجه به پوست هر فرد، هدف درمان و ناحیه‌ای که باید درمان شود، متفاوت است. در مزوتراپی پوست، پزشکان ممکن است بسته به نیاز هر فرد از داروهای گشادکننده عروق و آنتی‌بیوتیک‌ها؛ کلسی‌تونین و تیروکسین به عنوان هورمون‌ها و از کلاژناز و هیالورونیداز به عنوان آنزیم استفاده کنند.

 

نحوه انجام مزوتراپی پوست

 

مزوتراپی پوست

 

در طول هر جلسه مزوتراپی پوست، پزشک در حین کار، از داروهای بی‌حس‌کننده یا کرم‌های موضعی بی‌حسی استفاده می‌کند و با استفاده از سوزن کوتاه مخصوص، تزریق به پوست انجام ‌می‌شود. بسته به شرایط درمان، تزریق‌ها می‌تواند در عمق‌های مختلف 1 تا 4 میلی‌متری پوست انجام شود.

با هر تزریق ممکن است فقط قطره کوچکی از محلول داخل پوست قرار گیرد. در ابتدا، با فواصل 7 تا 10 روز تزریق انجام می‌شود؛ اما در صورت بهبودی پوست، درمان هر 14 روز یک بار و یا یک بار در ماه انجام خواهد شد.

جهت خرید تیغ اصلاح صورت مردانه و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

مزایای مزوتراپی پوست

  • در مزوتراپی پوست، قبل از تزریق دارو، معمولاً از کرم‌های بی‌حس‌کننده بر روی پوست استفاده می‌شود در نتیجه روشی به نسبت بدون درد است.
  • مزوتراپی زخمی بر روی پوست ایجاد نمی‌کند (اگرچه ممکن است در مواردی تورم و تیرگی خفیف به مدت چند روز ظاهر شود).
  • نیازی به داروی آرام‌بخش ندارد و مراجعه‌کننده می‌تواند چند لحظه پس از درمان، از مطب خارج شود.

 

 

کاربردهای مزوتراپی پوست

امروزه مزوتراپی پوست در موارد زیر کاربرد دارد:

  • حذف چربی در نواحی ران، باسن، پاها، بازوها و صورت
  • از بین بردن جای جوش و لک‌های پوستی
  • کاهش سلولیت
  • از بین بردن چین و چروک صورت
  • سفت و روشن کردن پوست
  • درمان آلوپسی

 

خطرات و عوارض مزوتراپی صورت

عوارض مزوتراپی صورت که تاکنون گزارش شده است عبارتند از: حالت تهوع، درد، آلرژی، تورم، خارش، سرخی، کبودی، آماس در محل تزریق، لکه‌های تیره پوست، کهیر، عفونت و زخم.

 

– مزوتراپی برای درمان جای جوش

همانطور که گفته شد از مزوتراپی صورت برای لک و جای جوش نیز استفاده می‌شود. در مزوتراپی، مولکول‌ها به طور مستقیم و در مقادیر کم، به ناحیه موردنظر تزریق می‌شوند.

از این رویکرد، با موفقیت برای درمان لک و جای جوش استفاده می‌شود تا آکنه یا علائم آن بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی و به شیوه‌ای موثر، درمان شوند. مزوتراپی برای برطرف کردن جای جوش را می‌توان برای دو مساله اساسی استفاده کرد یکی تنظیم تولید چربی و دیگری از بین بردن جای لک. البته توصیه ای که می شود در این زمان داد این است که اگر لکه های زیادی بر روی صورت خود ندارید از انجام مزوتراپی خودداری کنید و با ماسک های خانگی یا ماسک های ورقه ای این لکه ها را به مرور کم رنگ و در نهایت از بین ببرید.  طرز استفاده از ماسک ورقه ای در مقالات دیگر الو ارس گفته شده که می توانید از آنها استفاده نمایید.

 

مزوتراپی برای درمان جای جوش

 

  • تنظیم تولید چربی

بیش فعالی در تولید چربی می‌تواند منجر به بروز جوش در صورت شود. مهم‌ترین عامل موثر در ایجاد این جوش‌ها، تحریکات هورمونی است. در مزوتراپی پوست تلاش می‌شود تا با تزریق داروهایی که بتوانند بر روی غدد چربی عمل کنند، میزان چربی پوست به تعادل برسد و بافت پوست ترمیم شود.

برای مثال، تزریق ویتامین A می‌تواند سنتز سبوم (ماده موثر در تولید جوش‌های آکنه‌ای موثر) را کنترل کند و واکنش‌های التهابی را مهار نماید. تزریق عصاره طبیعی جینکوبیلوبا ترشح چربی پوست را کاهش می‌دهد؛ یا ویتامین‌های گروه B خطر هیپرپیگمانتاسیون التهابی ناشی از جای جوش و لک را به حداقل می‌رساند؛ و یا اسید هیالورونیک با وزن مولکولی کم، موجب تغذیه و آبرسانی پوست می‌شود.

 

  • از بین بردن جای لک

در خصوص جوش‌های قدیمی، پزشک به دنبال رفع زخم‎های ناخوشایند، ترویج بازسازی پوست و صاف کردن ضایعات سطحی است. بسته به مکانی که لک پوستی قرار دارد، پزشک می‌تواند از مولکول‌های روشن‌کننده، محرک‌های رشد یا مواد فعال با خاصیت شفاف‌کننده استفاده کند.

اگر جای جوش و یا اُسکار، عمیق و فیبری باشد، راه‌حل‌هایی برای امکان مداخله عمیق‌تر با ناحیه لک صورت فراهم می‌شود، مانند استفاده از لیزر، لایه‌برداری متوسط یا استفاده از امواج پزشکی حامل انرژی. البته، درمان جای جوش با مزوتراپی پوست، در صورتی که منجر به تشدید التهاب شود، توصیه نمی‌گردد؛ چون ممکن است موجب تسهیل پراکندگی میکروب‌ها و نفوذ آن‌ها به داخل پوست شود. البته انجام لیزر هم باید با تجویز پزشک انجام شود. همچنین می‌توانید عوارض لیزر موهای زائد را در این مقاله بخوانید.

 

 

چه جوش‌هایی با مزوتراپی قابل درمان هستند؟

از مزوتراپی پوست می‌توان برای درمان جوش‌های زیر استفاده کرد:

  • پوست چرب، جوش سرسیاه و لک‌های پوستی که در مرحله حاد قرار دارند.
  • اسکارهای خفیف آکنه که در مرحله مزمن قرار دارند و جذابیت پوست را تغییر می‌دهند.
  • جهت پیشگیری از درمان‌های سخت‌تر، مزوتراپی می‌تواند در نوجوانانی که مبتلا به جوش صورت هستند، به کار رود.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

مزوتراپی پوست، تکنیکی جدید با اهدافی چندمنظوره است که درمان جوش و لک صورت یکی از زمینه‌های کاربردی آن است. اما، لازم است توانایی و دانش متخصصان مزوتراپی نیز در انجام این کار در نظر گرفته شود. عدم تحریک پوستی و در نتیجه عدم ایجاد آکنه، انتخاب داروها و مواد موثره برای درمان جای لک و جوش از جمله توانایی‌های متخصص مزوتراپی است که باید به آن توجه ‌شود.

 

دسته‌بندی: بلاگ