اسپری بادی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت عطر و بادی اسپلش

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
اسپری بادی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت عطر و بادی اسپلش

اگر تا به حال نام بادی اسپلش را شنیده باشید، حتماً کنجکاو شده‌اید که این ترکیب خوشبو کننده را بیشتر بشناسید، تفاوت آن با سایر ترکیبات آرایشی- بهداشتی را بدانید و بیاموزید چگونه یک اسپری ساده می‌تواند زیبایی و جذابیت شما را به سادگی ارتقا ببخشد! در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که بادی اسپلش چیست و چه کاربردهایی دارد.

 

بادی اسپلش چیست؟

لوازم آرایشی موادی هستند که با هدف حفظ یا افزایش جذابیت، ایجاد تغییرات ظاهری و پاکسازی به صورت‌های مختلف روی پوست و بدن به کار گرفته می‌شوند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بر ساختار و عملکرد بدن تأثیری نداشته باشند.

این فرآورده‌ها براساس اصول آرایشی و پوستی در یکی از گروه‌های لوازم آرایشی، لوازم مراقبت از پوست یا عطر و خوشبو کننده‌ها قرار می‌گیرند. به عنوان مثال بادی اسپلش‌ها نوعی خوشبو کننده بدن هستند که از ترکیبات عطر مصنوعی مانند الکل، بنزیل الکل و بنزیل سالیسیلات در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود. البته انواع ساخته شده از منابع اسپلش طبیعی مانند قهوه هم در دسترس هستند که عوارض آلرژیک کمتری نیز ایجاد می‌کنند.

 

تفاوت سایر محصولات خوشبوکننده و بادی اسپلش چیست؟

محصولات خوشبو کننده پوست به بادی اسپلش‌ها محدود نمی‌شوند و انواع مختلف دیگری مانند بادی لوشن ( لوسیون بدن )، بادی میست، اسپری خوشبو کننده بدن ( که البته برخی معتقدند همان بادی اسپلش‌ها هستند! ) و عطرها نیز در این دسته قرار می‌گیرند که براساس نسبت آب و روغن در فرمولاسیون اصلی و همچنین ماندگاری بو روی سطح پوست درجه بندی می‌شوند.

اگر از تعدد محصولات مختلف پوستی سردرگم شده اید، جدول زیر می‌تواند شما را برای درک بهتر انواع محصولات خوشبو کننده راهنمایی کند:

 

ردیفنام محصولویژگی اصلیماندگاری بو
1لوسیون بدن (body lotion)نرم کننده و آبرسان روزانه کل بدنبسیار کوتاه
2بادی اسپلش (body splash)اسپری خوشبو کننده بدنکوتاه
3اسپری بدن (body mist)خوشبو کننده عطری سبک و ملایمدر حدود 4 ساعت
4عطر (perfume)خوشبو کننده روغنی و سنگیندر حدود 6 ساعت یا بیشتر

 

انواع بادی اسپلش چیست؟

اسپری بادی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت عطر و بادی اسپلش

بادی اسپلش و بادی میست ترکیباتی هستند که باید مستقیماً روی پوست اسپری شده و به کمک ماساژ اثرگذاری آن تثبیت شود. این ترکیبات که خوشبو کننده‌های ملایم و در عین حال مرطوب کننده‌های پوستی هستند، پس از حمام و برای حفظ شادابی و بوی خوب بدن، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بادی اسپلش‌ها براساس رایحه، ظاهر و ویژگی‌های منحصر به فردی که هرکدام خواهند داشت، طبقه بندی می‌شوند و رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از بادی اسپلش اکلیلی یا شاین دار، بادی اسپلش با رایحه میوه و بادی اسپلش با رایحه‌های ملایم طبیعی.

یکی از معروف‌ترین انواع بادی اسپلش، بادی اسپلش ویکتوریا سکرت است. شاید برای شما هم سوال باشد که از بین تولیدات برند ویکتوریا سکرت، معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع بادی اسپلش چیست؟

 

 

ردیفنام مدلرایحه بادی اسپلشویژگی خاص هر بادی اسپلش چیست؟
1Amber Romanceرایحه گرم مشک و عنبرآبرسان قوی و تسکین دهنده
2sunset sorbetرایحه شیرین مانند میوهآرامش بخش و ضد افسردگی
3Eternal Sunflowerعطر گرم گلی- وانیلیآبرسان و مناسب پوست‌های حساس
4Before The Rainرایحه خنک مرکباتآبرسان با رایحه ماندگار
5Love Spell Shimmerرایحه میوه ای- گلیاکلیلی و شاین دار

 

کاربرد بادی اسپلش چیست؟

بعد از اینکه فهمیدیم بادی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد، لازم است بدانیم علت استفاده از بادی اسپلش چیست و چرا باید از این ترکیبات خوشبو کننده در روتین روزانه خود داشته باشیم؟

  • بادی اسپلش یا بادی میست به دلیل رایحه لطیف و سبکی که دارد، برای افرادی که به بوهای شدید و سنگین حساس هستند، جایگزین بسیار مناسبی است و مانع از احساس سردرد یا واکنش‌های آلرژیک خواهد شد.
  • این ترکیبات سبک و خوشبو، به دلیل غلظت کم می‌توانند به سلیقه مصرف کننده، با سایر عطرها ترکیب شده و بویی خاص، منحصر به فرد و جلوه‌ای چند لایه ایجاد کنند.
  • این بوهای خوشایند، با ایجاد حس تمیزی و ممانعت از به مشام رسیدن بوی عرق، حس زیبایی و اعتماد به نفس را به همراه خواهند داشت.
  • در نهایت اینکه وجود برخی انواع روغن‌های ضروری طبیعی مانند اسطوخودوس یا بابونه، علاوه بر طراوت و شادابی می‌تواند باعث کاهش حس اضطراب و افسردگی نیز باشند.

برای خوشبو نگه داشتن بدن و جلوگیری از تعریق و بوی بد می‌توانید از اسپری دئودورانت‌ یا اسپری ضد تعریق استفاده کنید اگر نمی‌دانید دئودورانت‌ چیست مقالات دیگر را بخوانید.

 

معایب استفاده از بادی اسپلش چیست؟

 

اسپری بادی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت عطر و بادی اسپلش

 

همانطور که در بخش‌های قبل نیز اشاره شد، این ترکیبات نسبت به عطر ماندگاری بسیار کمتری دارند، به همین دلیل در طول یک روز کاری، خصوصاً در فصل‌های گرم، چند مرتبه باید آن‌ها را تمدید کرد و نمی توانند به خوبی جای استیک ضد تعریق را در روزهای گرم پر کنند. به علاوه اگر بادی اسپلش اسپری شده روی بدن قبل از پوشیدن لباس کاملاً خشک نشود، ممکن است رد روغن یا سایر ترکیبات آن روی لباس باقی بماند.

 

طرز استفاده از بادی اسپلش چگونه است؟

بادی اسپلش‌ها به دلیل رایحه سبک و ماندگاری کمتری که نسبت به عطرها دارند، خیلی زود اثر خود را از دست می‌دهند و معمولاً در طول روز نیاز به تمدید دارند. البته رعایت چند نکته ساده در هنگام استفاده از این ترکیبات می‌تواند تأثیر و ماندگاری آن‌ها را طولانی‌تر کند:

  • قبل از استفاده از بادی اسپلش بدن خود را بشویید و تمیز کنید برای این کار میتوانید از شامپو بدن نیوا استفاده نمایید سپس یک کرم مرطوب کننده بدون بو، روی سطح پوست خود بمالید؛ به این ترتیب و با هیدراته کردن سطح بدن، رایحه خوش خوشبو کننده، روی سطح پوست شما قفل شده و اثر آن طولانی‌تر خواهد شد.
  • برای کسب بیشترین اثر، بادی اسپلش‌ها باید بلافاصله پس از حمام و به طور مستقیم روی سطح پوست اسپری شوند.
  • در نهایت اگر می‌خواهید بدانید که بهترین مدل بادی اسپلش چیست، در نظر داشته باشید که گونه‌های با حداقل گاز و به عبارتی بر پایه مایع این نوع خوشبو کننده‌ها، می‌توانند برای مدت طولانی‌تری باقی بمانند. یکی از پیشنهادات ما بادی اسپلش کالیستا زرد که با نت های میوه ای و استوایی خود باعث حس طراوت در شما می شود.

 

ترکیبات بادی اسپلش چیست؟

اسپری بادی اسپلش چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت عطر و بادی اسپلش

با شنیدن نام بادی اسپلش، اولین سوالی که به ذهن شما خطور می‌کند این است که اسپری بادی اسپلش چیست؟ بادی اسپلش در واقع نوعی اسپری خوشبو کننده بدن است با رایحه‌ای سبک تر، رقیق‌تر و البته قیمتی ارزان‌تر از عطر و پرفیوم. اما پر تکرارترین ترکیبات سازنده بادی اسپلش عبارتند از :

  • الکل (اتانول) 60%: الکل حمل کننده عطر است و در ارتباط با پوست بدن گرم شده، تبخیر می‌شود و فقط عطر خوش را به جای خواهد گذاشت. به علاوه به پخش یکنواخت رایحه روی محل اسپری شدن نیز کمک خواهد کرد.
  • PEG-40: روغن کرچک هیدروژنه (PEG-40) نوعی سورفکتانت است که باعث کاهش کشش سطحی بین آب و روغن شده و نوعی تمیز کننده سطحی برای پوست ایجاد می‌کند. از طرف دیگر نیز به عنوان یک امولسیفایر عمل کرده و به محصولات آرایشی بهداشتی، نرمی می‌بخشد.
  • دی ایزوپروپانول آمین: دی ایزوپروپانول آمین و ترکیبات مشابه آن ( مثل تری ایزوپروپانول آمین، ایزوپروپانول آمین و ترکیب ایزوپروپانول آمین‌ها ) با نام کلی آمین‌های آلیفاتیک ایزوپروپیل الکل شناخته می‌شوند و علاوه بر امولسیفایر بودن، به تنظیم pH ترکیبات آرایشی- بهداشتی نیز کمک می‌کنند.
  • کاربومر (پلی اکریلیک اسید): Carbomer که به صورت پودر، مایع یا ژل در صنایع آرایشی- بهداشتی استفاده می‌شود، نوعی تغلیظ کننده است که باعث پیوستگی و چسبندگی بهتر مواد تشکیل دهنده بادی اسپلش به یکدیگر خواهد شد.
  • بنزوفنون: بنزوفنون‌ها معمولاً وظیفه تقویت و تثبیت بو و رایحه را بر عهده دارند و Benzophenone-2 در تهیه بادی اسپلش کاربرد بیشتری دارد.
  • استیرن: استیرن و کوپلیمر‌های استایرن، معمولاً نقش مات کننده، ویسکوز کننده و ایجاد کننده فیلم در ترکیبات آرایشی- بهداشتی دارند.
  • گلیسیرین: گلیسیرین ترکیبی برای ایجاد خاصیت مرطوب کنندگی است. این ماده عموماً رطوبت را از هوا یا حتی بخش‌های زیرین به سمت سطح پوست کشیده و در آنجا مسدود می‌کند. به این ترتیب باعث ایجاد حس طراوت در پوست خواهد شد.
  • اسید سیتریک: اسید سیتریک نوعی ماده AHA یا تنظیم کننده pH است که به طور همزمان قابلیت لایه برداری نیز دارد و با تمیز کردن منافذ، باعث صاف و نرم شدن سطح پوست می‌شود.
  • عصاره‌های خوشبو کننده: آیا می‌دانید بخش اصلی و جدا نشدنی بادی اسپلش چیست؟ رایحه یا عصاره‌های خوشبو کننده. این ترکیبات که انواع متفاوتی دارند از ترکیبات طبیعی مختلف مانند میوه‌ها، گل‌ها یا دیگر عوامل گیاهی تهیه شده و در کنار یکدیگر، معجزه خوشبوی بادی اسپلش‌ها را ایجاد می‌کنند.
  • بنزوآت سدیم: Sodium Benzoate در واقع ماده نگهدارنده ترکیبات آرایشی- بهداشتی است. ماده‌ای که مانع رشد باکتری، میکروب، قارچ و میکروارگانیسم‌ها شده و باعث می‌شود این قبیل ترکیبات برای مدت زمان طولانی سالم و قابل استفاده باقی بمانند.
  • آب: وجود آب در ترکیبات آرایشی- بهداشتی نیاز به توضیح زیادی ندارد. آب حلالی است که وجود آن در این مواد الزامی است و به کمک امولسیفایر‌ها در کنار ترکیبات روغنی قرار خواهد گرفت و پایه بادی اسپلش‌ها را ایجاد می‌کند.

 

دسته‌بندی: بلاگ