10 دلیل گودی زیر چشم ( چگونه گودی زیر چشم را از بین ببریم؟ )

آخرین بروز رسانی: 4ام اسفند, 1402
رفع گودی زیر چشم

پوست اطراف چشم ظریف و حساس است؛ به همین دلیل ممکن است در بعضی مواقع به صورت گود افتاده و تیره‌تر نسبت به سایر نقاط صورت مشاهده شود. اغلب ما با نگاه کردن در آینه، متوجه گودی چشم‌ها می‌شویم؛ اما معمولاً ظاهر شدن این گودی‌ها در افراد مختلف متفاوت است. سن، نقش مهمی در گودی زیر چشم دارد؛ ولی ممکن است افراد جوان‌تر نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرند. به نظر شما چه عواملی موجب گودی زیر چشم می‌شود؟ آیا راهکارهای خانگی برای رفع گودی زیر چشم وجود دارد؟ پزشکان از چه درمان‌های دارویی برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند؟ در ادامه به بررسی این موضوعات می‌پردازیم.

 

دلایل عمده گودی زیر چشم

1- کم آبی

10 دلیل گودی زیر چشم ( چگونه گودی زیر چشم را از بین ببریم؟ )

شایع‌ترین علت گودی زیر چشم مربوط به کمبود آب در بدن است. مصرف بیش از حد قهوه، نوشابه و یا نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده، به دلیل خصلت دیورتیک یا ادرارآور، می‌توانند منجر به کم آبی بدن شوند. آب، ضروری‌ترین ماده‌ای است که بدن برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. معمولاً نوشیدن مایعات به ویژه آب و محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های دیورتیک از جمله نوشابه و قهوه در کاهش گودی زیر چشم، بسیار موثر است..

 

2- کمبود ویتامین

کمبود ویتامین‌های C، K، ماده معدنی آهن و به عبارتی سوءتغذیه می‌تواند از دیگر موارد علت گودی زیر چشم باشد. ویتامین C در جذب بهتر آهن و کاهش گودی چشم موثر است، درحالی‌که ویتامین K مسئول لخته شدن خون است. کمبود هرکدام از این ویتامین‌ها می‌تواند منجر به گودی چشم شود.

 

حتما بخوانید: پروفایلو چیست؟

 

3- اختلال خواب

خواب ناکافی گزینه دیگری است که می‌تواند علت گودی زیر چشم و تغییر رنگ پوست باشد. گودی زیر چشم، اغلب نشان‌دهنده این موضوع است که فرد به اندازه کافی نمی‌خوابد و یا خواب باکیفیتی ندارد. بر اساس مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، بزرگسالان به 9-7 ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارند؛ در حالی که نوزادان، کودکان و نوجوانان ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشند.

4- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن در تخریب و زوال کلاژن، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه افتادگی پوست صورت و گودی زیر چشم میشود همچنین یکی از راه‌های درمان پف زیر چشم نیز ترک سیگار میباشد.

5- سن

فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان، کلاژن است که وظیفه استحکام و انعطاف‌پذیری پوست را بر عهده دارد. با افزایش سن، سطح کلاژن پوست کاهش می‌یابد و پوست زیر چشم اولین مکانی است که با کاهش قابل‌ توجه کلاژن مواجه خواهد شد؛ بنابراین دیگر علت گودی زیر چشم، می‌تواند مربوط به کاهش کلاژن در بدن باشد.

6- آلرژی

آلرژی می‌تواند باعث گودی زیر چشم و ایجاد حلقه‌های سیاه زیر آن‌ها شود. این اثرات ناشی از التهاب در رگ‌های خونی کوچک زیر چشم یا مسدود شدن مجرای بینی است که می‌تواند با آلرژی همراه باشد.

 

حتما بخوانید: لوسیون بدن چیست؟

7- کاهش وزن

گاهی اوقات، کاهش وزن می‌تواند به اندازه‌ای چشمگیر باشد که موجبات علت گودی زیر چشم‌ را فراهم کند. همچنین، کاهش سریع وزن می‌تواند موجب کمبود تغذیه و در نتیجه سایر مشکلات پوستی در ناحیه چشم شود.

8- عفونت‌های سینوسی

سینوس‌های ملتهب، گرفتگی بینی و فشار از علائم عفونت سینوسی و از علل گودی زیر چشم محسوب می‌شود که باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

جهت خرید ریمل و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

9- ژنتیک

در برخی افراد، علت گودی زیر چشم ممکن است به ژنتیک یا DNA فرد مربوط باشد.

10- ضربه

هرگونه آسیب در ناحیه صورت یا در اطراف چشم می‌تواند باعث گودی زیر چشم شود. بسیاری از شکستگی‌ها، شکستگی‌های اوربیتال هستند، جایی که لبه استخوانی چشم سالم است، اما کف نازک حدقه چشم پاره شده یا ترک خورده است.

از دیگر روش‌ها برای رفع سیاهی و گودی زیر چشم استفاده از کرم دور چشم خارجی است که تا حدودی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کنید.

 

درمان خانگی گودی زیر چشم

در بیشتر موارد گودی زیر چشم مربوط به کیفیت نامطلوب تغذیه و زندگی ناسالم در فرد مربوط است. تغییرات سبک زندگی و درمان‌های خانگی می‌تواند در درمان سریع گودی زیر چشم موثر باشد. علاوه بر نوشیدن مایعات و داشتن خواب کافی، درمان‌های خانگی زیر در کاهش گودی زیر چشم موثر هستند:

— روغن بادام

پوست ناحیه زیر چشم را می‌توان با روغن بادام که دارای ویتامینE بالایی است، مغذی نمود. روغن ویتامین E نیز یکی دیگر از محصولات مغذی پوست است که در درمان سریع گودی زیر چشم موثر است.

جهت خرید پد آرایش پاک کن و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

— سیب‌زمینی خام

10 دلیل گودی زیر چشم ( چگونه گودی زیر چشم را از بین ببریم؟ )

سیب‌زمینی خام، شامل موادی از جمله ویتامین ث، آنزیم و نشاسته است که موجب کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود و تورم و ظاهر تیره پوست را به حداقل می‌رساند. برای رفع گودی زیر چشم، می‌توان برش‌های نازکی از سیب‌زمینی را بر روی پوست دور چشم‌ها قرار داد. همچنین اسید سیتریک موجود در سیب زمینی در رفع تیرگی زیر بغل موثر است که میتوانید در مقالات دیگر ما در این باره بیشتر بخوانید.

جهت خرید محصولات لورآل و مشاهده لیست آن کلیک کنید.

 

— چای کیسه‌ای

10 دلیل گودی زیر چشم ( چگونه گودی زیر چشم را از بین ببریم؟ )

چای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است. استفاده از چای کیسه‌ای موجب تقویت گردش خون، آرامش اعصاب و ماهیچه‌های چشم می‌شود و موجبات درمان سریع گودی زیر چشم را فراهم می‌کند.

 

کانسیلر چیست؟ برا آشنایی با کاربردهای آن این مقاله را بخوانید.

 

— خیار

10 دلیل گودی زیر چشم ( چگونه گودی زیر چشم را از بین ببریم؟ )

ماسک خیار برای صورت فواید زیادی را به همراه دارد. برش‌های نازک خیار، درمان خانگی محبوبی برای رفع سیاهی و درمان سریع گودی زیر چشم است. برش‌های خیار به دلیل اثر خنک‌کنندگی می‌تواند در زیر چشم‌ها قرار گیرد تا تورم و تغییر رنگ پوست کاهش یابد. برش های خیار همچنین یک ماسک فوق العاده برای از بی ن بردن جوش ها نیز می باشد. راه حل های از بین بردن جوش برای همیشه  را در مقالت دیگر ما بخوانید. و یا اینکه می‌توانید در روتین پوستی خود از ماسک ورقه ای استفاده کنید.

— روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب و ماده ضدالتهاب است که موجب بهبود سلول‌های آسیب‌دیده و رفع گودی زیر چشم می‌شود. برای این کار، مالیدن روغن ماهی به مدت 4 هفته به زیر چشم‌ها و قبل از رفتن به رختخواب توصیه می‌شود.

— آب لیمو

آب لیمو سفید‌کننده‌ای طبیعی است که با مالش روی پوست زیر چشم، موجب رفع گودی زیر چشم می‌شود.

 

راهکارهای پزشکی درمان گودی زیر چشم

10 دلیل گودی زیر چشم ( چگونه گودی زیر چشم را از بین ببریم؟ )

پزشک با دریافت شرح حال دقیق از بیمار و معاینه صورت و چشم‌ها، می‌تواند در مورد نحوه درمان و رفع گودی زیر چشم تصمیم بگیرد. گودی زیر چشم ناشی از شرایط پزشکی مانند آلرژی و مشکلات سینوسی، می‌تواند توسط پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک برای عفونت سینوس و یا با مصرف آنتی‌هیستامین و قطره چشم برای آلرژی درمان شود. جراحی‌های زیبایی و پُرکننده‌های پوستی ممکن است یکی از موارد مورد توجه در درمان گودی زیر چشم ناشی از افزایش سن یا ژنتیک باشد؛ با این حال، جراحی هرگز بدون خطر نیست. برای مثال تزریق پُرکننده‌های پوستی با استفاده از هیالورونیک اسید به بافت حساس زیر چشم، می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با وجود بهبود و تغییر سبک زندگی، درمان گودی زیر چشم میسر نگردید و با گذشت زمان بدتر شد و یا علائم دیگری از جمله احتقان مجاری بینی، خارش، خشکی یا قرمزی چشم، خستگی ممتد، کاهش شدید یا غیرمعمول وزن یا مشکلات اشتها، حالت تهوع، سایر مشکلات گوارشی و سردرد مشاهده شود، بهتر است فرد به پزشک مراجعه کند.

برای خرید قرص ماشین ظرفشویی فینیش اصل با بهترین قیمت به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

دسته‌بندی: بلاگ