کاپ قاعدگی چیست؟ ( مزایا + معایب استفاده از کاپ پریودی )

آخرین بروز رسانی: 19ام شهریور, 1402
کاپ قاعدگی چیست

محصولات بهداشتی زیادی برای بانوان در دوران پریودی طراحی شده است که پروسه قاعدگی را به راحت‌ترین شکل ممکن پشت سر بگذارند یکی از این محصولات کاپ قاعدگی است. فنجان قاعدگی نوعی محصول بهداشتی است که قابلیت استفاده مجدد نیز دارد. اگر با این محصول آشنایی ندارد و طرز استفاده از کاپ قاعدگی را بلد نیستید ما در این مطلب به سوال کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده میشود جواب داده‌ایم.

 

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک کاپ قیفی شکل است که از سیلیکون ساخته شده است. کاپ پریودی در مدل ها و اندازه های مختلف تولید می‌شود. این محصول در دوران قاعدگی در دهانه رحم قرار می‌گیرد و خون در آن جمع می‌شود. بنابراین نیازی به استفاده از پد یا تامپون نیست. زمانی که خون در آن جمع می‌شود، می‌توانید به راحتی آن را خالی کرده و سر جای خود قرار دهد. کاپ قاعدگی یکبار مصرف نیست. یعنی بعد از استفاده مثل پد یا تامپون دور ریخته نمی‌شود فقط کافی است 3-5 دقیقه در آب جوش بجوشانید تا تمیز شود.

 

طرز استفاده از کاپ قاعدگی

 

طرز استفاده از کاپ قاعدگی

 

کاپ قاعدگی نحوه استفاده و نکات مهمی دارد که باید به هنگام مصرف این محصول رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  • قبل از هر بار مصرف حدود 5 دقیقه در آب جوش بجوشانید.
  • لازم است کاپ قاعدگی تاشو قیفی شکل را قبل از قرار دادن در دهانه رحم تا کنید.
  • هنگام قرار دادن آن برای استراحت و قرار گرفتن در یک موقعیت راحت، می‌توان از روان کننده مبتنی بر آب نیز استفاده کرد. یا این کار هنگامی که کاملاً ریلکس هستید و عضلات خود را رها می‌کنید، در حین جاگذاری آسیبی نخواهد دید.
  • هنگام قرار دادن آن در دهانه رحم، با نگه داشتن پایه، نه دسته، از قرار گرفتن آن در دهانه رحم اطمینان حاصل کنید.
  • پس از پر شدن، اطمینان حاصل می‌شود که پایه با فشردن خاصیت خلاء خود را از دست می‌دهد، به همین ترتیب باید آن را تخلیه کرده و شستشو دهید.

 

بیشتر بخوانید: علت جوش صورت

 

چرا از کاپ قاعدگی استفاده می‌شود؟

در جواب سوال کاپ قاعدگی برای چیست باید بگوییم که استفاده از پدهای سنتی در طول دوره قاعدگی ممکن است برای هر شخصی راحت نباشد. برخی از بیماران حتی ممکن است به مواد شیمیایی موجود در پدها حساسیت داشته باشند. همین امر در مورد ضربه گیرها نیز صادق است. علاوه بر این، این مواد می‌توانند به عنوان زباله های زیست محیطی به محیط زیست آسیب بزنند.

وقتی از نظر اقتصادی در نظر گرفته شود، خرید یک فنجان قاعدگی که مادام العمر استفاده می کنید در مقایسه با مبلغی که برای پدهای یکبار مصرف می‌دهید، بسیار مقرون به صرفه تر است.

همچنین این واقعیت که کاپ پریودی تا 12 ساعت استفاده را فراهم می‌کند نیز مزیت بسیار بزرگی می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین نوار بهداشتی

 

آیا کاپ قاعدگی برای باکره ها مناسب است؟

 

کاپ پریودی

 

باکرگی در کشور ما بسیار مهم است. در واقع پرده بکارت که به طور معمول در ورودی واژن قرار دارد، بافتی بسیار انعطاف پذیر است. بنابراین، گذاشتن با دقت کاپ قاعدگی برای باکره ها یا تامپون قاعدگی ضرری ندارد. همچنین کاپ های قاعدگی مخصوص افراد در دوران بلوغ و باکره ها تولید می‌شود که استفاده آسان تر بوده و اندازه ای کوچکتر دارد.

 

مضرات فنجان قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی هیچ ضرری ندارد. اگر قبل از استفاده آن را به مدت زمان پنج دقیقه در آب بجوشانید، کاملا بهداشتی خواهد شد. این محصول می‌تواند حداکثر تا 12 ساعت به طور یکسره مورد استفاده قرار گیرد. اما پس از آن کاملا پر شده و سرازیر می‌شود. بنابراین حواستان به این نکته بسیار مهم باشد. اگر با این موضوع احساس راحتی نمی کنید می توانید برای خرید نوار بهداشتی خارجی اقدام کنید.

 

 

آیا کاپ قاعدگی داخل رحم می‌شود؟

کاپ قاعدگی در دهانه رحم قرار می‌گیرد. این محصول ساختاری دارد که دهانه رحم را می‌بندد. در کل امکان ورود کاپ قاعدگی به داخل رحم وجود ندارد زیرا دهانه رحم معمولاً چند میلی متر است.

 

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

  • در مقایسه با پدها و تامپون ها، سهولت استفاده طولانی مدت را فراهم می‌کند.
  • اقتصادی تر بودن در دراز مدت
  • در مقایسه با پدها و تامپون ها، آسیب کمتری به محیط زیست به عنوان زباله وارد می‌کند.

کسانی که از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند ممکن است در ابتدا در مصرف آن مشکل داشته باشند و نیاز به استفاده از پدهای اضافی داشته باشند. اما با گذشت زمان به قرار دادن و استفاده عادت می‌کنند، کاپ پریودی را بسیار کاربردی تر می‌یابند.

 

در استفاده از کاپ قاعدگی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

  • هنگام قرار دادن کاپ قاعدگی، استراحت و قرار گرفتن در یک موقعیت راحت بسیار مهم است. ممکن است استفاده از روان کننده های مبتنی بر آب برای این کار مفید باشد. در هنگام گذاشتن و استفاده از کاپ در حالتی که کاملاً شل شده و ماهیچه ها آزاد می‌شوند، درد ندارد.
  • اگر کاپ قاعدگی به طور کامل قرار نگرفته باشد، ممکن است نشتی وجود داشته باشد. در این حالت ظرف باید با چرخاندن آن از پایین قرار داده شود و در هنگام قرار دادن نباید توسط دسته نگه داشته شود.

 

 

برای خرید نوار بهداشتی کوتکس ترکیه به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

 

 

تمیز کردن کاپ قاعدگی

روش استفاده از کاپ قاعدگی

 

در دو زمان مختلف شما نیاز خواهید داشت کاپ پریودی خود را تمیز کنید. تمیز کردن کاپ پریودی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که این محصول در یکی از حساس ترین نقاط بدن قرار خواهد گرفت، بنابراین باید کاملا بهداشتی باشد تا از ورود باکتری ها به داخل رحم جلوگیری شود.

تمیز کردن کاپ پریودی اصلا کار سختی نیست. با ما همراه باشید تا توضیحلات لازم را برای بهداشتی بودن کاپ، به شما ارائه دهیم.

 

     – در طول دوره قاعدگی:

کاپ قاعدگی از سیلیکون صد در صد ساخته شده و از لحاظ پزشکی تایید شده اند. این یعنی کاپ پریودی در برابر باکتری ها مقاوم هستند، بنابراین لازم نیست هر بار که از کاپ قاعدگی خود استفاده می‌کنید آن را استریل کنید.

در بین استفاده، می‌توانید کاپ قاعدگی خود را خالی کنید، آن را بشویید و دوباره در جای خود قرار دهید. اگر در اطرافتان آب نیست، می‌توانید آن را با دستمال توالت نیز پاک کنید. توجه داشته باشید که می‌توانید تا 12 ساعت بدون خالی شدن از کاپ پریودی استفاده کنید.

با این حال اگر می‌خواهید از یک محصول پاک کننده استفاده کنید، می‌توانید یک محصول بدون بو را انتخاب کنید که تعادل pH آن برای استفاده در ناحیه تناسلی تنظیم شده باشد، اما روش های فوق نیز کافی است.

 

     – بین دو دوره:

وقتی پریودتان تمام شد، می‌توانید کاپ قاعدگی را تمیز کرده و نگهداری کنید. به این ترتیب از لک شدن ظرف به مرور زمان جلوگیری می‌کنید. (این طبیعی است که کاپ قاعدگی شما با گذشت زمان کمی تغییر رنگ دهد و این به این معنی نیست که محصول دیگر بهداشتی نیست.)

بهتر است بعد از اتمام استفاده آن را بجوشانید و نگهداری کنید. کافی است 8-5 دقیقه بجوشد، اما بعد به جای خشک کردن، می‌توانید صبر کنید تا خودش در هوای اتاق خشک شود.

اگر می‌خواهید از ایجاد لکه جلوگیری کنید، استفاده از سرکه می‌تواند کمک کننده باشد. برای این کار باید 1 فنجان سرکه سفید و 2 فنجان آب استفاده کنید. پس از 24 ساعت نگه داشتن کاپ قاعدگی در این مخلوط، می‌توانید فرآیند جوشاندن که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید.

پس از اینکه کاپ قاعدگی خشک شد و دیگر رطوبت نداشت، می‌توانید آن را درون جعبه مخصوص خود که حتما باید تمیز و بهداشتی باشد قرار دهید.

دستشویی رفتن با کاپ قاعدگی

 

دستشویی رفتن با کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی کاملا داخل واژن قرار می گیرد در واقع جایی که خون قاعدگی از آن خارج می‌شود، ولی ادرار از مجرای دیگری خارج می‌شود یعنی لوله‌ای که به مثانه متصل است. حالا زمانی که ادرار می‌کنید، کاپ در بدن شما باقی می‌ماند و همچنان خون قاعدگی‌تان را جمع آوری می‌کند، مگر اینکه خودتان بخواهید آن را خارج کنید.

شاید به خودتان بگویید ممکن است مثل تامپون باشد، شما نباید با وجود تامپون از دستشویی استفاده کنید، دلیل آن هم وجود نخ بیرون از محیط واژن است که میتواند آلودگی را جذب و به سرعت به بدن شما منتقل کند، اما از آنجایی که هنگام استفاده از کاپ قاعدگی هیچ قسمتی از آن، از بدن بیرون نمی‌ماند، جای نگرانی نیست.

 

دو نکته برای دستشویی رفتن با کاپ قاعدگی

  • کاپ قاعدگی شما ممکن است کمی جا به جا شود که طبیعی است، مخصوصا زمانی که مشکلی در دفع داشته باشید و نیاز به ایجاد فشار در ناحیه عضلات لگن داشته باشید، پس ممکن است نیاز باشد موقعیت کاپ را پس از استفاده از دستشویی چک کنید، همیشه به یاد داشته باشید قبل از چک کردن موقعیت کاپ دست و بدن خود کاملا بشویید.
  • هنگام دستشویی رفتن با کاپ قاعدگی کاپ ممکن است کمی ادرار کردن را سخت کند مجرای ادرار و مثانه کاملا نزدیک واژن قرار دارند، که ممکن است برای بعضی از افراد وجود کاپ قاعدگی درون واژن کمی ادرار کردن را سخت کند.

 

کلام آخر

استفاده از کاپ قاعدگی بهترین هدیه ایست که می‌توانید به خود بدهید. چرا که دیگر از شر نشتی هایی که هنگام استفاده از نوار بهداشتی رخ می‌داد، خلاص خواهید شد.

 

دسته‌بندی: بلاگ