چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟؛ 7 راهکار برای از پوشک گرفتن کودک

آخرین بروز رسانی: 1ام آبان, 1402
چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟؛ 7 راهکار برای از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودکان یکی از پروسه­ هایی است که برای پدر و مادرها بسیار چالش برانگیز است. برای همین پدر و مادر ها مدت ها قبل از رسیدن موعد زمان مناسب نگران این موضوع هستند. این عمل اگر چه در ظاهر ساده به نظر می­رسد اما در صورتی که به شکلی نادرست در این دوره با کودک برخورد شود ممکن است کودک نسبت به آن واکنش منفی نشان دهد.

برای همین بسیار مهم است که بدانیم در این دوره حساس که برای کودک بسیار دشوار است چگونه رفتار کنیم تا هم کودک خود زودتر پوشک را کنار گذاشته و همی این که ما خیلی از اذیت نشویم. این که چگونه بچه را از پوشک بگیریم و چه زمانی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است را در این مطلب با هم بررسی خواهیم نمود:

چه زمانی برای از پوشک گرفتن کودک مناسب است؟

چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟؛ 7 راهکار برای از پوشک گرفتن کودک

بسیار مهم است که کودک در زمان صحیح از پوشک گرفته شود. اگر چه معمولاً از 18 تا 24 ماهگی امادگی لازم برای خداحافظی با پوشک را دارند اما این موضوع در مورد تمامی کودکان صدق نمی­کند. ولی در کل پروسه از پوشک گرفتن کودکان قبل از 3 سالگی انجام می­شود. در این مورد مقایسه کردن کودک با دیگر هم سن و سالان او کاری اشتباه است و نتیجه­ ای عکس خواهد داشت.

معمولاً از طریق نشانه­ های زیر می­توان متوجه شد که کودک آمادگی لازم برای ترک پوشک را پیدا کرده است:

  1. کودک تفاوت ادرار و مدفوع را درک می­کند؛
  2. قبل از دفع ادرار یا مدفوع متوجه این موضوع خواهد شد؛
  3. کودک می­تواند حداقل دو ساعت جلوی ادرار خود را گرفته و در واقع عضلات مثانه او قوی شده­ اند؛
  4. کودک قبل از دفع ادرار این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد؛
  5. کودک خود به تنهایی می­تواند شلوار خود را بالا و پایین بکشد؛
  6. ادرار و مدفوع کودک زمان منظم و قابل تشخیصی پیدا کرده­ اند؛
  7. کودک خود نسبت به رفتن به دستشویی علاقه نشان می­دهد؛
  8. کودک به طور کامل راه رفته و به راحتی حرکت می­کند.

با این 8 نشانه می­توان دریافت که برای از پوشک گرفتن کودک زمان مناسبی است.

 

حتما بخوانید: تعویض پوشک

 

7 راهکار برای از پوشک گرفتن کودک

چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟؛ 7 راهکار برای از پوشک گرفتن کودک

پروسه از پوشک گرفتن کودکان می ­تواند گاهی کمی زمانبر باشد اما در این راه به عنوان یک والدین وظیفه شناس بایستی صبر و حوصله به خرج داده و اجازه دهید کودک، خود را برای این دوره جدید زندگی، آماده کنید. این را در نظر داشته باشید که کودک از اول زندگی خود، با پوشک سر کرده و پذیرش این تغییرات برای او کمی دشوار است. در ادامه راهکارهایی برای این که چگونه بچه را از پوشک بگیریم آورده شده است :

جهت خرید محصولات برند چیکو اصل و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

1. آشنا کردن کودک با لگن دستشویی

یکی از راهکارهای مفید در این زمینه شناخت لگن دستشویی توسط کودک است. شما می­توانید برای این که کودک را علاقمند به استفاده از لگن دستشویی کنید از ایده­ های جذابی استفاده کنید. برای مثال می­توانید کتاب های مورعلاقه کودک را همراه او به دستشویی ببرید یا لگن دستشویی را به درون محیط خانه یا اتاق آورده تا کودک احساس آرامش بیشتری داشته و راحت تر ارتباط برقرار کند.

در زمانی که کودک روی لگن نشسته با او کتاب بخوانید یا به صورت داستان به او بگویید که همه آدم ها و حیوانات نیاز به دستشویی رفتن و استفاده از لگن دستشویی دارند. یا مثلاً می­توانید برای تشویق کودک، عروسک های او را به نوبت آورده و نشان دهید که به دستشویی نیاز دارند.

 کافی است این کارها را کمی با چاشنی خلاقیت انجام داده و به خوبی تاثیر آن را خیلی زود مشاهده کنید. کودک خیلی زود نسبت به استفاده از لگن دستشویی واکنش مثبت نشان خواهد داد. همچنین اگر قصد خرید پوشک بچه با قیمت مناسب دارید میتوانید به راحتی از فروشگاه الو ارس با مناسب ترین قیمت بازار خرید کنید.

 

2. توجه به نشانه­ های آمادگی کودک

اگر متوجه شده ­اید که کودک می­تواند دست کم دو ساعت پوشک خود را تمیز نگه دارد یا مدفوع او در زمان­ های مشخصی انجام می­شود پس زمان آن رسیده که کم کم او را از پوشک گرفته و به استفاده از لگن دستشویی عادت دهید. پس از بردن کودک به دستشویی و از پوشک گرفتن کودکان اول باید اطمینان پیدا کنید به خوبی می­ تواند در دستشویی راه رفته و شلوار خود بالا و پایین بکشد.

از طرفی مطمئن شوید که کودک خود مایل به استفاده از لباس زیر است و دیگر علاقه ­ای به پوشک شدن ندارد. اگر کودک در زمان خیس یا کثیف شدن پوشک احساس ناراحتی می­کند و این موضوع را با گریه یا ابراز کلام نشان می­دهد نیز نشان دهنده آن است که باید به فکر از پوشک گرفتن کودک خود باشید. در این زمان بهتر است از پوشک شورتی استفاده نمایید به کودک این احساس را بدهید پوشک ندارد و لازم است به او کم کم آموزش دهید.

 

 3. قرار دادن لگن دستشویی در جایی به غیر از دستشویی

یکی از راه­ های موثر و در عین حال ساده برای از پوشک گرفتن کودکان، بردن لگن دستشویی او به نقطه دیگری از خانه است. لطفاً در طی این مدت وسواس را کنار گذاشته و به دل کودک راه بیایید. خیلی از کودکان ممکن است از محیط دستشویی واهمه داشته باشند. کافی است لگن دستشویی را به حمام یا اتاق کودک انتقال دهید.

برای مدتی به این منوال سپری کنید و بعد از آن مجدد لگن را به دستشویی ببرید. همچنین در نظر داشته باشید که کودک در زمان نشستن روی لگن، بتواند پاهای خود را روی زمین بگذارد. در غیر این صورت حتماً چیزی در زیر پای کودک قرار داده تا احساس بهتری داشته باشد. معلق بودن پاها در هوا می­تواند برای کودک استرس به همراه داشته باشد.

 

حتما بخوانید: یبوست نوزاد

 

 4. دقت در زمان مناسب از پوشک گرفتن

مطمئن شوید که از هر نظر زمان مناسبی برای پروسه از پوشک گرفتن کودکان انتخاب کرده ­اید. حتی اگر از رفتار کودک متوجه می­شوید که برای ترک پوشک آماده است باز هم این کار را به زمانی موکول کنید که فضای خانه کاملاً آرام و بدون استرس است. برای مثال اگر در زمان تعطیلی کار پدر کودک این کار انجام شود هم شما دست تنها نیستید و هم این که کودک حس بهتری خواهد داشت.

 در صورتی که کودک با مواردی مثل به دنیا آمدن نوزاد جدید رو به رو است بهتر است تا زمان آرام شدن کودک و کنار آمدن با این موضوع، پروسه از پوشک گرفتن را به تعویق بیندازید. همچنین برای وارد شدن به این دوره، شما نیز باید اعصاب آرامی داشته باشید تا بتوانید بهتر کودک را درک کنید.

 به هیچ عنوان زمان معینی برای این کار تعیین نکنید و آهسته و با توجه به شرایط پیش بروید. قرار نیست برای مثال در طی سه روز شما به کودک یاد دهید که دیگر از پوشک استفاده نکرده و خود به صورت مرتب به دستشویی برود.

 

5. در پیش گفتن روش آموزشی معین

برای این که کودک احساس بدی پیدا نکند در زمان بردن او به دستشویی، از بیرون آوردن کامل لباس ­های او خودداری کنید. بعد از آن باید یک برنامه ریزی و زمان بندی صحیح داشته و طبق آن پیش بروید.

 حتماً در این حین در نظر داشته باشید که در طی روز مرتب کودک را به دستشویی ببرید. اکر بتوانید این کار را در ساعات معینی انجام دهید نتیجه بهتری خواهد داشت. برای مثال می­توانید هر دو ساعت یک بار کودک را روی لگن دستشویی بنشانید.

بدون در نظر گیری این که آیا کودک احساس دفع ادرار یا مدفوع دارید یا خیر، این کار را همچون یک روتین روزانه، در زمانی هایی مانند زمان بیدار شدن کودک از خواب، قبل از بیرون رفتن، قبل از خواب روزانه، قبل از خواب شب و… انجام دهید. از کودک بخواهید شورت یا شلوار خود را پایین کشده و چند دقیقه ­ای را روی لگن بنشیند. برای این که کودک با شما همراه شود می­توانید به نحوی سر او را گرم کنید.

 بعد از چند دقیقه حتی اگر ادرار یا مدفوع نداشت دست های او را شسته و از دستشویی بیرون ببرید.

 

چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟؛ 7 راهکار برای از پوشک گرفتن کودک

 

 

6. استفاده از روش تشویق و جایزه برای از پوشک گرفتن کودک

این را در نظر داشته باشید که حتی اگر کودک در این پروسه گاهی شلوار خود را کثیف کرد اصلاً نباید مورد سرزنش قرار گیرد. این موضوع کاملاً طبیعی است و کودک نباید به خاطر آن احساس بدی پیدا کند. تنبیه در این زمینه باعث شده روند یادگیری کودک با اختلال رو به رو شود.

اما در عوض زمانی که کودک قادر به استفاده صحیح از لگن دستشویی بود می ­توانید او را تشویق کنید تا احساس خوبی بگیرد. برای مثال می­توانید به او خوراکی موردعلاقه اش را هدیه دهید. استفاده از پوشک های شورتی در این مراحل بسیار کمک کننده خواهند بود برای استفاده از این نوع پوشک از برند پوشک مولفیکس ، پوشک بچه پریما و یا سایر برندهای معتبر استفاده نمایید.

 

حتما بخوانید: تنظیم خواب نوزاد

 

7. آموزش مسائل بهداشتی به کودک برای از پوشک گرفتن او

 حتماً در طی آموزش کودک، به مسائله بهداشتی همچون شستن دست ها با آب و صابون نیز توجه داشته و این مسئله را نیز به او یاد دهید. به او یاد دهید که این کار نیز برای سلامت او بسیار مهم است. برای تشویق کودک به این کار می­توانید از صابون­ های رنگی استفاده کنید.

همچنین در زمان شستن دست ها برای او شعر خوانده و سر او را به این شکل گرم کنید.

 

برای خرید نرم کننده لباس یوموش اصل ترکیه از فروشگاه الو ارس دیدن نمایید.

 

حرف آخر

در این مطلب سعی شد اطلاعاتی مفید و کاربردی در زمینه این که چگونه بچه را از پوشک بگیریم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با استفاده از این راهکارها می­ توانید پروسه از پوشک گرفتن کودکان را راحت تر پشت سر بگذارید. اما باز هم نیاز به یادآوری است که میزان موفقیت آمیز بودن این پروسه به صبر و حوصله شما بستگی خواهد داشت.

 

دسته‌بندی: بلاگ