پوست دهیدراته چیست؟ ( علائم پوست دهیدراته + تشخیص و درمان آن )

آخرین بروز رسانی: 5ام اردیبهشت, 1403
پوست دهیدراته چیست؟ ( علائم پوست دهیدراته + تشخیص و درمان آن )

پوست دهیدراته پوستی است که فاقد آب کافی است و لیپید ندارد. کم آبی روی قسمت عمیقی که بین اپیدرم و هیپودرم قرار دارد، تأثیر می گذارد و به همه انواع پوست مربوط می شود. پوست چه خشک باشد چه چرب، ممکن است کم آب شود.

 

علائم پوست دهیدراته چیست؟

پوست دهیدراته چیست؟ ( علائم پوست دهیدراته + تشخیص و درمان آن )

 

پوست کم آب به طور کلی خود را به صورت عدم درخشندگی و راحتی پوست همراه با احساس تنش شدید و طولانی مدت نشان می دهد. پوست به خصوص پس از شستشو خارش می کند و ممکن است پوسته پوسته شود. این یک وضعیت موقت غیر معمول است که لزوماً ربطی به خشکی پوست ندارد. بنابراین پوست چرب نیز ممکن است کم آب شود.

پوست کم آب را می توان با احساس ناراحتی در نواحی موضعی صورت مانند گونه ها و چانه تشخیص داد. این علائم معمولاً پس از تمیز کردن پوست یا گذراندن مدتی در فضای باز ظاهر می شوند. در این حالت اپیدرم انعطاف پذیری خود را از دست می دهد، بافت زبر می شود و منافذ بیشتر نمایان می شوند. علائم پوست دهیدراته شباهت زیادی به علائم پوست خشک دارد، به همین دلیل است که کم آبی اغلب با پوست خشک اشتباه گرفته می شود.

چگونه پوست دهیدراته و خشک را بشناسیم؟

 

پوست دهیدراته چیست؟ ( علائم پوست دهیدراته + تشخیص و درمان آن )

 

پوست دهیدراته فاقد آب در سلول های پوست است. در آسیب دیدن سد پوستی، عوامل بیرونی نیز نقش مهمی دارند. کم آبی به خصوص در گونه ها و پیشانی نمایان تر است.

کم آبی با پوستی کدر همراه است که خطوط ریز ناشی از کم آبی را نشان می دهد اما در نهایت با آبرسانی مجدد پوست، ناپدید می شوند. پوست کم آب یک وضعیت موقتی است که می توان آن را با محصولات مناسب درمان کرد. پوست کم آب تنها تغییری در لایه بالایی اپیدرم است که از کمبود آب رنج می برد. این کمبود آب عملکرد پوست را مختل می کند و منجر به ناراحتی می شود.

پوست خشک فاقد چربی است، سبوم کافی تولید نمی کند. پوست خشک معمولا زبر است و بیشتر مستعد پوسته پوسته شدن است. معمولا این نوع پوست ها به راحتی و در هر فصلی، اما بیشتر در زمستان یا در زمان تغییرات دما سفت می شوند. توجه داشته باشید پوست کم آب می تواند بر خلاف پوست خشک، سبوم و درخشندگی ایجاد کند. اگر پوست شما کم آب باشد، ممکن است متوجه بزرگ شدن منافذ پوست شوید و احساس خشکی آن دائمی نباشد.

با این حال، این موارد به همان نیازهای پوستی اشاره نمی کنند و نیاز به اقدامات متمایز دارند. در واقع، پوست خشک یک وضعیت دائمی است و عمدتاً ناشی از وراثت ژنتیکی است.

از طرف دیگر پوست کم آب یک وضعیت موقتی است که در اثر عوامل خارجی مانند استرس، سرما یا استفاده از محصولات نامناسب ایجاد می شود. پوست خشک فاقد چربی است در حالی که پوست کم آب فاقد آب است. به طور خلاصه می توان گفت که پوست کم آب پوستی است که به طور موقت قادر به حفظ آب در لایه های داخلی خود نیست و نیاز به رفع سریع دارد.

 

فرق پوست دهیدراته با خشک در چیست؟

برخلاف پوست خشک که یک مشخصه دائمی است، پوست کم آب یک وضعیت موقتی است که با مراقبت هدفمند قابل تغییر است. در واقع پوست دهیدراته، فاقد آب است، در حالی که پوست خشک، اگرچه ممکن است آبرسانی نداشته باشد، اما بیش از همه به تامین چربی نیاز دارد. این نوع پوست سبوم کافی تولید نمی کند.

 

درمان پوست دهیدراته

 

پوست دهیدراته چیست؟ ( علائم پوست دهیدراته + تشخیص و درمان آن )

 

هنگامی که پوست شما کم آب است، آنچه بیش از هر چیز لازم است این است که بتوانید مقدار کافی آب را در اپیدرم حفظ کنید. برای انجام این کار، می توانید چندین روش از جمله روش های زیر را امتحان کنید:

  • آبرسانی به بدن

روی هیدراتاسیون خوب و یک رژیم غذایی سالم تمرکز کنید. علاوه بر استفاده از آبرسان‌های مناسب برای پوست مانند سرم آبرسان نوتروژینا، مهم است که بتوانید هیدراته بودن پوست خود را به طور کلی حفظ کنید. حتماً هر روز حداقل 1.5 لیتر آب بنوشید، در زمستان می توانید آن را به دمنوش های گیاهی تبدیل کنید.

  • رژیم غذایی

مراقبت از پوست شامل رژیم غذایی نیز می شود. برای انجام این کار، مواد مغذی بهترین کمک کننده به شما هستند. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات نقش مهمی در برابر رادیکال های آزاد دارند. همچنین به دنبال فیبر در غلات، میوه ها، سبزیجات و غذاهای کامل باشید تا سیستم گوارش خود را تحریک کرده و آب را تنظیم کنید. روغن های گیاهی، اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز پوست را در اختیار شما قرار می دهند، ماهی های چرب منبع عالی امگا 3 و 6 هستند. همچنین می توانید از مصرف ویتامین C برای تحریک تولید کلاژن و سلنیوم، به دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی آن و همچنین روی، که برای آبرسانی پوست شما ضروری است، استفاده کنید.

  • از اختلاف دمای بیش از حد خودداری کنید

تا آنجا که ممکن است سعی کنید فضایی معتدل را برای فضای داخلی منزل یا محل کار خود ایجاد کنید، از اتاق هایی که بیش از حد گرم می شوند و خطر کم آبی را برای پوست شما ایجاد می کند، اجتناب کنید. تهویه مطبوع یک عامل تشدید کننده است. از دمای بیش از حد (خیلی سرد یا خیلی گرم) و همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

لوازم آرایشی را انتخاب کنید که با پوست شما سازگار باشد. لوازم آرایشی با pH خنثی را ترجیح دهید تا پدیده کم آبی را تشدید نکنید. صبح و شب از یک مرطوب کننده استفاده کنید و محصولات هدفمندی مانند سرم و کانتور چشم را انتخاب کنید. محصولات شوینده را تا حد امکان محدود کنید و یک یا دو بار در هفته برای تهیه ماسک های مرطوب کننده مانند ماسک عسل برای صورت وقت بگذارید.

 

 

  • دوری از آلودگی

آلودگی چه در داخل خانه (اتاقی با تهویه ضعیف) و چه در فضای باز با دود سیگار، ذرات ریز، گرد و غبار و غیره به وجود می آید و به دنبال آن رادیکال های آزاد تولید می شود. آلودگی باعث تخریب پروتئین ها و لیپیدها می شود، در نتیجه DNA سلول های پوست و عملکرد طبیعی آن تغییر می کند و در نتیجه پوست، آسیب می بیند.

تاثیری که آلودگی بر روی پوست می گذارد مانند این است که یک سیب را پس از نصف کردن آن در هوای آزاد رها کنید، تغییر رنگ سیب و تخریب آن در کمتر از 3 روز اتفاق می افتد! پوست صورت نیز متاثر از آلودگی است با این تفاوت که این مکانیسم کندتر در بدن عمل می کند و در طول چندین دهه گسترش می یابد. یکی از مهم ترین راه حل ها برای پاک کردن آلودگی و گردو غبار استفاده از یک شوینده مناسب است، شوینده صورت گارنیر مناسب برای انواع پوست تولیده شده و به خوبی می‌تواند آلوگی های پوست را پاک کند.

  • عدم استفاده از آب سخت

ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما شست و شوی صورت با آب، آن را هیدراته نمی کند. برعکس، آب حتی می‌تواند پوست را کم‌آب کند، مخصوصاً زمانی که سخت باشد، یعنی حاوی مقدار زیادی سنگ آهک باشد. سنگ آهک تقریباً نامرئی و به شکل میکروکریستال هایی روی پوست رسوب می کند که تمام آب اطراف خود را به سمت خود جذب می کند. بنابراین آنها هیدراتاسیون طبیعی را از اپیدرم جذب می کنند و آن را تشنه می کنند. به همین دلیل، استفاده از یک تونر پس از شستشوی پوست با آب و همچنین یک مرطوب کننده برای مقابله با اثرات مضر رسوب آهک بسیار مهم است.

 

 

درمان پوست دهیدراته در خانه

برای درمان پوست دهیدراته در خانه با رعایت نکات زیر می توانید تا حد زیادی پوست خود را آبرسانی کنید:

  • آب بیشتری بنوشید.
  • میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید.
  • میزان مصرف غذاهای فست فود، دودی، شور و تند را کاهش دهید.
  • از کرم هایی با SPF مناسب برای محافظت پوست خود در برابر آفتاب استفاده کنید.
  • در خانه و در صورت امکان در محل کار، دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید، پوست شما درخشان و زنده می شود.
  • از کرم مرطوب کننده صورت استفاده نمایید.
  • دوش خنک بگیرید.
  • الکل را کنار بگذارید.
  • مصرف قهوه را کاهش دهید.
  • از اسکراب های نرم استفاده کنید.
  • از لوازم آرایشی مبتنی بر الکل خودداری کنید.

 

دسته‌بندی: بلاگ