آشنایی با ویتامین های مورد نیاز مو ( چه ویتامینی برای رشد و تقویت مو ضروری است؟ )

آخرین بروز رسانی: 5ام اردیبهشت, 1403
آشنایی با ویتامین های مورد نیاز مو ( چه ویتامینی برای رشد و تقویت مو ضروری است؟ )

ویتامین های مورد نیاز مو برای حفظ سلامت و زیبایی آن ضروری هستند. اگر در رژیم غذایی شما تمام ویتامین‌های ضروری شامل A، K، C، D، E و گروه B جذب شوند، رشد موهای شما چند برابر می‌شود. در صورتی که اگر این ویتامین‌های ضروری را در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، این کمبود ویتامین سبب ریزش مو و ایجاد مشکلاتی در موها و پوست سر شما می‌شود.

بانوان و آقایانی که به دنبال موهای درخشان، سالم، پرپشت و زیبا هستند، باید در رژیم خود به مقدار کافی ویتامین بیوتین، ویتامین A و اسید چربی‌های امگا ۳ را دریافت کنند. کمبود هر یک از این ویتامین‌ها به مو و پوست سر صدمه و آسیب وارد کرده و سبب ریزش موها می‌شود. در این مطلب بهترین ویتامین‌ها برای تقویت و رشد موها معرفی می‌شود تا با استفاده از آنها موهای براق، ضخیم، سالم و قوی داشته باشید.

مهم ترین ویتامین های مورد نیاز موی سر کدامند؟

 

  • ویتامین D ؛ ویتامین مورد نیاز موی سر

از جمله ویتامین های مورد نیاز موی سر، ویتامین D می‌باشد. برای اینکه موهای شما دچار ریزش نشوند، دریافت ویتامین D در رژیم غذایی ضروری است. بزرگسالان برای اینکه به کمبود ویتامین D مبتلا نشوند، لازم است به صورت روزانه حدود ۱۵ میلی‌گرم از این ویتامین را از طریق مواد غذایی مختلف یا مکمل‌ها دریافت کنند. ویتامین D در شیر کم چرب غنی شده، آب پرتقال، قارچ و ماهی سالمون وجود دارد.

فردی که دچار کمبود ویتامین D شده است، امکان دارد به بیماری آلوپسی مبتلا شود. در زنان و مردان با بیماری آلوپسی، قسمت‌هایی از پوست سر دچار ریزش مو خواهند شد. با مصرف و دریافت ویتامین D به اندازه کافی، فولیکول‌های جدید مو ظاهر شده و رویش موها تقویت می‌شود.

 

  • ویتامین B ؛ ویتامین مورد نیاز برای رشد مو

 

آشنایی با ویتامین های مورد نیاز مو ( چه ویتامینی برای رشد و تقویت مو ضروری است؟ )

 

از دیگر ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو، ویتامین‌های گروه B هستند. حتماً در رژیم غذایی خود ویتامین‌های گروه B را دریافت کنید تا موهای شما به طور کامل تقویت شوند. ویتامین‌های این گروه در آجیل، سویا، غلات کامل، سبزیجات، گوشت گاو، گوشت مرغ، حبوبات و آووکادو یافت می‌شوند.

بهتر است بدانید کمبود ویتامین بیوتین از گروه ویتامین‌های B، سبب ریزش مو در فرد می‌شود. بنابراین می‌توانید کمبود بیوتین را با مصرف کردن مکمل‌های آن در بدن جبران کنید تا ریزش موی شما متوقف شود.

 

  • ویتامین E ؛ ویتامین مورد نیاز برای مو

از دیگر ویتامین های مورد نیاز برای مو، ویتامین E می‌باشد. این ویتامین در بادام، جوانه گندم، کلم و اسفناج وجود دارد و مصرف آن موجب حفظ سلامت پوست سر و تقویت موها می‌شود.

ویتامین E همانند ویتامین C، خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده قوی داشته و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. با دریافت مقدار کافی از این ویتامین در طول روز موهای سالم‌تر و زیباتری خواهید داشت. منابع خوراکی سرشار از ویتامین e شامل اسفناج، کیوی، کلم بروکلی، انبه، روغن جوانه گندم، بادام زمینی، بادام و فندق هستند.

 

  • ویتامین C ؛ ویتامین مورد نیاز برای تقویت مو

ویتامین C با رادیکال‌های آزاد در پوست سر که مانع رشد موها می‌شوند، مبارزه کرده و برای تقویت موها بسیار مفید است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و تمام مشکلات و ناراحتی‌های پوست سر را درمان می‌کند. با دریافت ویتامین c پوست سر تولید کلاژن کرده و موهای شما زیبا و سالم باقی می‌مانند. در توت فرنگی، مرکبات، لیمو شیرین و نارنگی مقدار زیادی از این ویتامین وجود دارد.

 

سایر ویتامین های مورد نیاز مو برای رشد و تقویت آن

 

آشنایی با ویتامین های مورد نیاز مو ( چه ویتامینی برای رشد و تقویت مو ضروری است؟ )

 

با مصرف مواد غذایی یا مکمل‌های حاوی ویتامین‌های B، D و E موهای شما رشد بهتری داشته و دچار ریزش نخواهند شد. بهتر است برای حفظ ظاهر موهای خود و ترمیم آنها در رژیم غذایی از مرکبات، سبزیجات سبز برگ و لبنیات استفاده کنید.

از دیگر ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو، ویتامین A یا رتینول می‌باشد. دریافت ویتامین A به مقدار کافی، برای سالم ماندن موها و تقویت آنها در بدن کاملاً ضروری است. در صورتی که متوجه شدید موهای شما به سختی شانه می‌شوند و ظاهر آنها دو شاخه، وز و خشک شده است، یعنی بدن شما کمبود ویتامین A دارد. با دریافت ویتامین A، تمام تارهای موی سر شما تقویت و آبرسانی شده و علت گره خوردن مو که ناشی از خشک بودن تارهای آن است از بین رفته و موجب تقویت آن میشود. در پاپایا، اسفناج، تخم مرغ، هویج، شیر، هندوانه، سیب زمینی شیرین، گوجه و انبه مقدار زیادی ویتامین A برای سلامت و مراقبت از موها وجود دارد.

از جمله بهترین ویتامین‌هایی که موهای شما را از ضعیف شدن و کم پشت شدن نجات می‌دهد، ویتامین بیوتین است. کمبود ویتامین بیوتین سبب کم پشتی و ضعیف شدن موها می‌شود، اکسیژن رسانی با کمبود این ویتامین در پوست سر کمتر انجام شده و علت ریزش مو میباشد. بهترین منابع غذایی برای دریافت بیوتین ماست، گردو، شیر، پنیر، زرده تخم مرغ و بادام زمینی هستند.

تخم مرغ به دلیل داشتن بیوتین و پروتئین فراوان به رشد موهای شما کمک فراوانی می‌کند. اگر علاقمند هستید که موهای درخشان‌تر و ضخیم‌تری داشته باشید، بهتر است از تخم مرغ در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا بیوتین بیشتری را دریافت کنید. با دریافت بیوتین پروتئین مو یا همان کراتین تولید شده و رشد موهای شما چند برابر می‌شود.

با مصرف اسفناج می‌توانید تمام ویتامین های مورد نیاز برای موهای خود را دریافت کنید. در اسفناج سالم و سبز رنگ مقدار زیادی از ویتامین‌های A و C، آهن و فولات وجود دارد که به رشد طبیعی موها و سالم ماندن آنها کمک زیادی می‌کنند.

ماهی‌های چرب به خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، برای تحریک شدن رشد موها و سلامت آنها مفید هستند. با مصرف کردن این ماده غذایی موهای شما تراکم بیشتری پیدا کرده و خطر ریزش مو در آنها کاهش می‌یابد. در ماهی چرب ویتامین‌های گروه B، ویتامین D3 و پروتئین زیادی وجود دارد که همگی آنها باعث پرپشت شدن، تقویت و زیبا شدن موها می‌شوند.

از جمله درمان های دیگر برای داشتن موهای درخشان و نرم، روغن تراپی مو است. برای جلوگیری از خشکی و ریزش مو حتما روغن تراپی مو در خانه انجام دهید تا به زیبایی و سلامت موهایتان حفظ کنید.

 

سخن آخر

با مصرف مکمل‌ها و منابع خوراکی می‌توانید تمام ویتامین های مورد نیاز برای رشد موهای خود را دریافت کنید. بهترین منابع غذایی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آنها شامل تخم مرغ، اسفناج، خانواده توت‌ها، ماهی‌های چرب و دانه‌های روغنی هستند. اگر نمی‌توانید با مصرف منابع خوراکی کمبود ویتامین‌های خود را جبران کنید، بهتر است از مکمل‌ها برای دریافت این ویتامین‌ها استفاده کنید.

فردی که 13 ویتامین ضروری برای رشد موها را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کند، موهای سالم‌تر و زیباتری دارد. با کمبود ویتامین و داشتن رژیم غذایی نادرست، پوست سر و مو با کمبود ویتامین روبرو شده و دچار مشکلات متعددی می‌شوند.

بهتر است برای تقویت و رشد بهتر موهای خود به جای خوردن مکمل‌ها و داروهای شیمیایی، از منابع خوراکی که سرشار از ویتامین‌های ضروری هستند، در رژیم خود استفاده کنید. آجیل و خشکبار، دانه‌های روغنی، ماهی‌های چرب، اسفناج و تخم مرغ از جمله این منابع مفید برای رشد و سلامت موها هستند.

 

دسته‌بندی: بلاگ