اصول مراقبت از پوست صورت ( + بهترین محصولات مراقبت پوست )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
اصول مراقبت از پوست صورت ( + بهترین محصولات مراقبت پوست )

شاید این‌گونه تصور کنید که برای حفظ سلامت و مراقبت از پوست تنها به محصولات بهداشتی باکیفیت مانند شوینده یا میسلارواتر نیاز دارید. پوست صورت شما دارای چندین لایه و سلول‌هایی است که برای زنده ماندن به تغذیه سالم، نوشیدن آب کافی، دوری از استرس و… احتیاج دارد. شما برای محافظت از پوست صورت خود چه راهکارهایی را در پیش گرفته‌اید و چقدر به داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی اهمیت می‌دهید؟

 

اصول مراقبت از پوست

  • شناسایی نوع پوست

 

اصول مراقبت از پوست صورت ( + بهترین محصولات مراقبت پوست )

 

در مراقبت از پوست صورت، پیش از هر اقدامی باید نوع پوست خود را بشناسیم و بر اساس آن محصولات بهداشتی و مراقبتی را انتخاب کنیم. به طور کلی پوست صورت به چند نوع چرب، خشک، مختلط (چرب و خشک) و نرمال دسته‌بندی می‌شود. با شناسایی نوع پوست شما می‌توانید در مراقبت از پوست خود محصولاتی مناسب تهیه کرده و یک روتین پوستی اصولی داشته باشید.

  • داشتن روتین پوستی

نکته مهم دیگری که در اصول مراقبت از پوست باید به آن توجه داشته باشیم، داشتن روتین پوستی متناسب با نوع پوست صورت است. روتین پوستی مراحل مختلفی دارد که انجام تمام این مراحل برای مراقبت پوست اهمیت زیادی دارد. در ادامه به آن‌ها اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

در مرحله اول شما باید آرایش خود را به وسیله یک پاک‌کننده قوی مانند میسلارواتر پاک کنید. بعضی از محصولات تنها برای پوست صورت طراحی شده‌اند و نمی‌توانید برای پاک کردن آرایش چشم از آن‌ها استفاده کنید. به همین جهت پیش از خرید میسلار واتر از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

نوتروژینا یکی از برندهای مطرح لوازم بهداشتی و مراقبتی است که شما می‌توانید از میسلارواتر آن برای پاک کردن آرایش صورت خود استفاده کنید. پس از تمیز کردن صورت نوبت به مایع یا ژل شوینده صورت می‌رسد. توجه داشته باشید، شوینده‌ای که قصد استفاده از آن را دارید باید با نوع پوست‌تان سازگاری داشته باشد. برای خرید ژل شست و شوی صورت می‌توانید محصولی متناسب با پوست خود از برندهای سیمپل یا کامان تهیه کنید.

پس از شستشوی صورت، به منظور تنظیم Ph پوست و پاکسازی منافد باید از تونر استفاده کنیم. برای خرید تونر می‌توانید از برند فارماسی آن را تهیه کنید، همچنین اگر نمی‌دانید تونر چیست و طرز استفاده آن چگونه است این مقاله به شما کمک می‌کند. تونر فارماسی در کوچک کردن منافذ نقش داشته و پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

همانطور که می‌دانید استفاده از لوازم آرایشی و شستن صورت باعث خشک شدن پوست می‌شود. به همین دلیل است که متخصصان استفاده از آبرسان و مرطوب‌کننده را امری ضروری می‌دانند. اگر به آبرسانی پوست اهمیت ندهیم به مرور زمان پوست دهیدراته شده و طراوت و شادابی خود را از دست می‌دهد برای درمان آن باید به صورت روزانه روتین پوست خشک و دهیدراته انجام شود. اگر پوست خشکی دارید و به دنبال بهترین آبرسان برای پوست خشک هستید در این مطلب با انواع آن آشنا شوید.

عدم آبرسانی پوست منجر به ایجاد چین و چروک بیشتر نیز می‌شود. برندهای لورال و نوتروژینا، کرم و سرم های آبرسان باکیفیتی در اختیار متقاضیان قرار داده‌اند. شما هم می‌توانید از این برندها کرم مرطوب کننده صورت خارجی و دیگر محصولات معتبر را تهیه کنید.

 

 

در مراحل مختلف مراقبت پوست، استفاده از سرم صورت، کرم دور چشم، کرم ضد آفتاب خارجی ، لایه بردار پوست و ماسک را نیز فراموش نکنید. در روتین پوستی باید تمامی مراحل را به ترتیب انجام دهیم. به عنوان مثال اگر آرایش خود را با میسلارواتر پاک نکرده و تنها به مرحله شستشو با شوینده اکتفا کنید، نباید توقع تمیز شدن کامل پوست خود را داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با روتین پوستی روزانه در مقالات دیگر کامل به این موضوع پرداخته ایم.

  • تغذیه اصلی مهم در مراقبت پوست

مراقبت پوست تنها شامل داشتن روتین منظم پوست نمی‌شود. فاکتورهای دیگری مانند خواب کافی و تغذیه سالم نیز بر روی حفظ سلامت پوست صورت تاثیرگذار است. بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا و خوراکی‌ها تاثیر مستقیم بر روی سلامت و شادابی پوست دارند.

اگر می‌خواهید به صورت طبیعی پوستی سالم و سرحال داشته باشید، مصرف میوه و سبزی را فراموش نکنید. سبزی و میوه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان بوده که نه تنها به سلامت پوست شما کمک می‌کند بلکه از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان نیز جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف مواد غذایی مانند ماهی، آجیل و خشکبار، تخم‌مرغ و… نیز به سبب مواد مغذی موجود در آن‌ها به مراقبت پوست کمک می‌کند.

برای حفظ سلامتی و شادابی پوست باید ویتامین‌هایی مانند C، E، A، B و D را در سبد غذایی خود داشته باشیم. اگر پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد، به مرور زمان پوست صورت شل و افتاده شده و چین و چروک‌های آن نیز بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید مصرف ویتامین سی را در تغذیه روزانه خود جای دهید. ویتامین سی فیبرهای کلاژن و الاستین را تقویت کرده و مانع افتاده شدن پوست می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم برای مراقبت پوست باید از دهیدراته شدن آن جلوگیری کنیم. یکی از بهترین راهکارها برای آبرسانی کافی به پوست، نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز است. با مصرف منظم آب نیاز شما به استفاده از کرم‌های آبرسان به حداقل می‌رسد. کافی است برای یک ماه نوشیدن منظم آب را امتحان کنید، با گذشت زمان متوجه شادابی و طراوت پوست صورت خود خواهید شد، و استفاده از ماسک چای سبز برای لک صورت هم می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

  • مراقبت‌های روزانه پوستی

 

اصول مراقبت از پوست صورت ( + بهترین محصولات مراقبت پوست )

 

مراقبت پوست شامل مراحل سخت یا پیچیده‌ای نبوده و شما با رعایت چند اصل مراقبتی و خرید محصولاتی باکیفیت، به راحتی می‌توانید از سلامت پوست خود محافظت کنید. یکی از اصول مراقبت پوست شستشوی روزانه آن است. به عنوان مثال نداشتن آرایش بر روی پوست دلیل بر نشستن صورت نبوده و شما تحت هر شرایطی پس از وارد شدن به منزل باید صورت خود را شستشو دهید.

البته کارشناسان و متخصصان پوست توصیه می‌کنند حتی اگر از منزل خارج نمی‌شوید نیز روزی یک مرتبه پوست صورت خود را شستشو دهید. از دیگر مراقبت‌های روزانه که باید به آن توجه داشته باشیم نوشیدن مایعات به اندازه کافی و مصرف میوه و سبزی است.

  • ماسک‌های خانگی

شما می‌توانید از ماسک‌های خانگی برای داشتن پوستی سالم و شاداب استفاده کنید. بسیاری از مواد خوراکی که در پخت غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند در تهیه ماسک‌های خانگی نیز موثر واقع می‌شوند. کافی است نوع پوست خود را شناخته و بر این اساس بهترین ماسک خانگی را برای خود تهیه کنید. یکی از این ماسک ها آب برنج است که فواید و مضرات آب برنج برای پوست را در مقالات دیگر ما می‌توانید مطالعه نمایید.

به عنوان مثال اگر پوستی چرب دارید و به دنبال راه‌حلی برای کاهش چربی پوست هستید، ماسک موز قطعا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. ترکیبی از روغن زیتون، آبلیموی تازه و یک عدد موز، ماسکی برای شما می‌سازد که به کمک آن می‌توانید چربی پوست را کنترل کنید.

برای حفظ حالت ارتجاعی پوست و جلوگیری از افتادگی آن می‌توانید از ماسک سفیده تخم مرغ استفاده کنید. برای تهیه این ماسک به آبلیموی تازه، یک قاشق غذاخوری عسل و یک عدد سفیده تخم مرغ نیاز دارید. این مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و ماسک را بین 20 تا 25 دقیقه بر روی صورت بگذارید.

یکی دیگر از ماسک‌های پرطرفدار در مراقبت پوست، ماسک زردچوبه و عسل است. این ماسک خاصیت ضدالتهابی داشته و بهترین راه‌حل برای پوست‌هایی است که مستعد جوش و آکنه هستند. همچنین شما می‌توانید از ماسک زردچوبه و عسل برای پاکسازی منافذ پوست صورت خود نیز استفاده کنید. بهترین بازه زمانی برای ماندگاری ماسک بر روی صورت بین 10 تا 15 دقیقه است. برای آشنایی با دیگر ماسک های عسل می‎‌توانید به مقاله ماسک عسل مراجعه نمایید.

درخشندگی پوست یکی دیگر از مواردی است که افراد در مراقبت پوست به آن توجه ویژه‌ای دارند. ماسک زردچوبه و آرد نخودچی گزینه مناسبی برای این مورد است. در ترکیب این دو ماده خوراکی می‌توانید از آب، شیر یا گلاب نیز به دلخواه استفاده کنید. ماسک را به مدت 25 دقیقه بر روی پوست گذاشته و پس از برداشتن آن متوجه شادابی و درخشندگی پوست خود خواهید شد.

اگر فرصت تهیه ماسک‌های مختلف برای پوست صورت را ندارید، می‌توانید با تهیه یک برگ آلوئه‌ورا، روزانه پوست خود را با بخشی از ژل داخل برگ ماساژ دهید. آلوئه‌ورا به شفاف شدن پوست و کاهش آثار لکه‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با استفاده از الوئه ورا ماسک های مختلفی تهیه نمایید برای آشنایی بیشتر با طرز استفاده از آلوئه ورا برای لک صورت مقالات دیگر ما را بخوانید.

  • ماسک‌های شرکتی

یکی دیگر از روش‌ها استفاده از ماسک‌های شرکتی است. در حال حاضر برندهای مختلفی انواع ماسک ورقه‌ای تولید می‌کنند که هنگام خرید باید به برند و اعتبار آن توجه داشته باشید. توجه داشته باشید جهت خرید ماسک‌ صورت آن را از هر تولیدکننده متفرقه‌ای تهیه نکنید. پیش از خرید حتما در مورد برندهای مختلف و کیفیت محصولات آن‌ها تحقیق کنید.

به عنوان مثال گارنیر یکی از برندهای باکیفیت و معتبر در این زمینه است که شما می‌توانید با اطمینان خاطر ماسک‌های ورقه‌ای آن را تهیه کنید. بهترین بازه زمانی برای ماندگاری ماسک بر روی صورت بین 15 تا 20 دقیقه است و پس از آن حتما باید ماسک را از روی صورت بردارید. نحوه استفاده از ماسک ورقه ای را در مقاله‌ی دیگری به طور کامل توضیح داده ایم. توجه داشته باشید که این ماسک‌ها یک بار مصرف هستند و در دفعات بعدی قابل استفاده نخواهند بود.

 

 

ماسک‌های ورقه‌ای تاثیرگذاری لحظه‌ای و سطحی دارند و شما نباید انتظاری بیشتر از آن‌ها داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید در هفته یک بار هنگام بیرون رفتن به مقصد یا مهمانی خاص از آن‌ها استفاده کنید. به طور کلی استفاده زیاد از ماسک‌های شرکتی در مراقبت پوست چندان توصیه نمی‌شود.

پیش از باز کردن ماسک ورقه‌ای حتما صورت خود را با میسلارواتر، شوینده و تونر پاک و کاملا تمیز کنید. پس از شستشو می‌توانید ماسک را بر روی صورت گذاشته و بعد از 20 دقیقه آن را بردارید. با جدا کردن ماسک از پوست نیازی به شستشوی صورت ندارید. برای آشنایی با بهترین میسلار واتر خارجی می‌توانید مقالات دیگر ما را بخوانید.

 

حتما بخوانید: انواع نوار بهداشتی

 

  • کرم‌های مراقبتی یک اصل جدا نشدنی مراقبت از پوست

در کنار داشتن روتین اصولی نباید از کرم‌ها و محصولات مراقبت پوست غافل شویم. این دسته از محصولات همانطور که از نامشان مشخص است با هدف مراقبت پوست به صورت اختصاصی ساخته و تولید می‌شوند. در ادامه به انواع کرم‌های مراقبتی اشاره خواهیم کرد.

 – کرم‌های ضد چروک :

استفاده از کرم‌های مراقبتی ضد چروک از سن 25 سالگی به بعد امکان‌پذیر است. البته شما برای استفاده از این محصولات باید نظر پزشک متخصص را نیز جویا شده و متناسب با وضعیت سلامت پوست خود محصولی مناسب انتخاب کنید. کرم‌های ضد چروک به دو مدل روز و شب دسته‌بندی می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. محصولات ضد چروک انواع مختلفی دارد یکی از بهترین محصولات سرم ضد چروک لورال است.

همچنین می توانید انواع سرم های پوستی را نیز جایگزین نمایید سرم های حاوی ویتامین سی و نیاسینامید می توانند در این مرحله بسیار مفید باشند همچنین این دو ترکیب کاربردهای فراوان دیگری نیز دارند که در این محتوا نمی گنجد برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نیاسینامید چیست را مطالعه کنید.

 – کرم‌های جوان‌ساز و لیفت :

در مراقبت پوست باید به کلاژن‌سازی آن توجه داشته باشیم. هر زمان که شل‌شدگی یا افتادگی پوست صورت خود را مشاهده کردید باید نسبت به آن حساس بوده و از کرم‌های جوان‌ساز استفاده کنید. این محصولات پوست را برای کلاژن‌سازی تحریک کرده و خاصیت آنتی‌اکسیدانی نیز دارد. همچنین برای سفت شدن پوست و لیفت کردن آن نیز می‌توانید از کرم‌های لیفتینگ استفاده کنید. تمامی این محصولات بر روی تولید کلاژن تاثیر داشته و حالتی ارتجاعی بر روی پوست ایجاد می‌کنند.

 – کرم روز و شب :

حتما شما هم نام کرم روز و شب را شنیده‌اید. این کرم‌ها حتما باید در زمان مناسب خود استفاده شوند، در غیر این صورت تاثیر چندانی بر روی سلامت پوست نخواهند داشت. کرم روز نسبت به کرم شب سبک‌تر بوده و با سرعت بیشتری جذب می‌شود. در مقابل کرم‌های شب بافت سنگینی داشته و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا جذب پوست شوند.

همچنین ترکیبات موجود در این محصولات نیز با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال کرم شب خاصیت ضد چروک داشته و کرم روز با فاکتورهایی مانند ویتامین سی یا SPF از پوست محافظت می‌کند. هر دو این کرم‌ها خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی دارند اما کرم شب با قدرت بیشتری این کار را انجام می‌دهد. توجه داشته باشید برای مراقبت پوست حتما باید پس از مصرف کرم شب به خواب بروید تا ترکیبات آن به درستی تاثیر مثبت خود بر روی پوست را بگذارد.

 

 

نتیجه گیری

گارنیر، بایودرما، پیکسل، فارماسی، سیمپل و… همگی از برندهای معتبر و باکیفیت موجود در بازار هستند که از مواد اولیه مرغوب ساخته شده‌اند. برای خرید محصولات بهداشتی و مراقبتی سراغ هر برند متفرقه‌ای نروید. اصول مراقبت از پوست را رعایت نموده و برای سلامت و شادابی پوست خود ارزش قائل شوید و محصولاتی را خریداری کنید که از کیفیت و اعتبار آن‌ها مطمئن هستید.

دسته‌بندی: بلاگ