هر چیزی که باید در مورد عوارض لیزر موهای زائد بدانید!

آخرین بروز رسانی: 7ام اردیبهشت, 1403
هر چیزی که باید در مورد عوارض لیزر موهای زائد بدانید!

امروزه، لیزردرمانی در میان افرادی که خواهان راه حلی دائمی‌برای رفع موهای زائد هستند، روشی مطمئن و محبوب محسوب می‌شود. استفاده از لیزر برای از بین بردن مو و با هدف جلوگیری از رشد فولیکول‌های مو انجام می‌شود. اما، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا این روش کاملاً ایمن است؟ آیا لیزر کردن موهای زائد در مناطق حساس خطرناک نیست؟ عوارض لیزر موهای زائد چیست؟ توصیه می‌شود هر فردی قبل از شروع درمان با لیزر، با برخی از عوارض جانبی لیزر موهای زائد و سوالاتی که ممکن است در خصوص این روش درمانی مطرح ‌شود، آگاهی یابد. در این مطلب، سعی کرده‌ایم به طور شفاف به پاسخ این سوالات بپردازیم.

 

آشنایی با لیزر موهای زائد

قبل از توضیح عوارض لیزر موهای زائد، لازم به ذکر است که در لیزردرمانی از دوزهای کم تابش لیزر، برای از بین بردن فولیکول‌های مو استفاده می‌شود که حداکثر نفوذ آن‌ها در عمق 1-0.5 سانتی‌متری پوست است. لیزر موهای زائد، روش موثری است؛ اما، به ندرت منجر به حذف دائمی موهای زائد در یک جلسه می‌شود. با این وجود، لیزردرمانی می‌تواند رشد مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. پس از اولین جلسه درمانی، برای چند ماه موها رشد نخواهند کرد و یا به کُندی رشد می‌کنند. در نهایت، مجدد موها به صورت کرکی، ریزتر، روشن‌تر و کمتر از قبل مشاهده می‌شوند. البته، نور لیزر، جذبِ موهای تیره می‌شود و اغلب در موهای روشن موفق عمل نمی‌کند.

 

عوارض لیزر

 

عوارض لیزر

عوارض لیزر موهای زائد ممکن است در افراد مختلف، به صورت متفاوت ظاهر شود. بیشتر این عوارض به صورت موقتی و زودگذر هستند. در صورت بروز عوارض جانبی پایدار، فرد باید با متخصص پوست مشورت کند.

  • تورم و قرمزی

لیزر، به فولیکول‌ موهای هدف آسیب می‌رساند و احتمال اینکه بدن نسبت به این عمل واکنش نشان دهد، وجود دارد. از عوارض لیزر موهای زائد در بسیاری از افراد، قرمزی و سوزش در نواحی است که لیزر انجام شده است. حتی ممکن است پوست حساس و کمی متورم شود. این علائم، معمولاً زود برطرف می‌شود و ناحیه آسیب‌دیده، شبیه پوستی است که به تازگی اپیلاسیون شده است. برخی از متخصصان از ژل بی‌حس‌کننده موضعی برای کاهش واکنش‌های پوست به لیزر استفاده می‌کنند. معمولاً ظرف چند ساعت پس از درمان، تحریک پوستی کاهش می‌یابد. همچنین، برای کاهش تورم و قرمزی، کمپرس یخ یا دوش گرفتن با آب خنک، کمک‌‌کننده است.

  • پوسته شدن

از دیگر عوارض لیزر موهای زائد، پوسته پوسته شدن در ناحیه آسیب‌دیده است که معمولاً به عنوان مشکل جزئی اما ناراحت‌کننده محسوب می‌شود. گاهی اوقات، پوسته پوسته شدن می‌تواند به زخم‌های پوستی تبدیل شود. مراقبت از ناحیه تحت درمان پس از لیزر، مانند استفاده از کرم‌ مرطوب‌کننده، می‌تواند موثر باشد.

 

 

  • تغییرات در رنگ پوست

تغییرات جزئی در رنگ پوست از قبیل تیره شدن یا روشن شدن، در ناحیه‌ای که تحت درمان با لیزر قرار گرفته است، از دیگر عوارض لیزر موهای زائد است. افرادی که پوست روشن‌تری دارند، احتمالاً تغییرات رنگ پوست تیره‌تری را تجربه می‌کنند و افرادی که دارای رنگ پوست تیره‌تر هستند، تغییرات رنگ روشن‌تری را تجربه خواهند کرد. این تغییرات به مرور زمان محو می‌شوند و پوست به حالت عادی باز می‌گردد. همچنین برای رفع تیرگی زیر بغل می‌توانید این مطلب را بخوانید.

 

 

عوارض لیزر مو زائد

 

  • آسیب چشم

حذف موهای زائد با استفاده از لیزرهای قدرتمند انجام می‌شود. به این معنی که خطر آسیب بالقوه‌ و جدی به چشم، از جمله عوارض لیزر موهای زائد در ناحیه صورت محسوب می‌شود. لذا، هم فرد تحت درمان و هم پزشک باید از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنند تا از هرگونه آسیب به چشم جلوگیری شود.

  • خطر عفونت پوست

از بین بردن فولیکول‌های مو با استفاده از لیزر، می‌تواند احتمال خطر عفونت پوستی را افزایش دهد. در صورت بروز هرگونه علائم عفونت، باید به متخصص پوست مراجعه شود.

 

عوارض جانبی نادر

از دیگر عوارض لیزر موهای زائد که به ندرت مشاهده می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • اگر لیزر موهای زائد به درستی و توسط متخصصان انجام نشود، احتمال سوختگی و تاول وجود دارد.
  • خطای پزشکی و یا عدم مراقبت از پوست، پس از انجام لیزر، می‌تواند منجر به اسکار در ناحیه لیزر شود.

جهت خرید سرم صورت و اطلاع از قیمت کلیک کنید.

 

خطرات لیزر موهای زائد

افرادی که از لیزر استفاده می‌کنند متوجه خواهند شد که لیزر موهای زائد روشی کاملا ایمن و قابل تحمل است. به نظر نمی‌رسد که این روش در درازمدت خطراتی برای سلامتی داشته باشد. با این حال، برخی از افراد عوارض لیزر موهای زائد را تجربه می‌کنند و تا چند روز پس از درمان، ممکن است پوست به صورت قرمز، حساس و چیزی شبیه آفتاب‌سوختگی شود. این فرآیند شاید باعث کمی سوزش و یا خارش شود ولی خطرناک نیست.

 

خطرات لیزر موهای زائد

 

لیزر در بارداری

متخصصان، لیزر موهای زائد را برای افراد باردار توصیه نمی‌کنند. چون عوارض لیزر موهای زائد و یا بی‌خطر بودن آن در دوران بارداری هنوز ثابت نشده است. هر فردی که باردار است یا قصد بارداری دارد باید قبل از لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کند.

 

عوارض لیزر موهای زائد و سرطان

آیا ارتباطی میان عوارض لیزر موهای زائد و سرطان وجود دارد؟ این موضوع که لیزر کردن موها می‌تواند باعث سرطان شود، موضوعی کاملاً بی‌اساس است. لیزرها برای عبور از سلول‌های پوست طراحی شده‌اند و فقط فولیکول‌های مو که در عمق پوست هستند را مورد هدف قرار می‌دهند. برای لیزر موهای زائد، از لیزرهای با تابش کم استفاده می‌شود. با این حال، مطالعات، مضر بودن این اشعه را ثابت نکرده است و هیچ مدرکی دال بر اینکه درمان لیزر موهای زائد باعث سرطان می‌شود، وجود ندارد.

جهت خرید تیغ اصلاح صورت مردانه و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

عوارض لیزر موهای زائد واژن

هیچ مدرکی مبنی بر وجود عوارض لیزر موهای زائد واژن یا مطرح شدن موضوع عوارض لیزر در این ناحیه و ناباروری وجود ندارد. لیزرها فقط به پوست نفوذ می‌کنند و بر روی اندام‌ها تأثیر نمی‌گذارند.

نتیجه گیری

به طورکلی، لیزر موهای زائد در صورتی که به درستی و توسط متخصصان توانمند انجام شود، نه تنها روشی بی‌خطر، بلکه موثر در اکثر افراد محسوب می‌شود. معمولاً در اغلب افراد، عوارض لیزر موهای زائد از جمله قرمزی و التهاب پوست، پوسته پوسته شدن، تورم، تحریک پوستی، عفونت و… به ندرت اتفاق می‌افتد. اما، در صورت تداوم علائم و یا عفونی شدن موضع، باید به متخصص پوست مراجعه شود. لازم به ذکر است که از بین بردن کامل موهای زائد، معمولاً چندین جلسه‌ طول می‌کشد و حذف دائمی موهای زائد همیشه تضمینی نیست.

 

 

برای خرید و اطلاع از قیمت شامپو کراتینه خارجی کلیک کنید.

 

دسته‌بندی: بلاگ