علت نخوابیدن نوزاد + راه های رفع آن ( نخوابیدن نوزاد به چه مواردی بستگی دارد؟ )

آخرین بروز رسانی: 5ام اردیبهشت, 1403
علت نخوابیدن نوزاد + راه های رفع آن ( نخوابیدن نوزاد به چه مواردی بستگی دارد؟ )

تمامی والدین از زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید به دنبال این هستند که بتواند خواب راحت و بیشتری را تجربه کند ولی خواباندن نوزاد در ماه‌های اول بعد از زایمان، کار آسانی نیست و معمولاً والدین با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند.

نخوابیدن نوزاد به دلایل متفاوتی در طول شب و روز رخ می دهد. نوزادان قطعا نسبت به بزرگسالان به خواب بیشتری نیاز دارند، اما در زمان هایی به دلایل مخصوص نوزاد تحت هیچ شرایطی نخوابیده و این مسئله والدین را نگران می کند. یادگیری مهارت خواباندن نوزاد از مسائل اصلی والدین بوده که باید به آن اهمیت بدهند.

به همین دلیل در مقاله زیر علت نخوابیدن نوزادان و بهترین روش برای خواباندن آنها به طور کامل توضیح داده شده است تا بتوانید یک خواب آسوده برای نوزاد خود فراهم سازید.

 

علت نخوابیدن نوزاد چیست؟

 

نخوابیدن نوزاد در شب

 

مهم نیست نوزاد در چند ماهگی به سر می برد، عوامل گوناگونی وجود دارد که سبب مختل شدن خواب او می شود. نخوابیدن نوزاد در شب دلایل گوناگونی دارد، در ادامه مطلب برخی از علت‌های نخوابیدن نوزاد را بیان خواهیم کرد و راه حل برطرف کردن آنها را توضیح می‌دهیم.

 

  • احساس تشنگی و گرسنگی در نوزاد

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت‌ نخوابیدن نوزاد شما در طول شب و روز، گرسنه بودن او است. معده نوزاد کوچک بوده و به همین خاطر در هر وعده نمی‌تواند به مقدار کافی شیر بخورد و در طی شب، بارها به دلیل گرسنگی بیدار می شود.

نوزاد از 10 روزگی تا 9 ماهگی در سن رشد بوده و مدام گرسنه می شود، همین عامل موجب بی خوابی و بیدار شدن های مکرر او می شود.

در 6 ماه اول تولد نوزاد، در طول شب بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کرده و به دلیل نخوردن غذاهای کمکی احتیاج دارد که هر چند ساعت یکبار شیر بخورد. شیر مادر هضم راحتی برای نوزاد داشته و نیاز است که در طول شبانه روز چندین بار برای خواب راحت او، شیر داده شود تا بی قراری نکرده و خواب آرامی داشته باشد.

  • دوری شما از نوزاد

در بیشتر مواقع نوزاد به تماس با مادر نیاز داشته تا با لمس او بخوابد، مادر با خوابیدن در کنار نوزاد مانع بی خوابی و گریه های شبانه او شده و این به خوابیدن نوزاد کمک زیادی می کند. گاهی والدین نمی‌توانند علت گریه نوزاد را متوجه شوند ما در مقالات دیگر به این موضوع پرداخته ایم.

 

  • گم کردن خواب شب و روز نوزاد

اغتشاش در ساعت بیولوژیکی بدن نوزاد سبب نخوابیدن او می شود، امری رایج و شایع در میان تمامی نوزادان تازه متولد شده محسوب می شود. نوزادان به دلیل مکانیزم‌های داخلی بدن مدام در حال تنظیم کردن آن هستند.

به دلیل اینکه نوزاد در ابتدای تولد هنوز از شب و روز درک درستی ندارد، در شبانه روز تمایل زیادی به خوابیدن دارد و نیاز است که حدود 14 الی 17 ساعت بخوابد. برای خوردن شیر به طور مداوم بیدار شده، شب و روز برای آنها فرقی ندارد، در ماه اول تولد در واقع چون نوزاد برای تغذیه مکرر بیدار شده ممکن است برای والدین بسیار سخت باشد و تا هفته ها زمان نیاز است تا نوزاد شما تفاوت روز و شب را درک کند و بعد از آن خواب شبانه او تنظیم می شود.

تنظیم خواب نوزاد را به صورت اصولی انجام دهید تا کودک متوجه بهترین زمان برای استراحت و خواب خود شود، اگر ریتم خواب منظم نباشد در این صورت نوزاد شب ها بیدار بوده و در طول روز می خوابد.

 

  • خستگی نوزاد

 

علت نخوابیدن نوزاد + راه های رفع آن ( نخوابیدن نوزاد به چه مواردی بستگی دارد؟ )

 

نوزادان هم مانند ما بزرگسالان وقتی بیش از اندازه خسته شده باشند، سخت تر می خوابند. در زمان خستگی نوزاد ممکن است او بیش از اندازه بد اخلاق و بهانه گیر شود و خواب درستی نداشته باشد. عواملی مانند شلوغی، اسباب بازی های فراوان و محیط پر سر و صدا سبب اختلال در خواب نوزاد می شوند که در این مواقع باید برای خواب آرام او از آغوش گرم یا گهواره برای تکان دادن و خواباندن نوزاد استفاده کنید تا راحت و سریع بخوابد.

وقتی احساس کردید نوزاد از خستگی زیاد خوابش نمی برد، حتما باید از بغل کردن و تکان دادن او استفاده کنید با این کمک اضافی، خستگی نوزاد رفع می شود. برای خسته نشدن بیش از حد نوزاد در زمان های مختلف و حتی هنگام مسافرت، منظم بودن خواب نوزاد را حفظ کنید تا بی خواب نشود.

 

  • بیماری یا احساس درد در نوزاد

برخی اوقات مشکلاتی نظیر دندان درآوردن، سرماخوردگی، کولیک و رفلاکس ممکن است موجب درد در نوزاد شده و او را بی‌خواب کند که برای حل این مشکل والدین باید او را به پزشک نشان داده تا با تجویز داروهای مناسب، بیماری و درد کودک رفع شده و بی خوابی او برطرف شود. نوزاد شما اگر بعد از شیر خوردن بلافاصله بخوابد ممکن است در طول خواب دچار رفلاکس شود که برای جلوگیری آن می توانید از تشک آنتی رفلاکس نوزاد استفاده کنید تا معده نوزاد دچار درد نشده و شیر به راحتی هضم شود.

بیماری در جسم نوزاد یا درد مثل اختلالات گوارشی و تنفسی، وجود آلرژی، درد گوش و دل درد از مشکلات شایع در نوزادان بوده که دلایل اصلی در بی خوابی آنها در شب محسوب می شوند.

سرد یا گرم بودن اتاق نوزاد، برچسب های آزار دهنده لباس او همگی بر کیفیت خواب نوزاد تاثیر می گذارد.

گریه کردن بی وقفه نوزاد در طول شب نشان می دهد که دردی را احساس می کند، در این زمان ها بهتر است بدن نوزاد را به دقت بررسی و کنترل کنید تا دچار صدمه نشده باشد. گاهی درد معده و عفونت داخلی نوزاد موجب می شود مدام گریه کرده و نخوابد‌ که فورا باید به پزشک مراجعه کرد.

 

  • محیط نا آرام برای نوزاد

محیط پر سر و صدا و ناآرام موجب بی‌خوابی نوزاد می‌شود. معمولاً تغییر مکان خواب سبب بی خوابی نوزاد شده و نوزاد بعد از بیدار شدن ناگهانی وقتی خود را در مکان جدید بیابد، دچار گیجی و وحشت زدگی می شود.

همیشه نوزاد خود را در یک مکان مشخص بخوابانید که در آن شرایط صدا، نور و دما کاملاً مهیا باشد. پوشک بچه خیس و مرطوب هم گاهی سبب ناآرامی و بیدار شدن نوزاد در اواسط شب می‌شود. برای ایجاد فضای مناسب برای خواب نوزاد و رفع بی خوابی او حتما میزان روشنایی محیط را تنظیم کنید و از برندهای مطرح پوشک برای کودک خود استفاده نمایید یکی از بهترین مارک‌ها پوشک مولفیکس می‌باشد.

 

 

  • اضطراب جدایی مهم ترین علت نخوابیدن نوزاد

نوزادان دارای شخصیت های متفاوتی بوده و هر کدام درجه وابستگی مختلفی به پرستار یا والدین خود دارند و ممکن است این اضطراب جدایی از والدین سبب دشوار شدن خواب آنها شود. برای درمان این اضطراب بهتر است تا یک سالگی نوزاد در اتاق والدین بخوابد تا به آسودگی خوابیده و گاه به گاه بیدار نشود. برای جلوگیری از این اضطراب همچنین می‌توانید از پستانک نوزادی دخترانه و پسرانه استفاده نمایید.

 

  • برهم خوردن الگوی خواب نوزاد

 

علت نخوابیدن نوزاد + راه های رفع آن ( نخوابیدن نوزاد به چه مواردی بستگی دارد؟ )

 

خوابیدن های بریده با فواصل کم و نامنظم از علت های بی خواب شدن نوزاد به شمار می روند، وقتی ساعت خواب نوزاد تغییر کند در واقع تنظیم هورمون خواب در نوزاد و ساعت درونی بدن او به هم ریخته و این بی نظمی موجب می شود در طول شب سخت تر بخوابد.

در اوایل تولد ممکن است نوزاد طبق یک الگوی منظم نخوابد ولی با بزرگتر شدن او، روال خواب منظم تر شده و بهتر است در این الگوی خواب، اختلالی ایجاد نشود چون در غیر این صورت در ساعت های معمول، به خواب نمی رود. برای حفظ الگوی خواب نوزاد حتما قصه گفتن، کتاب خواندن یا آواز خواندن را در ساعات معینی برای خواب نوزاد تنظیم کنید تا خواب روزانه و شبانه او منظم باشد.

یکی از بهترین راه حل ها در این زمان حمام کردن نوزاد میباشد نوزاد با اینکار راحت تر به خواب خواهد رفت. در زمان حمام کردن حتما از شامپوهای و لوازم ضد حساسیت استفاده نمایید در مقاله ” لیست بهترین شامپو بچه ” بهترین مارک های شامپو را معرفی کرده ایم

 

  • کالای خواب نامناسب نوزاد

بی خواب بودن فرزند شما در ماه های اول تولد عادی است و بعد از گذشت زمان این بی خوابی ها حل می شود‌. مادر ممکن است در هفته های اول تولد نوزاد، خستگی زیادی را به خاطر نخوابیدن نوزاد در شب تجربه کند که در این مواقع بهتر است از مناسب ترین و استاندارد ترین تشک و بالش برای نوزاد خود استفاده کنید که راهکاری بی نظیر برای خواب آسوده نوزاد است.

 

  • تحریک فراوان نوزاد علت مهم نخوابیدن نوزاد

نوزاد در برابر عوامل بیرونی محیط نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری دارد. با تحریک بیش از حد در واقع نوزاد در خواب خود دچار مشکل می شود. این تحریک در مواقعی ایجاد می شود که مادر تحت فشار روانی یا استرس قرار گرفته یا در مصرف شکلات زیاده روی کرده است. مسائل زیادی وجود دارد که بر شیر مادر تاثیر گذاشته و این انرژی بیش از حد یا استرس از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و سبب بی‌خوابی یا کم خوابی او می‌شود.

علاوه بر آن ممکن است مادر شیرده با خوردن غذاهایی که با مزاج یا معده نوزاد سازگار نیست، سبب بی خوابی یا احساس ناراحتی در نوزاد شود.

 

  • دندان درآوردن نوزاد

فرایند ناخوشایند و دردناکی که موجب ناراحتی نوزاد شده و خواب او را برهم می زند. در این حالت به دهان و فک نوزاد فشار وارد شده و سبب می شود در طول شب احساس درد داشته و نخوابد. برای بهبود اوضاع میتوانید از دندان گیر چیکو استفاده نمایید.

ژل هایی برای تسکین درد دندان و لثه نوزاد موجود می باشد، با استفاده از آنها درد دندان کم تر شده و به خواب نوزاد کمک می کند.

 

دسته‌بندی: بلاگ