بررسی علت خرد شدن موها ( درمان خرد شدن مو با ماسک آلوئه را + سرکه سیب + و … )

آخرین بروز رسانی: 5ام اردیبهشت, 1403
بررسی علت خرد شدن موها ( درمان خرد شدن مو با ماسک آلوئه را + سرکه سیب + و ... )

یکی از آسیب‌های جدی برای موها، خرد شدن و شکنندگی آنها می‌باشد. خرد شدن موی سر باعث بلند و کوتاه شدن تارهای آن شده و ظاهر موها را آزاردهنده، زشت و ناهماهنگ می‌کند. معمولا خرد شدن موها برای زنان و مردانی که موهای بلندی دارند، اتفاق می افتد. در این مقاله علت خرد شدن موها و روش‌های درمان آن به طور کامل برای شما عزیزان توضیح داده می‌شود تا سلامت موهای خود را حفظ کنید.

علت خرد شدن مو

 

بررسی علت خرد شدن موها ( درمان خرد شدن مو با ماسک آلوئه را + سرکه سیب + و ... )

 

خرد شدن موها در زنان و مردان ربطی به بلندی و کوتاهی موی آنها نداشته و به خاطر مراقبت نکردن از موها ایجاد می‌شود. عوامل و دلایل موثری که سبب این آسیب در موهای فرد می‌شود، شامل موارد زیر می باشد:

  • عوامل ژنتیکی

موهای بعضی از آقایان و خانم‌ها به طور ارثی ساختار ضعیفی داشته یا میزان پروتئین آن کم است که این عوامل ژنتیکی سبب شکنندگی و خرد شدن موها می شود.

  • بیماری های مزمن

یکی دیگر از علت های خرد شدن مو بیماری‌های مربوط به ایمنی، دیابت و بیماری‌های تیروئید است که بر سلامت و ساختار موهای افراد تاثیر مستقیم می‌گذارد. معمولاً موهای افراد با مبتلا شدن به این بیماری‌ها، شکننده تر و ضعیف تر می شود.

  • تغییرات هورمونی

هورمون های بانوان در دوره‌هایی مانند حاملگی و یائسگی دچار تغییراتی شده که سبب خشکی و ضعف موها می‌شود. این تغییر هورمونی سبب خرد شدن موها شده و بر سلامت موها تاثیر مستقیمی دارد.

  • خرد شدن موها به دلیل کمبود ویتامین‌های ضروری در بدن

اگر بدن فرد دچار کمبود ماده معدنی زینک و ویتامین E شود، به مرور موهای او شکسته و خرد خواهد شد. ساقه موهای فرد با کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری، شکننده و خشک می شوند. علت خرد شدن موها در بیشتر افراد، کمبود مواد معدنی و ویتامین های A، E، D و C است.

  • رژیم غذایی نامناسب؛ دلیل نصف شدن موها از وسط

زمانی که فرد در رژیم غذایی خود بیش از اندازه مواد خوراکی و غذایی سرشار از قند مصرف کند، موها شکننده و زبر شده و به مرور زمان خرد می شوند. فردی که رژیم غذایی نامناسب و نادرستی داشته، موهای ناسالم و خشکی خواهد داشت.

  • ناراحتی‌های عصبی دلیل شکنندگی مو

شکنندگی موهای شما با اضطراب، نگرانی، استرس‌های روزانه، خواب نادرست و کم ارتباط مستقیم دارد. بی‌خوابی‌ها و استرس فراوان سبب عصبانیت و ناراحتی فرد شده، در نتیجه در طول روز از موهای خود غافل شده و حوصله رسیدگی به آنها را ندارد.

  • استفاده از براشینگ نامناسب

برس های مو اگر بی کیفیت و نامناسب باشند، به ساختار موهای شما آسیب وارد خواهند کرد. در صورتی که فرد از برس نامناسب استفاده کند، موها خرد و شکسته می شوند.

  • عوامل محیطی

عواملی نظیر تغییرات دما، خشکی هوا و آلودگی شهرها بر روی سلامت مو اثر می گذارند و به تدریج موها خشک و خرد خواهد شد. علاوه بر آن تابش مستقیم نور خورشید بر روی موها، سبب خشکی و شکستگی آنها می شود.

  • علت خرد شدن موها؛ انتخاب محصولات نامناسب

زمانی که می‌خواهید برای مراقبت و شستشوی موهای خود محصولاتی مانند شامپو، ماسک یا نرم کننده موی سر خریداری کنید، توجه کنید که با جنس موهایتان سازگار باشد. استفاده کردن از محصولات نامرغوب و شوینده‌های ناسازگار، سبب شکنندگی و خشکی موها می‌شود. بهتر است نوع شامپو را متناسب با نوع موهای خود انتخاب کنید. اگر موی خشکی دارید شامپو بدون سولفات خارجی یک انتخاب مناسب می‌باشد.

  • شنا در استخر کلردار و به خطر افتادن سلامت موها

آب استخر سرشار از کلر بوده به همین خاطر باید از کلاه شنا برای حفظ سلامت موها استفاده کنید تا در تماس با آب کلردار استخر نباشند. زنان و مردان باید بعد از شنا در استخر حتماً از مواد مرطوب کننده، مغذی و محصولات آبرسان مو استفاده کنند، تا موها خشک و خرد نشود. برای مراقبت موها بعد از استخر محصولات بی‌نظیری همچون سرم‌های آبرسان و اسپری‌ دو فاز موجود می‌باشد.

 

 

  • خرد شدن موها بعد از رنگ و دکلره

با دکلره و رنگ کردن موهای خود تمام چربی طبیعی آنها را از بین برده و این به موهای شما آسیب جدی وارد خواهد کرد. کسانی که به طور مداوم برای تغییر رنگ موهای خود از محصولات شیمیایی مثل پودر، کرم و رنگ‌های دکلره استفاده می‌کنند، به مرور زمان موهای آنها ضعیف و خرد می‌شود. بهتر است از رنگ های با کیفیت و همچنین برندهای شامپوی مخصوص موهای رنگ شده مانند شامپو ایپک استفاده نمایید.

  • استفاده مداوم از وسایل برقی برای آرایش موها

بافت و ساختار مو با استفاده مکرر از وسایلی همچون بابلیس، اتومو، حالت دهنده ها و انواع سشوارها آسیب دیده و در نهایت خرد و شکسته می‌شود. علت خرد شدن موها درجه بالا و حرارت مستقیم این وسایل برقی است که به ساقه موهای شما صدمه جدی وارد کرده و سبب خشکی آنها خواهد شد.

کمبود چه ویتامینی باعث خرد شدن موی سر می شود؟

فولیکول‌های مو توسط آهن در بدن به طور کامل اکسیژن رسانی شده و سالم باقی می‌مانند. در صورتی که فرد کمبود آهن داشته باشد، موهای او خرد و شکسته می شود. پزشک با دیدن تارهای ضعیف مو، معمولا قرص زینک تجویز کرده تا آهن و سایر مواد معدنی بدن فرد تامین شود. برای تامین انرژی فولیکول‌های مو و تنظیم سوخت و ساز آنها، بدن به ویتامین B12 احتیاج دارد در صورت کمبود آن، موهای فرد ضعیف و خرد خواهد شد.

درمان های ساده خرد شدن مو

 

بررسی علت خرد شدن موها ( درمان خرد شدن مو با ماسک آلوئه را + سرکه سیب + و ... )

 

با خشکی موها، موخوره فراوان در آنها ظاهر می شود. موخوره ایجاد شده در قسمت‌های پایینی ساقه مو سبب نازک، ضعیف و خرد شدن موهای آقایان و بانوان می‌شود. برای اینکه شکستگی موها در تمام قسمت های ساقه مو ایجاد نشود، بهتر است چند میلی متر از انتهای موهای خود را کوتاه کنید.

نوک گیری موها یکی از سریع ترین و آسان ترین روش ها برای برطرف شدن شکستگی آنها می باشد. برای درمان همیشگی خرد شدن موهای خود باید از روش های خانگی زیر استفاده کنید که عبارتند از:

  • درمان خرد شدن مو با ماسک موی آلوئه را

برای درمان شکستگی موهای خود می‌توانید از گیاه پرخاصیت آلوئه ورا استفاده کنید. ژل موجود در این گیاه موهای شما را آبرسانی کرده و از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کند. برای درست کردن ماسک موردنظر مقداری روغن بادام را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و بر روی موها و پوست سر خود بزنید و به شکل ملایم ماساژ بدهید. استفاده از ماسک های داخل حمام نیز بسیار بر بهبود وضعیت مو تاثیر گذار است در مقاله “طرز استفاده از ماسک مو ” در مورد نحوه استفاده از انواع ماسک مطالعه نمایید.

  • درمان خرد شدن مو با ماسک سفیده تخم مرغ

پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ شکستگی و خشکی مو را درمان می کند. خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی سفیده تخم مرغ، مانع عفونت و التهاب در پوست سر شما می شود. برای درست کردن این ماسک خانگی چند قطره آب لیمو تازه را با یک پیمانه شیر، دو عدد سفیده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

به مدت نیم ساعت ماسک را روی موها و پوست سر خود نگه دارید بعد از آن با شامپو مناسب، موهای خود را بشویید. با استفاده دو الی سه بار از ماسک سفیده تخم مرغ در ماه، خرد شدن موهایتان درمان می شود.

  • درمان خرد شدن مو بعد از دکلره با روغن نارگیل

برای مرطوب نگه داشتن موهای خود می‌توانید از روغن طبیعی نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل ضد قارچ بوده و برای درمان شکنندگی و خشکی موها و شوره سر بهترین روش درمانی می‌باشد.

موها و پوست سر خود را با یک الی دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل به خوبی ماساژ بدهید و بعد از ۳ ساعت آن را با آب ولرم بشویید. در صورت تکرار ماسک روغن نارگیل به صورت هفتگی، موهای نرم و سالمی خواهید داشت. با خرید روغن مو و استفاده از انواع روغن‌هایی که لطفات و شادابی را به موهای شما می‌رسانند می‌توانید مانع از خرد شدن موهای خود شوید.

  • شانه زدن با سرکه سیب برای درمان خرد شدن موها

سرکه سیب برای تنظیم ph پوست سر و موها بهترین روش خانگی محسوب می‌شود که با استفاده از آن، موها نرم شده و دچار شکستگی نمی شوند. برای رفع شکنندگی موهای خود می‌توانید یک ماسک مو با روغن زیتون و سرکه سیب درست کنید و آن را به موهای خود بزنید. اگر با خواص سرکه سیب برای مو آشنایی ندارید مقالات دیگر را بخوانید.

برای اینکه موهای شما خرد نشود و سالم باقی بماند، به مصرف کراتین بپردازید. باید از مواد غذایی، ماسک‌های مو و شامپوهای دارای کراتین استفاده کنید تا موهای شفاف و بدون شکستگی داشته باشید. با کراتین ساقه موهای شما سالم تر و نرم تر خواهد شد. در ژل رویال، سفیده تخم مرغ و عصاره جوانه گندم، این پروتئین یعنی کراتین وجود دارد. با مصرف این مواد غذایی موهای شما خوش حالت و ضخیم شده و شکسته نمی شود.

با انجام چند کار ساده می توانید از خشکی، ضعف، شکنندگی و خرد شدن موهای خود جلوگیری کنید که شامل موارد زیر است:

  • به تغذیه خود اهمیت بدهید و موها را در معرض حرارت بیش از اندازه قرار ندهید.
  • برای موهای خود از محصولاتی که دارای ترکیبات مغذی، ترمیم کننده، آبرسان و مرطوب کننده هستند، به طور منظم استفاده کنید.
  • با روغن تراپی مو در خانه، ماساژ پوست سر و رسیدگی منظم به موها می توانید خرد شدن آنها را درمان کنید.
  • موها را با آب سرد شسته و از آب گرم یا آب حاوی کلر برای شستن موها استفاده نکنید.

اگر زمان کافی برای درست کردن ماسک های خانگی ندارید میتوانید از محصولات درمانی استفاده نمایید به طور مثال سرم موی انزو یکی از محصولات مراقبتی مو است که موهای آسیب دیده را درمان می‌کند و باعث نرمی و درخشندگی مو ها می‌شود.

 

 

سخن آخر

در این مطلب تمام دلایل خرد شدن موها توضیح داده شد، اما باید بدانید عوامل حرارتی و شیمیایی بزرگ ترین دلیل خشکی و خرد شدن موها محسوب می شوند. به محافظت و مراقبت از موهای خود اهمیت بدهید و برای حفظ پروتئین موجود در ساقه موها از بهترین مواد غذایی در رژیم خود استفاده کنید.

افرادی که موهای خود را دکلره یا رنگ کرده‌اند بیشتر مستعد خشکی مو بوده، به همین دلیل باید از نرم کننده‌ها و شامپوهای مخصوص بدون سولفات استفاده کنند تا موهای آنها دچار خشکی و شکستگی نشود.

 

دسته‌بندی: بلاگ