دلایل عرق سوز شدن نوزاد ( + راه‌های درمان عرق سوز نوزاد )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
دلایل عرق سوز شدن نوزاد ( + راه‌های درمان عرق سوز نوزاد )

کودکان و نوزادان به مراقبت ویژه نیازی دارند. حساسیت و ظرافت نوزادان باعث شده که با کوچکترین سهل انگاری دچار مشکل و بیماری شوند. از آن جایی که نوزادان توانایی حرف زدن ندارند و تنها ناراحتی خود را با گریه ابراز می ­کنند به سختی می­توان به مشکل آن ها پی برد. یکی از مشکلاتی که در بین نوزادان بسیار رایج است عرق سوزی می­باشد.

پوست حساس نوزادان باعث شده که بسیار مستعد عرق سوزی باشند. قطعاً این مشکل سبب بی قراری کودک خواهد شد و می ­تواند خواب و آرامش را از او بگیرد. برای همین باید خیلی زود آن را تشخیص داده و به فکر درمان عرق سوزی نوزاد باشید. در این مطلب به طور کامل در مورد انواع عرق سوزی نوزاد و نیز نحوه درمان آن صحبت خواهیم نمود:

 

عرق سوز شدن نوزاد

عرق سوزی یا گرمی یکی از مشکلات شایع به ویژه در فصل گرم و در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب است. اما این مشکلات صرفاً محدود به افراد بزرگسال نمی­ شود و در بین کودکان و نوزادان نیز یک موضوع معمول است.

عرق سوز شدن در واقع در زمان بسته شدن منافذ پوست یا تجمع مجاری عرق و عرق در زیر پوست ایجاد خواهد شد. گاهی عرق سوز شدن نوزاد صرفاً یک موضوع ساده است و با استفاده از پماد می­توان این مشکل را حل نمود. اما برخی اوقات نیز نیاز است که برای درمان به پزشک مراجعه شود.

متاسفانه در نوزادان و کودکان به دلیل کوچک تر بودن مجرای غدد نسبت به افراد بزرگسال، احتمال ابتلا به عرق سوزی بیشتر خواهد بود. برای همین باید این مورد را در نوزادان بیشتر موردتوجه و کنترل قرار داد. یکی از شایع ترین علت های عرق سوزی در کودکان عدم تعویض به موقع پوشک و خرید پوشک بچه بی کیفیت می‌باشد.

 

تشخیص عرق سوز نوزاد

 

دلایل عرق سوز شدن نوزاد ( + راه‌های درمان عرق سوز نوزاد )

 

یکی از سوالاتی که ممکن است ایجاد شود این است که چگونه تشخیص دهیم کودک دچار عرق سوزی شده است. در واقع عرق سوز نوزاد دارای چه علایمی است؟ به طور کلی هر نوع عرق سوزی ممکن است با علایم خاص خود همراه باشد. برای نمونه گاهی عرق سوز شدن با تاول سطحی یا توده های عمیق و قرمز خود را نشان می­دهد.

گاهی کودکان در زمان عرق سوز شدن دچار سوزش و خارش خواهد شد. به طور معمول التهاب های مربوط به عرق سوزی بعد از مدتی خود از بین خواهند رفت. این التهاب معمولاً در نواحی شانه، قفسه سینه و چین های گردن خود را نشان می­دهد.

البته زیر بغل، کشاله ران، چین های آرنج نیز از دیگر نواحی مستعد عرق سوز شدن هستند. بسته به عمق مجاری عرق می­‌توان عرق سوز شدن نوزاد را طبقه‌بندی نمود که هر یک دارای علائم و نشانه های خاص خود هستند. برای پیشگیری از عرق سوز شدن پای کودک می‌توانید از پوشک پریما استفاده کنید به دلیل اینکه دارای قدرت جذب، کیفیت پوشک، ضخامت پوشک می‌باشد.

 

حتما بخوانید: از پوشک گرفتن کودک

 

بررسی علت عرق سوز شدن کودکان

به طور معمول بر اثر بسته شدن مجاری عرق، نوزاد عرق سوز می­ شود. در این حالت، عرق به جای این که تبخیر شود در زیر پوست تجمع پیدا خواهد نمود و سبب التهاب و ضایعات پوستی می­شود. اگر چه همیشه نمی­توان به طور دقیق علت بسته شدن مجاری عرق را مشخص کرد اما معمولاً عوامل خاصی سبب بروز این اتفاق خواهند شد. در ادامه علت عرق سوز شدن کودکان را با هم بررسی خواهیم نمود:

1. رشد مجاری عرق هنوز به خوبی انجام نشده است

در هفته های اول تولد کودک که مجاری عرق به خوبی رشد نکرده اند به راحتی احتمال پارگی آن ها وجود خواهد داشت و این موضوع سبب گیر افتادن عرق در زیر پوست می­ شود. این موضوع در نوزادان زودرس به دلیل قرارگیری در دستگاه انکوباتور یا بیش از حد گرم نگه داشته شدن شایع­تر است.

2. کودک در محیط خیلی گرم قرار گرفته است

پوست حساس کودکان به گرمای بیش از حد نیز واکنش نشان خواهد داد. این که به کودک لباس های خیلی گرم پوشانده شود یا زیر یک پتوی گرم او را بخوابانید از عواملی هستند که عرق سوزی نوزاد را در پی خواهند داشت. در صورتی که در مناطق گرمسیری زندگی می­کنید و در معرض آب و هوای داغ و مرطوب قرار دارید نیز احتمال عرق سوز نوزاد بیشتر است.

برای همین به هیچ عنوان کودک را در شرایطی قرار ندهید که به شدت تعریق داشته باشد مخصوصا زمانی که می‌دانید پوشک او کثیف شده است. این موضوع در صورتی که لباس کودک امکان تبخیر تعریق را ندهد اوضاع را بدتر می­کند.

اگر چه در خیلی اوقات عرق سوز شدن خودبخود درمان می­شود اما گاهی نیز سبب عفونت باکتریایی شده و باعث می­شود روی پوست کودک جوش های چرکی خارش دار و ملتهب ایجاد شود. به همین دلیل لازم است از پوشک‌هایی با جذب بالا استفاده نمایید پوشک جان به به نمونه‌ای از این پوشک ها می‌باشد.

 

جهت خرید دندانگیر چیکو و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

انواع عرق سوز نوزاد

بسته به شرایط ممکن است که کودک دچار نوع عرق سوزی متفاوتی شود در ادامه چند مورد از انواع عرق سوزی نوزاد را با هم بررسی می­کنیم:

1. میلیاریا کرستالینا

این نوع عرق سوزی در واقع ساده ترین و خفیف ترین نوع عرق سوزی است که در واقع ناشی از مجاری عرق در لایه سطحی پوست است. از علائم این نوع عرق سوزی می­توان به تاول های پر از مایع و تاول ها یا پاپول های باز شونده اشاره نمود.

2. میلیاریا روبرا

این نوع از عرق سوزی در لایه های عمیق تر پوست خود را نشان داده و به گرمی دانه نیز معروف است. این مدل از عرق سوزی در نواحی آسیب دیده خود را با تاول های قرمز به همراه خارش یا سوزش نشان خواهد داد.

3. میلیاریا پوسچولوسا

برخی اوقات تاول های مایع ناشی از عرق سوزی میلیاریا روبرا، ملتهب و پر از پوسچول یا همان چرک خواهند شد. به این عرق سوز شدگی میلیاریا پوسچولسا گفته می­شود.

4. میلیاریا پروفوندا

میلیاریا پروفوندا عرق سوزی کمتر شایع است و در لایه درم که همان لایه عمیق تر پوست است تاثیر خواهد گذاشت. در این نوع عرق سوزی، عرق تجمع یافته از غدد عرق به پوست نشتی پیدا کرده و ضایعات قرمز رنگی را به وجود خواهد آورد که به دانه های ناشی از مور مور شدن پوست شباهت بسیاری دارد.

 

درمان عرق سوختگی گردن نوزاد

عرق سوز شدن نوزاد

 

برای جلوگیری از درمان عرق سوختگی گردن نوزاد بهتر است پوست نوزاد را خنک نگه دارید و او را در محیط‌های گرم و با دمای بالا نگه ندارید. می‌توانید نوزاد خود را به صورت مرتب به حمام ببرید و با دوش آب ولرم او را شست و شو دهید. اگر پزشک اجازه داد می توانید از شامپو بچه ترکیه ای با کیفیت نیز استفاده نمایید.

برای آنکه سوزش گردن نوزاد کمتر شود از پمادهای درمانی برای رفع سوختگی ها استفاده نمایید تا جای سوختگی در اثر خارش زخم نشود.

 

چه زمان برای عرق سوز شدن نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟

خیلی از اوقات می­توان عرق سوز شدگی نوزاد را با خنک کردن پوست و دوری از گرما درمان نمود. اما گاهی درمان عرق سوزی نوزاد به همین سادگی نیست. در صورتی که چند روز علایم عرق سوزی ادامه یافت یا متوجه شدید التهاب در کودک بیشتر شده است حتماً باید به پزشک مراجعه کنید چرا که احتمال عفونت وجود خواهد داشت. علایم زیر را می­توان نشانه های عفونت دانست:

  1. نوزاد تب و لرز می­کند؛
  2. نوزاد در اطراف ناحیه آسیب دیده درد، ورم، قرمزی یا احساس گرمای بیشتری خواهد داشت؛
  3. از ناحیه عرق سوز شده چرک بیرون می­آید؛
  4. در زیر بغل، گردن یا کشاله ران، غدد لنفاوی دچار ورم می­شوند.

 

درمان عرق سوز شدن نوزاد

پروسه تشخیص عرق سوز شدگی در کودکان به راحتی توسط شما یا پزشک قابل تشخیص است و نیازی نیست برای این کار از نوزاد آزمایش گرفته شود. پزشک قادر است به راحتی از روی ظاهر التهاب نوع عرق سوزی را تشخیص دهد و بسته به نوع آن، بهترین روش درمانی را برای درمان عرق سوز شدن نوزاد به کار بگیرد. به طور کلی برای درمان عرق سوز نوزاد از روش های زیر استفاده می­شود:

1. مراقبت و رسیدگی

در صورتی که کودک دچار عرق سوزی ملایم و خفیفی شده باشد کافی است از قرار دادن او در معرض گرمای بیش از حد خودداری کنید. پوست باید خنک بماند تا التهاب خیلی زود درمان شود. در واقع در این نوع نیاز به دارو نخواهد بود.

2. استفاده از پماد

چنانچه عرق سوزی شدیدتر باشد بایستی برای کاهش درد و ناراحتی کودک و همچنین پیشگیری از عوارض احتمالی از یک پماد مناسب استفاده شود. در واقع در چنین حالتی با پماد برای درمان عرق سوزی نوزاد می­توان این مشکل را درمان نمود. دو مورد از پمادهای موضعی برای درمان عرق سوزی محلول کالامین و لانولین بدون آب است. یکی از بهترین مارک های ارائه دهنده محصولات پماد کودک چیکو می باشد جهت خرید محصولات برند چیکو به فروشگاه الو ارس مراجعه کنید.

 

درمان عرق سوختگی گردن نوزاد

 

9 راهکار موثر برای التیام عرق سوزی در نوزادان

در کنار مراجعه به پزشک و استفاده از پماد مناسب، راهکارهای زیر کمک خواهند نمود که این مشکل زودتر در کودکان درمان شده و کودک احساس راحتی بیشتری داشته باشد:

  1. به صورت منظم کودک را حمام نموده و برای خشک کردن او، این کار را به آرامی انجام داده و به هیچ عنوان، حوله را محکم به پوست او نکشید؛
  2. در صورت صلاحدید پزشک می­توان برای تسکین خارش پوست نوزاد از لوسیون کالامین یا کمپرس سرد استفاده کرد؛
  3. به هیچ عنوان برای درمان عرق سوز شدن کودک به سراغ کرم و پمادهای دارای وازلین و روغن های معدنی نروید چرا که احتمال داشته بیشتر سبب بسته شدن منافذ پوست شوند؛
  4. به هیچ عنوان لباس زیادی به کودک نپوشانید و بهترین لباس در تابستان، لباس های خنک و پنبه ای است؛
  5. در روزهای سرد زمستان، به اندازه خود به کودک لباس گرم بپوشانید و صرفاً یک لایه لباس بیشتر از خود به تن نوزاد کنید؛
  6. لباس های تنگ باعث شده پوست کودک خیلی زود تحریک شود؛
  7. کودک را در جایی خنک و با تهویه مناسب بخوابانید؛
  8. تا جای ممکن نوزاد را به محیط های خیلی گرم نبرید؛
  9. در زمان رفتن به بیرون از خانه و در محیط گرم، سعی کنید حدالمقدور در زیر سایه بمانید.

حرف آخر

در این مطلب به طور کامل موضوع عرق سوزی نوزادان را با هم بررسی کردیم. شما عزیزان به راحتی می­توانید با اطلاعاتی که اکنون به دست آورده اید عرق سوزی در کودک خود را تشخیص داده و بسته به نوع آن بهترین روش را برای درمان هر چه سریع تر او به کار بگیرید. در صورت لزوم حتماً خیلی زود کودک را نزد یک پزشک ببرید.

دسته‌بندی: بلاگ