نکاتی که در مورد اصول شستن کفش در ماشین لباسشویی باید بدانید!

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
نکاتی که در مورد اصول شستن کفش در ماشین لباسشویی باید بدانید!

کتانی‌های ورزشی یا دیگر کفش‌های کثیف و بد بوی خود را به آسانی می‌توانید با استفاده از ماشین لباسشویی تمیز، خوش ‌بو و درخشان کنید. برای انجام این کار، باید اصول شستن کفش در ماشین لباسشویی را رعایت نمایید که برای این منظور به شما توصیه می‌کنیم مراحل زیر را دنبال کنید تا با نحوه شستن کفش در لباسشویی آشنا شوید.

نحوه شستن کفش در لباسشویی

    1. بررسی امکان شستن کفش در ماشین لباسشویی

برای شستن کفش در لباسشویی در ابتدا باید بررسی کنید که آیا امکان شست و شوی آن در ماشین لباسشویی وجود دارد یا خیر. ساده‌ترین روش برای این کار، خواندن برچسب کفش است. روی این برچسب، راه‌های مناسب برای شستن کفش با توجه به جنس پارچه ‌ای که از آن ساخته شده، نوشته شده است. علاوه بر این، با خواندن برچسب می‌توانید متوجه شوید که کفش نسبت به چه مواد شوینده ای حساس است. اگر به هر دلیلی امکان شستن کفش در لباسشویی و یا به صورت دستی وجود ندارد، می‌توانید از یک مسواک یا پارچه مرطوب برای تمیز کردن کفش‌های خود استفاده نمایید.

   2. آماده کردن کفش‌‌ها پیش از قرار دادن در ماشین لباسشویی

 

نکاتی که در مورد اصول شستن کفش در ماشین لباسشویی باید بدانید!

 

پیش از شستن کفش در ماشین لباسشویی، لازم است برخی از اقدامات و پیش‌ نیاز‌ها را انجام دهید. هر چقدر برای آماده کردن کفش‌‌های خود وقت بگذارید، به ماشین لباسشویی در انجام شست و شوی بهتر کمک کرده ‌اید و همچنین فشار وارد به آن کمتر خواهد بود. بدون جدی گرفتن این مرحله، ممکن است با چند بار شستن کفش، ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شود و نیاز به تعمیر پیدا کند.

برای شستن کفش در لباسشویی حتما لازم است که ابتدا آن را تمیز کرده و سپس داخل ماشین لباسشویی بیندازید. برای این منظور می‌‌توانید با مسواک یا یک پارچه و یا فرچه مخصوص، هرگونه کثیفی مانند گل‌ و لای و آلودگی را از روی آن پاک کنید. همچنین، اگر چیزی به کفش‌تان چسبیده، آن را زیر شیر آب نگه دارید تا کاملا تمیز شود. سپس کفش را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

برای آماده‌ سازی کفش‌ها پیش از شستن، بند‌ها را جدا کرده و کفی‌های کفش را خارج کنید. این اجزا را هم می‌توانید به ‌صورت جداگانه در ماشین لباسشویی بشویید.

برای محافظت بهتر از کفش‌ها، به شما توصیه می‌کنیم که آن‌ها را به تنهایی در ماشین لباسشویی قرار ندهید. برای این منظور، می‌‌توانید از یک یا دو حوله بزرگ و ضخیم حمام قدیمی استفاده کنید. چراکه در هنگام شست‌ و شو، ممکن است حوله‌های ظریف و نو آسیب دیده و خراب شوند.

مواد شوینده‌ ای که برای شستن کفش انتخاب می‌‌کنید، اهمیت زیادی دارد. البته مواد شوینده مناسب برای کفش با لباس تفاوتی ندارند. اما دقت کنید که مواد شوینده‌ انتخابی شما بتواند به اندازه کافی کف ایجاد کند. با این وجود، توجه داشته باشید که کف بیش از حد هم به وجود نیاید تا آسیبی به کفش‌ها وارد نشود. همچنین، برای شستن کفش در ماشین لباسشویی بهتر است که مایع لباسشویی خارجی را جایگزین پودر کنید تا ذرات پودر روی کفش باقی نماند.

 

 

   3. انداختن کفش‌ها در کیسه لباسشویی مشبک

 

نکاتی که در مورد اصول شستن کفش در ماشین لباسشویی باید بدانید!

 

برای شستن کفش در ماشین لباس شویی باید در ابتدا کفش‌ها را در کیسه لباسشویی توری گذاشته و سپس در ماشین قرار دهید. به انجام این کار، کفش‌ها در درام ماشین لباسشویی گیر نمی‌کنند و همچنین از کفش‌های خود در برابر آسیب‌‌های احتمالی محافظت می‌‌کنید.

اگر کیسه توری ندارید، استفاده از یک روبالشتی یا کیسه پارچه ‌ای بند دار هم جایگزین خوبی است. البته برای جلوگیری از بیرون آمدن کفش‌ها باید بالای روبالشتی یا کیسه را گره بزنید. شستن کفش در ماشین لباسشویی ممکن است با سر و صدا همراه باشد. برای کاهش صدا، می‌توانید فضای خالی ماشین لباسشویی را با حوله یا دیگر البسه پر کنید.

 

   4. انجام تنظیمات مناسب ماشین لباسشویی برای شستن کفش

برای شستن کفش در لباسشویی از دور کند یا کم استفاده کنید. چرخش با دور عادی یا تند، ممکن است به کفش آسیب بزند. همچنین، به جای انتخاب شست و شوی گرم، ماشین لباسشویی را روی شستشو با آب سرد تنظیم کنید. برای این منظور، شما می‌توانید درجه شستشوی کفش در ماشین لباسشویی را روی 30 درجه تنظیم کنید تا کفش‌ها رنگ پس ندهند و یا پس از شسته شدن دچار ‌رنگ رفتگی نشوند.

علاوه بر این، شستن کفش با آب گرم، ممکن است چسب به کار رفته در آن را از بین برده و به آن صدمه بزند. حتی برای شستن کفش‌های سفید هم از آب داغ استفاده نکنید، زیرا دمای بالا می‌‌تواند باعث ترک خوردن و کنده شدن چسب‌های کفش شود.

نکته مهم دیگر اینکه در ماشین لباسشویی برای شستن کفش از مایع نرم کننده استفاده نکنید. چرا که ممکن است بخشی از نرم کننده روی کفش باقی بماند و موجب جذب خاک و آلودگی شود. اما اگر میخواهید یک شوینده مناسب برای کفش ها داشته باشید که به بافت کفش آسیب نرساند و در عین حال به خوبی فرایند شست وشو را انجام دهد از پودر صابون لباسشویی خارجی  استفاده نمایید.

   5. خشک کردن کفش پس از شستن در لباسشویی

 

نکاتی که در مورد اصول شستن کفش در ماشین لباسشویی باید بدانید!

 

پس از پایان شست و شو، باید هر چه سریع‌ تر کفش‌ها را از ماشین لباسشویی خارج کنید، چرا که اگر کفش مدت زمان زیادی در ماشین باقی بماند، بو می‌گیرد.

کفش‌‌های خود را پس از در آوردن از ماشین لباسشویی در جای گرمی قرار دهید تا خشک شود. بهترین کار این است که کفش، بند‌ها و کفی‌ها را در هوای آزاد و مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. هرگز کفش‌ها را زیر نور مستقیم خورشید رها نکنید، زیرا تابش مستقیم آفتاب، سطح کفش را خشک و فرسوده می‌کند. برای کمک به خشک شدن کفش، می‌‌توانید مقداری روزنامه را مچاله کرده و داخل آن‌ها قرار دهید.

روزنامه می‌تواند رطوبت داخل کفش را جذب کرده و روند خشک کردن کفش‌ها را تسریع کند. علاوه ‌بر این، روزنامه باعث می‌‌شود که کفش‌‌ها با همان فرم درست خود خشک شوند.

برای خشک کردن کفش‌ها، از وسایلی مانند سشوار یا خشک‌کن استفاده نکنید. زیرا گرمای بالای سشوار می‌‌تواند چسب کفش را از بین برده و آن را در برابر ترک خوردن آسیب ‌پذیر کند.

پس از اینکه کفش‌ها کاملا خشک شد، می‌‌توانید کفی را داخل آن‌ها بگذارید. تا زمانی که کفش‌ها کاملا خشک نشده‌‌اند، آن‌ها را نپوشید؛ پوشیدن کفش نمناک برای سلامت پای مضر است. علاوه بر این، انجام این کار موجب بو گرفتن کفش و پا‌ها خواهد شد. خشک شدن کفش، ممکن است 24 ساعت طول بکشد.

اگر تصمیم دارید برای شستن کفش در ماشین لباسشویی از برند ال جی، پاکشوما و سامسونگ استفاده کنید باید بدانید که هر یک از این برند‌ها برنامه مخصوص به خود را دارند.

پس از اتمام شست شو تمیز کردن ماشین لباسشویی را فراموش نکنید برای اینکار می‌توانید از قرص ماشین لباسشویی استفاده نمایید.

 

 

برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی ال جی

به شما توصیه می‌کنیم که از دور کند برای شستن کفش با ماشین لباسشویی ال جی استفاده کنید تا کفش‌ها با شدت کمتری به هم و به دیواره‌‌های ماشین برخورد کنند و احتمال پارگی و آسیب دیدن آن‌ها کاهش ‌یابد. دمای آب برای شستشوی کفش نیز بهتر است سرد باشد تا به الیاف پارچه کفش آسیبی وارد نشود. همچنین، آب سرد از رنگ پس دادن کفش‌ها جلوگیری می‌‌کند.

برنامه شستشوی کفش در لباسشویی ال جی، Sportswear است. ماشین لباسشویی ال جی با انتخاب این برنامه تنظیمات دیگری چون درجه حرارت آب و دور چرخش در هنگام خشک کردن را تنظیم می‌کند. این تنظیمات برای مدل‌های کتانی و ورزشی بسیار مناسب است.

اگر کفش شما مشکی است بهتر است درجه حرارت را تا ۴۰ درجه کاهش دهید تا رنگ آن حفظ شود. همچنین، برای کفش‌های ظریف، دور گردش چرخش را کمتر از ۸۰۰ انتخاب کنید.

برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی پاکشوما

 

نکاتی که در مورد اصول شستن کفش در ماشین لباسشویی باید بدانید!

 

برای شستن کفش در ماشین لباسشویی پاکشوما می‌توانید از برنامه بسیار ملایم استفاده کنید. برنامه ملایم در پاکشوما همانند شستن لباس با دست عمل می‌کند؛ به نحوی که هیچ گونه آسیبی به کفش وارد نخواهد کرد.

علاوه بر این، برنامه‌ای به نام Sportswear در بعضی از مدل‌های لباسشویی پاکشوما وجود دارد که می‌‌توان با آن به شستشوی کفش پرداخت. در ماشین لباسشویی پاکشوما برنامه های مختلفی برای شستشو وجود دارد، حتی شستن پردهای توری در لباسشویی هم به دلیل داشتن ظرافت زیاد یک برنامه مجزا دارد.

برنامه شستن کفش در ماشین لباسشویی سامسونگ

برای شستن کفش‌ها از برنامه شستشوی ملایم ماشین لباسشویی سامسونگ استفاده کنید. همچنین، باید دمای آب را خنک و روی 30 درجه نگه دارید تا کفش‌ها رنگ پس ندهند. ضمن اینکه دمای بالا می‌‌تواند باعث ترک خوردن و کنده شدن چسب کفش شود.

برای شستن برخی از کفش‌ها در ماشین لباسشویی سامسونگ می‌توانید از برنامه ایرواش استفاده کنید. با انتخاب این برنامه، ماشین لباسشویی سامسونگ چرخه شستشوی کفش‌ها با هوای داغ را آغاز می‌کند. دقت داشته باشید که اگر آبی در مخزن ماشین وجود داشته باشد، چرخه ایرواش فعال نمی‌شود. بنابراین پیش از شروع آن، از خالی بودن مخزن آب ماشین لباسشویی سامسونگ اطمینان حاصل کنید.

دیگر برنامه شستشوی کتانی در ماشین لباسشویی سامسونگ، Outdoor Care است. این برنامه شستشوی کفش در لباسشویی بسیار ملایم است برای شستن کفش‌های ورزشی، اسکی و کوهنوردی در لباسشویی سامسونگ انتخاب مناسبی است. اگر با برنامه شستشوی ماشین لباسشویی سامسونگ آشنایی ندارید می‌توانید مقالات دیگر را بخوانید.

کدام کفش‌ها را نباید در ماشین لباسشویی بیندازیم؟

اگر قصد شستن کفش در لباسشویی را دارید، باید بدانید که هر نوع کفشی را نمی‌‌توانید در ماشین لباسشویی بیندازید. زیرا ممکن است به آن آسیب وارد شده و شکل اولیه خود را از دست بدهد. شما معمولا می‌توانید کفش‌های ورزشی از جنس پنبه، پلی استر و نایلون یا کفش‌های برزنتی را در ماشین لباسشویی قرار دهید اما برای شستن کفش‌‌های زیر از ماشین لباسشویی استفاده نکنید:

  • چکمه
  • کفش‌های ابریشمی
  • کفش‌‌های رسمی و کفش‌های پاشنه دار
  • کفش‌هایی از جنس چرم، لاستیک، جیر، وینیل یا نوبوک
  • کفش‌‌های گل ‌دوزی، منجوق‌ دوزی یا مهره ‌دوزی شده

دسته‌بندی: بلاگ