روتین پوستی چیست؟ ( 7 مرحله روتین مراقبت پوستی روزانه + شبانه حرفه ای )

آخرین بروز رسانی: 21ام مهر, 1402
روتین پوستی

پوست، ارزشمندترین دارایی انسان در کالبد جسم است و محافظت از آن وظیفه اصلی ما محسوب می‌شود. امروزه تولیدکنندگان معتبر در صنعت تولید محصولات بهداشتی و آرایشی از بهترین مواد اولیه برای ساخت این محصولات استفاده می‌کنند. طی سال‌های اخیر استقبال مردم نیز از محصولات بهداشتی که با روتین پوستی ارتباط دارند، افزایش قابل توجهی داشته است. با توجه به تحقیقات آماری صورت گرفته، علاقه افراد در سنین مختلف به تولیدات بهداشتی نسبت به استفاده از لوازم آرایشی، بیشتر شده است که این موضوع جای بسی خرسندی دارد. در واقع این امر حاکی از آن است من و شما، اهمیت محافظت از پوست صورتمان را به خوبی درک کرده‌ایم.

روتین پوستی چیست؟

شاید در ابتدا این سؤال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که منظور از روتین پوستی چیست؟ در یک جمله می‌توانیم این گونه بیان کنیم که مراقبت روزانه و منظم از پوست، یک روتین پوستی محسوب می‌شود که در سلامت پوست، درخشندگی، شادابی و زیبایی آن تآثیر قابل توجهی دارد.

برای داشتن یک پروسه روزانه ما باید محصولاتی را تهیه و استفاده کنیم که متناسب با نوع پوست صورت ما باشد. پوست صورت انسان به چهار دسته چرب، خشک، نرمال و مختلط ( چرب و خشک ) تقسیم‌بندی می‌شود که شناسایی پوست در این چهار دسته‌بندی برای داشتن یک روتین پوستی مناسب اهمیت بسیاری دارد.

توجه داشته باشید که محصولات بهداشتی برای انواع پوست یکسان هستند، تنها وجه تمایز آن‌ها نوع محصول بر اساس جنس پوست هر شخص است. به این معنا که اگر شما پوست چربی دارید، باید از کرم آبرسان مخصوص پوست‌های چرب استفاده کنید. روتین پوستی روزانه شامل موارد زیادی است یکی از این موارد استفاده از ماسک طلا است که در مقالات دیگر به خواص ماسک طلا بیشتر پرداخته ایم.

مراحل روتین پوستی روزانه

روتین مراقبت از پوست

کانسیلر چیست؟ برا آشنایی با انواع آن این مقاله را بخوانید.

امروزه محصولات آرایشی بهداشتی از تنوع مطلوبی برخوردار بوده و این تولیدات بر اساس چهار دسته‌بندی انواع پوست ساخته و تولید شده‌اند. در ادامه با این محصولات، ترتیب روتین پوستی روزانه و طرز استفاده از روتین پوستی آشنا خواهیم شد.

 

 1- پاک‌کننده آرایش چشم و صورت

پیش از شستن صورت ما باید به وسیله یک آرایش پاک‌کن صورت خود را تمیز کنیم این کار خیلی از اقدامات ضروری در روتین می باشد در صورتی که انجام نشود می تواند یک علت جوش در نقاط مختلف صورت باشد. این محصولات معمولا به صورت مایع ساخته و تولید می‌شوند که شما می‌توانید مقداری از این محلول را بر روی پنبه یا پد آرایش پاک کن ریخته و آرایش صورت خود را پاک کنید. هنگام خرید پاک‌کننده آرایش به نوع کاربرد آن توجه داشته باشید. به این دلیل که بعضی از محصولات تنها برای صورت یا پاک کردن آرایش چشم ساخته شده‌اند.

 2- شستشوی صورت

دومین مرحله از روتین پوستی روزانه، شستشوی صورت با مواد شوینده به منظور پاکسازی پوست می باشد. این محصولات به شکل ژل یا فوم در بازار موجود هستند که شما با توجه به نیاز و جنس پوست خود باید محصولی مناسب انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر پوستی خشک دارید باید محصولی تهیه کنید که مخصوص پوست‌های خشک ساخته شده باشند. همچنین می‌توانید از آب برنج هم برای شستشو می‌توانید استفاده کنید زیرا آب برنج برای پوست بسیار مفید است.

در این محصولات ترکیباتی وجود دارد که به مرطوب شدن پوست و جلوگیری از خشکی زیاد کمک می‌کند. معمولا پس از استفاده از این محصولات صورت شما نیاز به آبکشی نخواهد داشت اما برای تکمیل این پروسه می‌توانید صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید. میتوانید از انواع میسلار واتر مناسب برای هر نوع پوستی استفاده نمایید برای آشنایی با بهترین میسلار واتر کلیک کنید.

نکته مهم دیگر در محافظت از پوست، خودداری از شستشوی آن با آب داغ است. آب گرم بر روی چربی طبیعی پوست صورت شما تأثیر منفی داشته و آن را از حالت نرمال خود خارج می‌کند. همچنین بهتر است هر چند مدت یکبار به سراغ روش های پاکسازی عمیق پوست مانند فیشیال و گذراندن مراحل پاکسازی پوست بروید زیرا می تواند به درخشان شدن پوست کمک کند. همانطور که مراقبت کردن از پوست اهمیت زیادی دارد باید از پوست لب هم مراقبت کرد و برای لایه برداری باید از ماسک لب استفاده کنید اگر با محصولات ماسک لب و کاربردهای آن آشنا نیستید در مقاله‌ی ” ماسک لب چیست ” در این مورد توضیح داده‌ایم.

 3- استفاده از تونر

در روتین پوستی پس از شستشوی صورت با ژل یا فوم شوینده شما باید از تونر مخصوص پوست خود استفاده کنید. اگر این سؤال برای شما پیش آمده که تونر چه عملکردی در جهت مراقبت از پوست صورت دارد، باید این گونه بیان کنیم که انواع تونر وظیفه تنظیم PH یا چربی پوست را پس از شستشو بر عهده دارد. برای آشنایی بیشتر با تونر و اینکه بدانید به طور کلی تونر چیست مقالات دیگر را بخواند.

هنگام خرید تونر به نام برند و تولیدکننده معتبر آن دقت ویژه‌ای داشته باشید. به این دلیل که استفاده از محصول نامرغوب نه تنها مزیتی برای پوست صورت شما نداشته بلکه در طولانی مدت به آن آسیب‌هایی جدی وارد می‌کند. برای آشنایی با بهترین تونر صورت مقالات دیگر را بخوانید.

یک تونر خوب شامل آنتی‌اکسیدان و مواد آبرسانی است که پوست صورت را تغذیه و سلامت و شادابی آن را پس از شستشو حفظ می‌کند. تونر یکی از مهمترین محصولات در پروسه مراقبت از صورت محسوب می‌شود که برای از بین بردن جوش سر سیاه نیز استفاده می‌شود.

از مهمترین مزایای تونر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنظیم سطح PH
  • پاکسازی صورت
  • بسته شدن منافذ باز پوست
  • ایجاد درخشندگی و شادابی
  • ایجاد رطوبت مناسب برای پوست

جهت خرید محصولات لورآل و مشاهده لیست آن کلیک کنید.

 4- آبرسانی پوست

آبرسانی پوست

در این مرحله پوست صورت به یک کرم آبرسان صورت احتیاج دارد. یکی از مهمترین فاکتورها در خرید یک کرم آبرسان خوب، هماهنگی آن با جنس پوست است. شما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید از یک آبرسان مخصوص پوست‌های چرب برای پوست خشک استفاده کنید. به این دلیل که محصولات ساخته شده برای پوست‌های چرب به کاهش چربی و کنترل آن کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که هر نوع پوستی پس از شستشو و استعمال تونر، به آبرسانی احتیاج دارد. یکی از بهترین راه ها برای آبرسانی به صورت و رفع کدری آن استفاده از انواع ماسک های صورت می باشد. ماسک ورقه ای صورت یکی از ماسک های پر طرفدار در بین انواع ماسک آبرسان است. طرز استفاده از ماسک ورقه ای را مرحله به مرحله به همراه نکاتی که لازم است رعایت کنید در مقالات دیگر گفته ایم.

 5- استفاده از کرم دور چشم

در پروسه شستشو و پاکسازی صورت نباید از سلامت چشم و لب غافل شویم. یکی از مراحل روتین پوستی که سنین 20 سال به بالا ملزم به رعایت آن هستند، کرم دور چشم است. هنگام خرید کرم دور چشم این نکته را در نظر داشته باشید که این کرم نباید دور چشم شما را بیش از اندازه چرب کند. معمولا کرم‌های چرب منجر به ایجاد جوش زیر پوستی صورت می‌شوند. همچنین یک کرم دور چشم خوب باید خاصیت آبرسانی به زیر چشم و دور آن داشته باشد. برای آشنایی با بهترین کرم دور چشم خارجی مقالات دیگر ما را بخوانید.

به طور کلی هنگام خرید محصولات روتین پوست، اطلاعات کامل و جامعی از جنس پوست صورت خود در اختیار فروشنده یا کارشناس متخصص پوست قرار دهید.

 

 6- اسکراب یا نرم‌کننده لب

افرادی که همیشه با خشکی لب‌های خود مشکل دارند، مرحله‌ای مهم از روتین پوستی را رعایت نکرده‌اند. مراقبت از سلامت لب‌ها همچون پوست صورت و دور چشم اهمیت بسیاری دارد. برای این منظور شما می‌توانید از نرم‌کننده‌های لب که خاصیت تقویت‌کنندگی نیز دارند استفاده کنید. همچنین محصولاتی تحت عنوان اسکراب لب در بازار موجود هستند که از خشکی لب جلوگیری کرده و خاصیت لایه‌برداری نیز دارند.

 7- استفاده از کرم ضد آفتاب

آیا می‌دانستید کرم ضد آفتاب تنها مختص به فضای بیرون از خانه نبوده و شما می‌توانید برای مراقبت از صورت خود، پس از انجام روتین پوستی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید؟ ضد آفتاب مناسب یکی از ارکان مهم روتین پوست محسوب می‌شود. اگر می خواهید بدانید با توجه به نوع پوست خود باید از چه نوع ضد آفتابی استفاده کنید در مقاله بهترین ضد آفتاب خارجی در این مورد توضیح داده ایم.

مزایای استفاده از کرم ضد آفتاب

همه ما می‌دانیم که مهمترین خاصیت این محصول، محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشید است اما مزایای یک ضد آفتاب خوب به این مورد ختم نمی‌شود. در ادامه به بعضی از مزایای استفاده از این محصول اشاره‌ای خواهیم داشت.

  • ایجاد پوستی درخشان و شاداب در طول زمان
  • جوانسازی پوست
  • جلوگیری از ایجاد چین و چروک
  • کاهش لک و جلوگیری از ایجاد آن
  • تقویت سلول‌های پوست
  • ایجاد رطوبت مناسب برای پوست
  • و…

روتین روزانه مراقبت از پوست اساس نوع پوست

در ادامه مراحل روتین پوستی کامل برای پوست‌های معمولی، خشک، چرب، مختلط و حساس را برای شما توضیح می‌دهیم، اگر چنانچه در انجام روتین روزانه پوست خود به مشکل خوردید یا مطمئن نیستید که این موارد به درمان شما کمک می‌کند، حتما با پزشک متخصص در ارتباط باشید:

1.پوست معمولی:
– استفاده از یک شوینده ملایم و متناسب با نوع پوست برای حفظ تراز طبیعی چربی و رطوبت.
– استفاده از تونر ملایم برای تعادل pH پوست و حفظ طراوت.
– استفاده از یک مرطوب‌کننده که پوست را نرم و تر نگه دارد.

2.پوست خشک:
– استفاده از شوینده ملایم و بدون عطر برای پاکسازی بدون ایجاد خشکی بیشتر.
– استفاده از تونر برای به حداقل رساندن اثرات خشکی و تسکین پوست.
– استفاده از مرطوب‌کننده با فرمولاسیون غنی و رطوبت‌ بخش برای جلوگیری از ترک‌خوردگی.

3.پوست چرب:
– استفاده از شوینده ضد چربی و ضد جوش برای کنترل چربی و جلوگیری از جوش‌ها.
– استفاده از تونر بدون الکل برای تعادل چربی پوست و تنظیم منافذ باز.
– استفاده از مرطوب‌کننده بخصوص برای پوست چرب.

4.پوست مختلط:
– استفاده از شوینده مناسب برای تعادل چربی و رطوبت در نواحی مختلف صورت.
– استفاده از تونر ملایم برای تنظیم منافذ باز در نواحی مختلف.
– استفاده از مرطوب‌کننده متناسب با نیازهای نواحی مختلف پوست.

5.پوست حساس:
– استفاده از محصولات بسیار ملایم و بدون عطر برای پاکسازی به آرامی بدون تحریک پوست حساس.
– استفاده از تونر بدون الکل و ملایم برای تهیه و تقویت پوست بدون ایجاد تحریک.
– استفاده از مرطوب‌کننده خفیف و آرام برای حفظ و تقویت ترطیب پوست بدون ایجاد حساسیت.

 

 

نکته اخر یک روتین : توجه داشته باشید که هر یک اصل مهم در زیبا به نظر رسیدن چهره شما زیبایی دندان های شما می باشد هر چقدر که به تمام صورت خود برسید و از بهترین محصولات و یک روتین دقیق استفاده کنید اما دندان های سفیدی نداشته باشید می توانید زحمات خود را بر باد رفته بدانید. خمیردندان کلگیت اصل و البته خرید مسواک اورجینال و مناسب برای دندانتان یکی از محصولاتی است که می تواند به شما در داشتن یک روتین مناسب کمک کند یکی از بهترین برندها برای خرید محصولات بهداشت دهان و دندان کلگیت است برای مشاهده محصولات کلگیت می‌توانید این لینک اقدام کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله به شما در مورد روتین پوستی چیست توضیح دادیم، نکته‌ای که باید در روتین پوستی توجه داشته باشید، رعایت ترتیب استفاده از محصولات پوستی است. با تهیه محصولات معتبر و باکیفیت و رعایت این موارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه‌ای مثبت از سلامت پوست خود مشاهده خواهید کرد می توانید حتی گاهی از روش های سالنی برای بهبود کیفیت پوست خود استفاده کنید ار اف یکی از این روش هاست برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد که آر اف چیست؟ به مقالات دیگر ما مراجعه کنید. مراحل ذکر شده در این مطلب برای تمامی پوست‌ها مناسب بوده و تنها تفاوتی که باید در نظر بگیریم، شناخت کافی از ماهیت پوست صورت و تهیه محصولاتی متناسب با جنس پوست است.

دسته‌بندی: بلاگ