نکاتی که در رابطه با مراحل روتین مو باید بدانید! ( ترتیب روتین مو + بهترین محصولات )

آخرین بروز رسانی: 12ام آذر, 1402
روتین مو

محافظت از پوست و مو در دنیای امروز که محصولات آرایشی و بهداشتی به تنوع چشمگیری رسیده‌اند، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. در نگاه اول شاید این طور به نظر برسد که برای داشتن یک روتین مناسب روزانه، تنها مراقبت از پوست صورت کفایت می‌کند؛ این باور کاملا اشتباه است! موهای شما همچون پوست صورت نیاز به محافظت و استفاده از محصولات استاندارد و مرغوب بهداشتی دارند. عدم توجه به این مورد مهم در زمینه روتین مو، در طولانی مدت، شما را با تارهای موی آسیب‌دیده و بی‌روح مواجه می‌کند.

روتین مو چیست؟

روتین مو پروسه‌ای است که شما برای مراقبت از موهای خود باید به صورت منظم انجام دهید. این روتین متناسب با جنس موهای شما و همچنین دفعات شستشوی آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی روتین مو از شستشوی مو با مواد شوینده مخصوص شروع شده و در آخر با محصولاتی مانند سُرم مو به پایان می‌رسد. اگر تا به امروز روتینی برای موهای خود انتخاب نکرده و نسبت به مراقبت از آن بی‌تفاوت بوده‌اید، در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های محافظت از مو بیشتر آشنا شوید.

مراحل روتین مو

1- روغن تراپی پیش از حمام

اولین مرحله از روتین مو با روغن تراپی یا استفاده از ماسک های تقویت کننده پیش ار ورود به حمام شروع می شود. پیش از حمام می توانید با استفاده از روغن های درمانی مانند روغن بادام شیرین، روغن آووکادو یا درخت چای اقدام به  روغن تراپی مو  کنید یا از ماسک هایی آماده یا خانگی استفاده کنید. هر ماسک یا روغن با توجه به جنس مو وترکیبات موجود در خود می تواند بین 45 دقیقه تا 2 ساعت بر روی مو باقی بماند. برای روغن تراپی می توانید از انواع روغن ها از جمله روغن زیتون استفاده کنید فواید روغن زیتون برای مو را در مقالات دیگر ما بخوانید.

2-شست وشوی مو

دومین مرحله از این پروسه با مواد شوینده یا همان شامپو شروع می‌شود. در همین نقطه باید به نکته‌ای مهم اشاره داشته باشیم. انتخاب شامپو باید متناسب با جنس موهای شما (چرب، خشک و نرمال) انجام شود. به این دلیل که هر کدام از محصولات روتین مو بر اساس جنس مو از ترکیبات متفاوتی ساخته شده‌اند و تأثیر مشخصی دارند.

نکته مهم دیگر توقع شما از یک ماده شوینده مانند شامپو است. برخی از افراد تصور می‌کنند اگر گران‌قیمت‌ترین شامپو را تهیه کنند به تقویت موهای خود کمک بزرگی کرده‌اند. توجه داشته باشید که شامپو تنها نقش شستشو دهنده را بر عهده دارد و قرار بر این نخواهد بود که معجزه‌ای بزرگ برای شما رقم بزند.

برای شستشوی مو مقداری از شامپو را بر روی موهای خود ریخته و کف سر و ریشه مو را ماساژ دهید پیشنهاد ما استفاده از شامپو هد اند شولدرز اصل که برای انواع موهای خشک و چرب مناسب می باشد است همچنین استفاده از شامپو سولکس نیز یک انتخاب مناسب برای شست وشوی موهای آسیب دیده و رنگ شده است قیمت شامپو سولکس اصل را در فروشگاه الوارس می توانید ببینید. تحت هیچ شرایطی تارهای موی خود را با شدت ماساژ نداده و از شستن بیش از اندازه ساقه‌های موی خود خودداری کنید.

3- نرم‌کننده مو یا ماسک داخل حمام

ماسک مو

مرحله بعدی از روتین مو برای افرادی مناسب است که موهای آسیب دیده یا وز یا فر دارند. این دسته از موها پس از شستشوی مو بسیار خشک شده و عموما تارهای مو به سختی از یکدیگر جدا شده و بهم گره میخورند. به همین جهت استفاده از نرم‌کننده یا ماسک های آبرسان داخل حمام برای این افراد ضرورت دارد.

در صورتی که از محصولات نرم‌کننده مو استفاده می کنید توجه کنید که نرم کننده یا ماسک داخل حمام نباید به کف سر برخورد داشته باشند زیرا در طولانی مدت باعث ریزش مو خواهد شد. هنگام خرید یک نرم‌کننده خوب به برند و کیفیت مواد اولیه آن توجه داشته باشید به این جهت که محصولات نامرغوب به موی شما آسیب‌هایی جدی وارد می‌کنند. توجه کنید که از ماسک مو یا نرم کننده با هم استفاده نکنید بلکه این دو باید در یک روتین استفاده شوند.

4- ماسک مو بعد از حمام

پس از شستشو در روتین مو، موهای شما به آبرسانی احتیاج دارند. این موضوع منحصر به جنس موی خاصی نبوده و همه افراد پس از شستن موهای خود باید از آبرسان یا همان کرم مو سر استفاده کنند. در این محصولات مواد مغذی وجود دارد که به خوبی موهای شما را از ریشه تا ساقه تغذیه می‌کنند. استفاده از ماسک مو را می‌توانیم مهمترین مرحله از روتین مو نامگذاری کنیم که به‌هیچ‌وجه نباید این مرحله را نادیده بگیریم. یکی از بهترین ماسک موهایی که وجود دارد ماسک موی پنتن، پالمیور و ماسک مو لورال اصل می باشد.

یک ماسک موی خوب و باکیفیت از خشک شدن موهای شما جلوگیری می‌کند. همچنین دیگر جای نگرانی برای ایجاد موخوره و راه درمان موخوره وجود نداشته و همیشه شما موهایی درخشان و شاداب خواهید داشت.

5- حفظ رطوبت مو پس از حمام

استفاده از ماسک مو به تنهایی برای نگه داشتن رطوبت مو بعد از حمام مناسب نیست. در روتین مو هنگامی که از حمام خارج می‌شوید و آب موهای خود را می‌گیرید و از ماسک مو استفاده می کنید باید رطوبت موجود در موها را در آن حفظ کرده و مانع از خارج شدن آن شوید برای اینکار باید از روغن های مناسب مو بعد از حمام مانند روغن آرگان (که خواص روغن آرگان را در مقاله دیگری توضیح داده ایم)، روغن های ترکیبی تقویت مو، روغن گل سرخ و روغن بادام تلخ استفاده کنید. برای خرید روغن آرگان اصل از بهترین برندها می توانید به فروشگاه الو ارس مراجعه فرمایید.

نکته ای که وجود دارد آن است که اگر به جای ماسک آبرسان مو از سرم مو استفاده می کنید نیازی به استفاده از روغن بعد از حمام نمی باشد. این محصول نیز مانند ماسک مو خاصیت آبرسانی داشته و به تقویت، درخشندگی و شادابی موهای شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که استفاده از سرم مو زمانی مؤثر عمل می‌کند که موهای شما مرطوب نبوده و تقریبا خشک شده باشند. پس از این مرحله نیز در صورت نیاز می‌توانید موهای خود را خشک کنید.

جهت خرید شامپو ضد شوره مردانه و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

6- خشک کردن موی سر

خشک کردن مو

همه ما می‌دانیم که استفاده بیش از اندازه از سشوار برای تارهای مو ضرر دارد. ما به شما توصیه می‌کنیم پس از حمام موهای خود را با حوله یا پارچه‌ای مناسب کاملا آبگیری کرده و پس از زدن سُرم اجازه دهید تا موهای شما در هوای آزاد خشک شوند. در غیر این صورت اگر قصد خشک کردن مو با سشوار را دارید از تماس مستقیم و نزدیک این وسیله با موهای خود خودداری کرده و در مدت زمان کوتاهی از آن استفاده کنید. در این مرحله اگر تمایل دارید به موهای خود حالت دهید می توانید از انواع موس یا ژل مو مردانه و زنانه استفاده کنید برای خرید موس مو در انواع مختلف و مناسب تمام موها می توانید از فروشگاه الو ارس دیدن کنید.

نکاتی که برای روتین مو باید رعایت کنیم!

  • از شستن بیش از اندازه موهای خود پرهیز کنید. برای شستشوی مو کافی است شامپو را بر روی سر ریخته و کمی ماساژ دهید و پس از چند ثانیه آن را آبکشی کنید. در واقع نکته مهم در این مرحله پاک کردن کامل مواد شوینده از روی تارهای مو است.
  • پاکسازی کف سر خود را فراموش نکنید یکی از نکات مهم در روتین استفاده از محصولات اسکراب کف سر می باشد به این منظور می توانید از سرکه سیب طبیعی نیز استفاده کنید فواید و مضرات سرکه سیب برای موی سر را در مقالات دیگر به طور کامل بررسی کرده ایم.
  • هرگز از سُرم مو در داخل حمام و بر روی موهای کاملا مرطوب استفاده نکنید.
  • محصولات متفرقه و غیر معتبر را برای روتین مو تهیه نکنید. این محصولات هیچ خاصیتی نداشته و تنها به تارهای موی شما آسیب وارد می‌کنند.
  • در هر بار حمام کردن از ماسک مو استفاده نکنید. اگر به صورت مرتب پس از شستشوی مو از نرم‌کننده استفاده می‌کنید، مصرف ماسک مو را به نسبت استفاده از نرم‌کننده کاهش دهید.
  • هنگام شستشوی مو با شامپو از چنگ زدن ساقه‌های مو خودداری کنید. ساقه‌های مو در معرض کم‌آبی بیشتری هستند و ایجاد فشار و برخورد نامناسب با آن‌ها باعث خشکی بیشتر می‌شود.
  • ماسک و سرم مو و همچنین نرم‌کننده را تنها به بخش انتهایی موهای خود بزنید. هرگز اجازه ندهید این محصولات با قسمت ریشه‌های موی شما تماس داشته و بر روی آن باقی بمانند. یکی از بهترین ماسک موها که به نرمی و درخشندگی موها کمک می‌کند ماسک مو گلیس است.

در آخر لازم می‌دانیم این نکته مهم را به شما گوشزد کنیم که انتخاب محصولات روتین مو متناسب با جنس و بافت مو، اهمیت بسیاری دارد و مهم تر از ان داشتن یک روتین موی مناسب است زیرا درمان بعضی از مشکلات مهم مو مانند پیشگیری و درمان سریع شوره سر با داشتن روتین مناسب جنس مو انجام می‌شود. در واقع طی کردن این پروسه تنها زمانی مؤثر عمل می‌کند که شما جنس موی خود را شناخته و بر این اساس به انتخاب محصولاتی باکیفیت بپردازید. یکی از محصولات مهم در روتین استفاده از شامپوی مناسب می باشد که در واقع بقیه روتین مو را می سازد. یکی از بهترین شامپوها، شامپو پنتن اصل ترکیه می باشد.

جمع بندی و نتیجه گیری

امروزه محصولات آرایشی بهداشتی مخصوص مو تنوع زیادی پیدا کرده و اعتماد به هر برندی کار آسانی نخواهد بود. به همین جهت پیش از خرید تحقیق کرده و از متخصصین در این زمینه مشورت بگیرید. به طور کلی محصولاتی که بر پایه مواد گیاهی و ارگانیک ساخته شده باشند، قطعا تأثیر مثبتی خواهند داشت و برای ما ضرر یا آسیبی به همراه ندارند. استفاده از روغن‌های گیاهی برای تقویت مو از دیگر روش‌های مفید در روتین مو محسوب می‌شود؛ برای این منظور نیز باید آشنایی کافی پیش از خرید روغن مو گیاهی داشته باشید.

برای استعلام قیمت رنگ مو لورال به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

دسته‌بندی: بلاگ