درمان چربی موی سر ( بررسی علت + راه های درمان موی چرب )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
درمان چربی موی سر ( بررسی علت + راه های درمان موی چرب )

موهای چرب یکی از رایج ترین مشکلات است. در واقع این یک وضعیت فیزیولوژیکی است و نباید آن را یک بیماری تلقی کرد، اما در عین حال موهای چرب می‌تواند از نظر روانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، برای درمان موی چرب و جلوگیری از مشکلات بیشتر باید اقدامات و درمان های لازم انجام شود.

چرب شدن موها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اول از همه لازم است که منبع مشکل را بدانیم. برای یافتن منبع مشکل باید از یک متخصص کمک گرفت. پس دلایل چرب شدن موها که ممکن است محیطی یا ژنتیکی باشد را پیدا کنید و سپس اقدام به درمان چربی موی سر  کنید.

راه های درمان چربی موی سر

 

درمان چربی موی سر

 

برای درمان موی چرب باید کمی صبور باشید تا موهایتان به تعادل چربی ایده آل برسد. موهای چرب در نتیجه از دست دادن تعادل طبیعی پوست سر ایجاد می‌شود و ممکن است مدتی طول بکشد تا این تعادل بازیابی شود.

  • برای کاهش تولید بیش از حد سبوم پوست سر، ابتدا باید رژیم غذایی خود را مرور کنید. در صورت امکان، باید از غذاهای پرچرب خودداری کنید. همچنین باید غذای سالم بخورید تا پوست سرتان بتواند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.
  • استفاده از تقویت کننده ها در درمان موهای چرب و کم پشت همیشه ایده خوبی است. شامپو مناسب موهای چرب با موادی که مخصوص موهای چرب طراحی شده اند، موها را در زمان شستشو از چربی اضافی پاک می‌کند. اگر با شامپو های مناسب مو چرب آشنایی ندارید مقاله بهترین شامپو برای موهای چرب را بخوانید.
  • همچنین استفاده از ماسک برای درمان چربی موی سر موجب میشود، مواد مغذی مورد نیاز برای فولیکول های مو را فراهم می‌کند. این محصولات با استفاده منظم به شما کمک می‌کنند تا موهایی سالم و درخشان داشته باشید.
  • برای مراقبت از موهای چرب، استفاده متعادل و صحیح از حالت دهنده های با حرارت بالا مانند سشوار و صاف کننده مو مهم است. هنگام استفاده از این استایلرها باید آنها را از پوست سر دور نگه دارید. گرمای زیاد می‌تواند باعث افزایش تولید سبوم در فولیکول های مو شود.
  • تنفس راحت مو و پوست سر در کاهش چربی موها مفید است. به همین دلیل باید از پوشیدن کلاه به مدت طولانی خودداری کنید و در تمام طول روز موهای خود را بسته نگه ندارید.

 

استفاده از شامپو مناسب برای درمان موی چرب

درمان خانگی موی چرب

شستن صحیح پوست سر چرب برای مبارزه با موهای چرب ضروری است زیرا دلیل چرب به نظر رسیدن موها تولید بیش از حد چربی در پوست سر است. به همین دلیل است که باید پوست سر چرب را به طور صحیح و منظم تمیز کنید. به این ترتیب، هم به پوست سر خود کمک می کنید تا تعادل طبیعی خود را بازیابد و هم موهای ابریشمی خواهید داشت که می درخشند. یکی از بهترین برندها برای رفع چربی سر شامپو لورال اصل می‌باشد. از انواع ضد شوره این شامپو برای رفع مشکلات چربی سر می توانید استفاده نمایید.

برای تمیز کردن پوست سر چرب، ابتدا باید از آب بیش از حد داغ خودداری کنید. آب بسیار داغ باعث تولید سبوم می شود. شما باید محصولاتی را که استفاده می کنید با توجه به موهای چرب خود انتخاب کنید. در غیر این صورت، محصولات استفاده شده، چربی اضافی پوست سر را به طور کامل پاک نمی کنند. همچنین می تواند بقایای مختلفی از خود باقی بگذارد و از تنفس پوست سر جلوگیری کند.

ماساژ دادن پوست سر در حین تمیز کردن پوست سر چرب، نتایج موثری را به همراه دارد. استفاده از ماساژ با آزادسازی سبوم اضافی انباشته شده در ریشه مو، راحتی و تسکین پوست سر را فراهم می‌کند. می‌توانید هنگام شستن و یا در حین استفاده از محصولات مراقبتی پس از شستشو، پوست سر خود را ماساژ دهید. به این ترتیب می‌توانید به پاکسازی چربی پوست سر کمک کنید. استفاده از شامپوهای مناسب و مخصوص موی چرب بسیار تاثیر گذار است یکی از بهترین برندهای تولید کننده این شامپو، انواع شامپو حاجی شاکر میباشد.

 

 

درمان خانگی موی چرب

 

درمان موهای چرب و کم پشت

 

     * لیمو برای درمان چربی موی سر

لیمو برای مشکلات مختلف پوست سر و مو، از جمله درمان موی چرب، عالی است. لیمو حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی است که باعث سلامت مو می‌شود. خاصیت اسیدی لیمو به تعادل سطح pH پوست سر کمک می‌کند و ترشح چربی را کنترل می‌کند.

  • آب دو عدد لیمو را با دو فنجان آب خالص مخلوط کنید. همچنین می‌توانید سه قاشق چایخوری عسل اضافه کنید (دلخواه).
  • این مخلوط را به پوست سر و موهای خود بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید.
  • بگذارید پنج دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.
  • برای بهترین نتیجه سه بار در هفته تکرار کنید.

     * چای سبز در درمان موی چرب

چای سیاه دارای ماده ای به نام اسید تانیک است که با سفت کردن منافذ از تشکیل چربی اضافی روی پوست سر جلوگیری می‌کند.

  • یک قاشق چایخوری چای سیاه را به یک فنجان آب اضافه کنید.
  • 10 دقیقه بجوشانید.
  • چای را صاف کرده و اجازه دهید محلول تا دمای اتاق خنک شود.
  • این مخلوط گرم را روی پوست سر و موهای خود بریزید.
  • بگذارید پنج دقیقه بماند، موهایتان را آبکشی کنید و با یک شامپو مو خارجی مناسب موهای چرب بشویید.
  • دو یا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید تا از شر موهای چرب خلاص شوید.

     * جوش شیرین درمان موهای چرب و کم پشت

جوش شیرین با خاصیت جذب روغن، یک درمان عالی و کاربردی برای موهای چرب است. علاوه بر این، در درمان موهای چرب و کم پشت، ماهیت قلیایی جوش شیرین به تعادل سطح pH پوست سر کمک می‌کند و بوی بد را کاهش می‌دهد.

  • 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به طور کامل در 1 لیتر آب مخلوط کنید.
  • بگذارید این مخلوط به مدت 20 دقیقه روی موهایتان بماند و سپس با استفاده از شامپو مناسب موهای چرب بشویید.
  • برای موهای چرب، این درمان را می‌توان سه بار در هفته انجام داد.

    * سفیده تخم مرغ درمان موی چرب

سفیده تخم مرغ با موهای چرب مبارزه می‌کند و سرشار از پروتئین تقویت کننده مو است بنابراین می‌تواند در درمان چربی موی سر بسیار مفید باشد.

  • نصف لیوان سفیده تخم مرغ زده شده را روی موهای مرطوب بمالید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند.
  • در نهایت موهای خود را با شامپوی ملایم آبکشی کرده و بشویید. هر دو هفته یکبار تکرار کنید.
  • دو زرده تخم مرغ را خوب زده و با دو قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی موهای مرطوب بمالید. بگذارید پنج دقیقه بماند و سپس موهای خود را با شامپو بشویید.
  • از این روش دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.

 

ریزش موهای چرب

ریزش مو در نتیجه فولیکول های مو است که به اندازه کافی تغذیه و محافظت نمی شوند و شادابی خود را از دست می‎دهند. به همین دلیل موهای چرب می ریزند، زیرا پوست سر تعادل لازم برای رفع نیازهای فولیکول های مو را ندارد. این باعث می‌شود فولیکول های موی شما بمیرد و موهای شما ریزش پیدا کند.

اگر نوع موی شما چرب است، می توانید با مراقبت های صحیح در مدت زمان کوتاهی از شر ریزش موها خلاص شوید. شما می توانید با استفاده از محصولات فرموله شده ویژه همچون شامپو ضد ریزش مو خارجی مناسب موهای چرب، برای رفع نیازهای مو، مانند ویتامین و مواد معدنی و با مراقبت صحیح، در مدت زمان کوتاهی به موهای سالم برسید. برای مراقبت از موها باید یک روتین مو مناسب داشته باشید برای آشنایی با روتین مو بعد از حمام مقالات دیگر را بخوانید.

 

نکات مراقبت از موهای چرب

اکنون که در مورد اثرات چربی صحبت کردیم، می‌توانیم به نحوه مراقبت و درمان موی چرب بپردازیم. هنگامی که توصیه های مربوط به موهای چرب به درستی و منظم اعمال شود، دستیابی به موهایی سالم با ظاهری ابریشمی چندان سخت نیست. در اینجا چند پیشنهاد برای درمان خانگی موی چرب وجود دارد:

  • محصولات مراقبتی مناسب را انتخاب کنید

از محصولات مراقبتی مناسب برای درمان چربی موی سر استفاده کنید از جمله شامپو، نرم کننده و اسپری مو مخصوص موهای خود استفاده کنید. این محصولات پاکسازی مناسب مو و پوست سر را تضمین می‌کنند و در عین حال ویتامین و مواد معدنی لازم پوست سر را نیز تامین می‌کنند. بنابراین نیازهای تغذیه ای مو به درستی برآورده می‌شود.

  • توجه به دستورالعمل استفاده از محصولات

در مراقبت از موهای چرب، استفاده از محصولات منتخب به اندازه انتخاب محصول اهمیت دارد. تمام محصولات غیر از شامپو را از پوست سر خود دور نگه دارید، یعنی به ریشه موهایتان‌ نرسند، مگر اینکه استفاده از محصولی به طور خاص به این کار نیاز داشته باشد.

به این ترتیب، هم از ایجاد باقی مانده اضافی روی پوست سر جلوگیری می‌کنید و هم به تنفس فولیکول های مو کمک می‌کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که استفاده منظم از این محصولات بسیار مهم است. شما باید به طور معمول از محصولاتی با مواد قوی و مناسب پوست خود مانند ماسک مراقبت استفاده کنید.

  • از عادت هایی که موهایتان را چرب می‌کند دوری کنید

موهای چرب اغلب به دلیل شانه کردن بیش از حد و تماس زیاد با موها ایجاد می‌شود. در طول روز موهای خود را شانه نکنید. با موها و پوست سر خود بازی نکنید. مراقب باشید که پوست سر خود را خراش ندهید. به این ترتیب می‌توانید از چرب شدن بیش از حد موهای خود جلوگیری کنید.

 

علت چربی موی سر کدامند؟

موهای چرب در نتیجه تولید سبوم بیش از حد پوست سر ایجاد می‌شود که این سبوم توسط غدد چربی موجود در فولیکول های مو تولید شده است. این ماده مسئول محافظت از پوست سر و ریشه است. اختلال در تعادل تولید سبوم پوست سر و تولید بیش از حد آن ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد.

موهای چرب با ظاهر حجیم و ریشه موی براق خود شناخته می‌شوند. و یک مشکل رایج پوست سر و همچنین مشکلی است که به راحتی قابل درمان است. برای انجام این کار، اجازه دهید ابتدا ببینیم چه چیزی برای موهای چرب مفید و درمان خانگی موی چرب چیست؟

  • تغییرات هورمونی مانند بلوغ، بارداری یا یائسگی
  • فشار
  • تغذیه ناسالم و سوء تغذیه
  • استفاده از محصولات مراقبتی اشتباه
  • شستن موها با آب بسیار داغ
  • استفاده نادرست از حالت دهنده های مو با حرارت بالا

 

دسته‌بندی: بلاگ