راه درمان موخوره شدید چیست؟ + راه‌های جلوگیری از موخوره

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
راه درمان موخوره شدید چیست؟ + راه‌های جلوگیری از موخوره

بسیاری از افراد تصور می‌کنند با کوتاه کردن موها تا جایی که موخوره گرفته به درمان این مشکل کمک می‌کنند. این باور اشتباه است و با رویش مجدد مو، این امکان وجود دارد که تارهای موی شما دوباره موخوره بگیرند.

برای رفع این مشکل راه‌های متعددی وجود دارد که در ادامه ما به شرح مختصری از آن‌ها می‌پردازیم. اگر شما هم مدت زمان طولانی با موخوره موهایتان درگیر بوده‌اید و می‌خواهید موخوره گیری در خانه انجام دهید، با ما همراه باشید.

 

راه های درمان موخوره شدید

– استفاده از روغن‌های گیاهی :

برای درمان موخوره می‌توانید از محصولاتی مانند روغن‌های گیاهی استفاده کنید. بعضی از این روغن‌ها مانند آرگان، کنجد و بادام شیرین، گزینه‌های مناسبی برای درمان موخوره شدید هستند. توجه داشته باشید که انواع روغن را فقط بر قسمت انتهایی ساقه مو بزنید و از ماساژ دادن ریشه مو با روغن خودداری کنید.

قبل از حمام ساقه موهای خود را با این روغن ماساژ داده و پس از 25 تا 30 دقیقه آن را شستشو دهید. همچنین در انتها شما شاهد موهایی نرم و درخشان نیز خواهید بود.

روغت تراپی هم یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به درمان موخوره کمک کند،اگر علاقه‌مند به روش روغن تراپی مو در خانه هستید پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.

– عدم استفاده بیش از حد از سشوار و اتو :

استفاده زیاد از ابزاری مانند سشوار و اتو به تارهای مو آسیب وارد می‌کند. هنگام خشک کردن موهای خیس، حرارت سشوار را به بیشتر از 180 درجه سانتی‌گراد افزایش ندهید.

همچنین برای جلوگیری از آسیب به مو می‌توانید از سری‌های سشوار به منظور ایجاد فاصله بین سشوار و مو استفاده کنید. به طور کلی از تماس مستقیم تارهای مو و سشوار یا اتو خودداری کنید.اگر ملزم به استفاده از این وسایل آرایشی مو هستید، تعداد دفعات مصرف خود را به حداقل برسانید و حتما از اسپری دو فاز مو برای مراقبت از موهای خود استفاده نمایید.

موی خیس را شانه نکنید! 

 برای درمان موخوره شدید موهای خیس را شانه نزنید. پس از حمام آب موهای خود را به کمک پارچه یا حوله‌ای نرم گرفته و اجازه دهید موی شما در جریان طبیعی هوا خشک شود. در صورتی که قصد استفاده از سشوار را دارید، موهای خود را با حرارت زیاد و به طور کامل خشک نکنید تا رطوبت مو از بین نرود. به صورت کلی شانه زدن موی خیس عوارض بسیاری دارد و همچنین علت خرد شدن موها نیز میباشد.

– کم شدن پروتئین های مو

یکی از موخوره‌های رایج، نازک شدن انتهای مو می‌باشد. یکی از دلایل این موخوره کم شدن پروتئین مو می‌باشد برای رفع این دلیل ایجاد موخوره های نازک می‌توانید از شامپو کراتینه مو استفاده نمایید.

 

راه درمان موخوره شدید چیست؟ + راه‌های جلوگیری از موخوره

– درمان موخوره شدید با استفاده از ماسک مو :

تولیدکنندگان معتبر محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص پوست و مو از مواد اولیه مرغوب برای ساخت تولیدات خود استفاده می‌کنند. یکی از محصولاتی که به درمان موخوره شدید مو کمک می‌کند، ماسک مو است که باید داخل حمام پس از شستشو انجام شود. همچنین شما می‌توانید از ماسک‌های بعد حمام نیز بر روی موهای مرطوب استفاده کنید. یکی از بهترین ماسک های مو، ماسک مو گلیس می‌باشد. اگر با انواع ماسک مو آشنایی ندارید مقاله ماسک مو چیست را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که ماسک مو را همچون روغن‌های گیاهی تنها به ساقه مو و قسمت انتهایی آن بزنید. برای خرید ماسک مو می‌توانید از برندهای معتبر و باکیفیتی مانند گلیس، لورال یا ماسک موی پنتن طلایی استفاده کنید.

– استفاده از گیاه رزماری :

یکی از روش‌های موثر در درمان موخوره، استفاده از گیاه رزماری است. این روغن رطوبت مورد نیاز تارهای مو را تامین کرده و به رفع موخوره نیز کمک می‌کند. معمولا این روغن به افرادی توصیه می‌شود که موخوره به دلیل خشکی بیش از حد مو حاصل شده است.

– میوه آووکادو راه درمان موخوره در خانه :

اگر به میوه آووکادو دسترسی دارید حتما از آن برای درمان موخوره بدون کوتاهی استفاده کنید. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای مو بوده که ترکیب آن با تخم‌ مرغ، نتیجه مثبتی در رفع موخوره ایجاد می‌کند.

همچنین می‌توانید از آووکادوی رسیده به همراه روغن نارگیل و روغن زیتون نیز برای درمان این مشکل استفاده کنید. توجه داشته باشید که پس از گذشت مدت زمانی بین 20 تا 30 دقیقه موهای خود را شستشو دهید.

– ترکیب روغن زیتون و زرده تخم مرغ :

یکی از بهترین روش‌های از بین بردن موخوره، ترکیب روغن زیتون و زرده تخم مرغ است. پروتئین و ویتامین‌های موجود در زرده تخم مرغ منبعی غنی برای تقویت موی سر بوده و علاوه بر استحکام ریشه مو به درمان موخوره نیز کمک موثری می‌کند.

– درمان موخوره با سرکه سفید :

برای درمان خانگی موخوره، استفاده از سرکه سفید نیز به درمان موخوره کمک می‌کند. همچنین با استفاده از سرکه موهای شما درخشندگی و لطافت قابل توجهی پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که سرکه را با آب ترکیب کرده و سپس قسمت‌های آسیب‌دیده مو را به آن آغشته کنید. پس از گذشت مدت زمان 5 تا 10 دقیقه نیز موهای خود را شستشو دهید.

– کره مو  راه درمان موخوره بدون کوتاهی :

در حال حاضر تولیدکنندگان با استفاده از مواد گیاهی محصولاتی تحت عنوان کره مو تولید می‌کنند که برای تقویت مو گزینه‌های مناسبی هستند. یکی از این محصولات مفید کره کاکائو است که در درمان موخوره نقش مهمی ایفا می‌کند. کره کاکائو از خشکی تارهای مو جلوگیری کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند به همین سبب یک راه درمان خشکی مو به حساب می‌آید.

کرم مو را می‌توانید پس از حمام بر روی موهای مرطوب استفاده کنید. کره را بر روی ساقه‌های مو مالیده و ماساژ دهید و بدون استفاده از سشوار موی سر را در جریان هوای طبیعی خشک کنید. یکی از بهترین کرم های مو، کرم مو لورال نارنجی است که به رطوبت رسانی و ترمیم موهای آسیب دیده کمک میکند.

–  درمان موخوره مو با روغن زیتون :

معمولا روغن زیتون گزینه ثابتی در روش‌های درمان خانگی موخوره بوده و نتیجه اثربخشی نیز دارد. ترکیب عسل و روغن زیتون از این دسته راهکارهای خانگی است که علاوه بر رفع موخوره، موهای شما را تقویت می‌کند. این روغن گیاهی که موارد استفاده خوراکی نیز دارد سرشار از اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان است، اگر هم می‌خواهید در مورد فواید روغن زیتون برای مو بیشتر بدانید مقاله ” طریقه استفاده روغن زیتون برای مو ” را مطالعه کنید.

– عسل و موز :

همچنین شما می‌توانید از ترکیب عسل و موز نیز برای از بین بردن موخوره استفاده کنید. برای رسیدن به نتیجه موثر این ترکیب را به مدت 25 تا 30 دقیقه بر روی موهای خود نگه دارید.

به طور کلی محافظت از تارهای مو و تهیه محصولات باکیفیت و معتبر ما را از دردسرهای موخوره و دیگر آسیب‌های احتمالی ساقه و ریشه مو دور نگه می‌دارد.

راه درمان موخوره شدید چیست؟ + راه‌های جلوگیری از موخوره

– شستشوی صحیح :

یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از ایجاد موخوره، شستشوی صحیح و اصولی موی سر است. فشار وارد نکردن به تارهای مو هنگام شستشو و خشک کردن،  خرید شامپو فری سولفات خارجی و آمونیاک و سایر محولات غیر مضر برای مو، کاهش میزان دفعات استفاده از سشوار و اتوی مو، شستشوی مو با آب ولرم و… از مهمترین عواملی هستند که در درمان موخوره و جلوگیری از ایجاد آن موثر واقع می‌شوند.

 

– عدم استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت

یکی از مهم ترین موارد ایجاد موخوره استفاده از رنگ های بی کیفت و دارای آمونیاک می‌باشد که موجب خشکی و از بین رفتن ساقه مو خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد موخوره حتما از رنگ‌های با کیفیت و بدون آمونیاک مانند گارنیر استفاده نمایید رنگ موی گارنیر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سالم نگه داشتن ساقه مو می‌باشد.

 

نکته ! توجه کنید تمامی راه های گفته شده برای پیشگیری از ایجاد موخوره مجدد برای مو است و هرگز نمی تواند راه درمان موخوره شدید و از بین بردن دوشاخی های ایجاد شده در انتهای مو و یا نازک شدن مو شود و تنها راه برای درمان موخوره مو کوتاهی انتهای مو می باشد. برای آشنایی با علت نازک شدن موها و پیشگیری از آن می‌توانید مقالات دیگر ما را بخوانید.

 

 

روش‌های جلوگیری از موخوره چیست؟

  • خودداری از بستن مو به صورت دم اسبی و کشیدن تارهای مو
  • عدم استفاده از شامپوهای اسیدی
  • استفاده از روغن‌های گیاهی برای تامین رطوبت مو
  • شانه کردن مو به وسیله برس مناسب
  • رعایت تغذیه سالم سرشار از ویتامین و پروتئین لازم برای تقویت مو
  • استفاده از ماسک و سرم مو (برندهای لورال، گلیس و…)
  • پرهیز از رنگ کردن مو با مواد شیمیایی مضر و کاهش تعداد دفعات آن
  • خودداری از شستشوی مو با آب بسیار داغ
  • محافظت از مو در برابر آلودگی هوا و نور شدید آفتاب

 

چگونه از ایجاد موخوره با تغذیه سالم جلوگیری کنیم؟

در این مطلب به اهمیت تغذیه سالم برای سلامت مو اشاره کردیم. در ادامه توجه شما را به مواد خوراکی جلب می‌کنیم که در تقویت، رشد و حفظ سلامت مو نقش مهمی دارند.

  • اسفناج
  • غلات
  • ماهی‌های دارای اسیدهای چرب امگا 3
  • دارچین
  • سیب زمینی شیرین
  • جو دوسر
  • زرده تخم مرغ
  • نخود و عدس
  • تخم کدو
  • گوشت مرغ و گاو
  • گوشت بوقلمون و میگو
  • دانه‌های روغنی مانند گردو
  • مواد غذایی سرشار از مس مانند قارچ، سیر، موز، حبوبات و…
  • سویا
  • جوانه گندم و لوبیا سبز
  • میوه‌های سرشار از منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، سدیم و…

موهای خشک مستعد موخوره و در معرض آسیب‌های بیشتری هستند. برای درمان موخوره موهای خشک از محصولاتی مناسب این جنس مو استفاده کنید. از خشک کردن مو با حوله زبر و چنگ زدن تارهای مو خودداری کنید. هنگام خشک کردن مو اجازه دهید کمی از رطوبت مو باقی مانده و با استفاده از روغن‌های گیاهی ساقه موی را تقویت کنید. برای حالت دادن به مو محصولات گیاهی را جایگزین مواد شیمیایی کنید.

معمولا تارهای موی بیشتر افراد درگیر موخوره از نوع دو شاخه می‌شود که درمان آن آسان‌تر بوده و به صرف زمان زیادی احتیاج ندارد.

اگر در زمان مناسب برای درمان موخوره اقدام نکنید، این امکان وجود دارد که موخوره دو شاخه به سه شاخه یا درختی تبدیل شود. هر چه آسیب وارد شده به تارهای موی شما بیشتر باشد به همان نسبت نیز درمان موخوره سخت‌تر بوده و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.

همانطور که از پوست خود در برابر عوامل خارجی مانند آفتاب یا محصولات آرایشی بی‌کیفیت محافظت می‌کنید باید برای سلامت موهای خود نیز وقت بگذارید. روتین مراقبتی برای خود در نظر گرفته و به صورت منظم با محصولاتی متناسب با جنس مو از آن‌ها مراقبت کنید.

همانطور که اشاره کردیم برندهای لورال، سولکس، گلیس و پنتن از بهترین برندهای موجود در بازار هستند که شما می‌توانید برای خرید کرم مو، روغن، سرم، ماسک، نرم‌کننده و شامپو از این برندها استفاده نمایید، اگر نمیدانید کرم مو چیست این مقاله به شما کمک می‌کند.

 

دلایل ایجاد موخوره مو

موخوره به شکل‌های مختلفی در قسمت انتهایی تارهای مو یعنی ساقه آن ظاهر می‌شود. رایج‌ترین شکل موخوره به صورت دو شاخه، سه شاخه، گره‌ای، درختی و… بوده که در صورت عدم رسیدگی به آن مسافت زیادی از ساقه مو را طی کرده و آسیب بیشتری به آن وارد می‌کند.

-شستن زیاد ساقه‌های مو :

برای درمان موخوره مو ابتدا باید علت به وجود آمدن آن را پیدا کنیم تا با حذف مشکل اصلی به روند درمان کمک کرده باشیم. یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد موخوره، شستن زیاد ساقه‌های مو است. بهترین روش برای شستشوی سر و درمان موخوره مو، شستن ریشه مو یا کف سر و جلوگیری از ساییده شدن ساقه‌های مو هنگام شستشو است. مخصوصا اگر در هر بار شست و شوی موهای خود از شامپوهای سولفات دار قوی استفاده نمایید نیز ایجاد موخوره را تشدید می‌کند بهتر است برای کاهش اثر تخریب موها در هنگام شست و شو از شامپوهای با کیفیت مانند انواع شامپو پنتن اصل استفاده نمایید.

-خشک کردن مو بعد از حمام به صورت نامناسب:

به طور کلی هنگام شستشو نباید با تارهای مو خشن برخورد کنیم. اگر تا به امروز پس از حمام موهای خود را با حوله به شکلی نامناسب خشک می‌کردید باید بدانید که این روش آسیب جدی به موهای شما وارد خواهد کرد.

برای خشک کردن مو از یک پارچه آبگیر یا حوله‌ای نرم استفاده کرده و موهای خود را درون آن بپیچید تا آب مو گرفته شده و خشک شود. ساییده شدن و گیر کردن تارهای مو در یکدیگر باعث ایجاد گره و در نهایت موخوره می‌شود. برای درمان گره خوردگی مو و بررسی علت گره خوردن مو می‌توانید مقالات دیگر را بخوانید.

-بررسی ویتامین‌های بدن:

یکی دیگر از روش‌های درمان موخوره بدون کوتاهی این است که وضعیت ویتامین‌های بدن خود را بررسی کنید. عدم وجود ویتامین‌هایی مانند C، D، روی، آهن، منگنز و همچنین پروتئین‌ها از رسیدن مواد مغذی به بدن و موی انسان جلوگیری کرده و باعث ایجاد موخوره می‌شود.

-استفاده از محصول بهداشتی متفرقه:

اگر برای سلامت موهای خود اهمیت قائل هستید از هر محصول بهداشتی متفرقه‌ای استفاده نکنید. بهترین گزینه برای شستشوی مو شامپوهایی است که مواد مضری مانند سولفات و آمونیاک در آن وجود نداشته باشد، مثلا یکی از برندهای خوب شامپو او جی ایکس است که دارای روغن نارگیل، بیوتین و… است برای خرید آن کلیک کنید.

-استفاده از شامپو نامناسب:

یک شامپو یا نرم‌کننده موی خوب نباید چربی لازم برای مو را از بین ببرد زیرا این عامل باعث ایجاد موخوره می‌شود. پس برای درمان موخوره مو شامپوی نامناسب خود را عوض کرده و از محصولاتی استفاده کنید که فاقد هر گونه ترکیبات مضر باشد.

دسته‌بندی: بلاگ