برای درمان شوره سر چه باید کرد؟ ( بررسی راه های درمان شوره سر خانگی و سریع )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
برای درمان شوره سر چه باید کرد؟ ( بررسی راه های درمان شوره سر خانگی و سریع )

علامت اصلی شوره سر، پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر است. معمولاً پوسته‌های سفید و چرب در میان موها و در برخی از موارد حتی روی شانه‌ها هم جمع می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از روش‌های مؤثر در درمان شوره سر آشنا کنیم.

روش‌های درمان شوره سر خانگی

— روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون یکی از روش‌های سنتی درمان شوره سر خانگی است خواص روغن زیتون برای مو بسیار زیاد است و این مورد نیز یکی از موارد آن می‌باشد. چند قطره روغن زیتون را روی سرتان بریزید و ماساژ دهید، سپس موها را با حوله بپوشانید و اجازه دهید چند ساعت روی سر باقی بماند و آنگاه با شامپو بشویید. استفاده از شامپوهای حاوی روغن زیتون هم می‌تواند برای درمان شوره سر مفید باشد.

— روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل یک روش مؤثر برای رفع شوره سر است. چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل را روی پوست سر خود بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید و بگذارید چند ساعت روی مو باقی بماند و سپس آن را با شامپو بشویید. روغن نارگیل پوست سر و مو را مرطوب می‌کند؛ پس بهتر است این روش را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید.

— درمان شوره سر با نمک دریای فرآوری شده

درمان شوره سر با نمک هم امکان‌پذیر است. نمک؛ مانند یک اسکراب عمل کرده و سلول‌های مرده را از بین برده و منافذ پوست را باز می‌کند. همچنین، نمک چربی پوست سر را کنترل کرده و موجب رطوبت‌رسانی به آن می‌شود. برای ازبین‌بردن شوره سر بانمک، به پوست سر خشک خود نمک بمالید و چند دقیقه با دست خیس آن را ماساژ دهید، سپس موهایتان را شامپو کنید.

— تخم‌مرغ

برای درمان شوره و خارش سر می‌توانید یک یا دو تخم‌مرغ را بشکنید و پس از مخلوط‌کردن سفیده‌ها و زرده‌ها، آن را بر روی پوست و موی سرخود بمالید و بگذارید یک ساعت باقی بماند، سپس بشویید.

— حنا

حنا یک راه رفع شوره سر است که همواره موردتوجه بوده است. استفاده از حنا راه‌حل خوبی برای درمان شوره سر چرب است که پس از استفاده به‌سرعت می‌توانید تأثیر آن را ببینید. همچنین، برای درمان خانگی شوره سر قارچی می‌توانید این ماده را روی موهای خود بمالید.

— لیمو

برای رفع شوره سر می‌توانید مقداری آب‌لیمو را با آب مخلوط کنید، سپس روی موهای خود ریخته و ماساژ دهید و آب‌کشی نمایید. خاصیت اسیدی لیمو باعث متعادل شدن PH پوست سر و رفع شوره می‌شود. اگر چند روز این کار را انجام دهید، شوره سر شما درمان خواهد شد.

— درمان شوره سر با سرکه

یکی از خواص سرکه سیب برای مو از بین بردن شوره سر است. زیرا خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند سلول‌های مرده را از پوست سر جدا کرده و PH پوست را متعادل سازد. همچنین، مانع از رشد قارچ می‌شود. برای درمان شوره سر با سرکه در ابتدا مقداری سرکه را با آب مخلوط کنید و به موهای خود بمالید، سپس با شامپو بشویید.

محصولات ضدشوره برای مو

برای درمان شوره سر چه باید کرد؟ ( بررسی راه های درمان شوره سر خانگی و سریع )

شستن سر، با شامپو ضد شوره خارجی در بهبود این عارضه مؤثر است. شامپوهای مختلفی برای درمان شوره سر وجود دارد که می‌توان آنها را راه درمان سریع شوره سر نام برد. برخی از این شامپوها ضدباکتری بوده و برخی حاوی کتوکونازول هستند که قارچ‌ها را از بین می‌برد. محصولاتی هم برای رفع خشکی پوست و پوسته سر تولید شده است.

در ادامه به معرفی برخی از بهترین شامپوهای موجود در بازار برای درمان شوره سر خواهیم پرداخت.

 

> شامپو ضد شوره Alpecin

شامپو آلپسین اصل با داشتن چندین ماده مؤثر در ترکیب خود، ضدقارچ و ضدباکتری بوده و علاوه بر درمان شوره سر موجود، از ایجاد شوره‌های جدید جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، تعادل چربی پوست سر را نیز حفظ می‌کند.

مشکلاتی چون التهاب پوست سر و پوسته ریزی زیاد از طریق این شامپو قابل درمان است و از آن برای درمان بیماری پسوریازیس یا خارش پوست استفاده می‌شود. این محصول، ابتدا شوره‌های موجود را رفع کرده و سپس با کاهش التهاب پوست از ایجاد شوره‌های جدید پیشگیری می‌کند. همچنین، گزینه مناسبی برای پوست‌های حساس و ملتهب است.

 

 

> شامپو ضدشوره clear

شامپو کلیر اصل مناسب با نوع پوست سر و شوره مو تولید شده و برای درمان شوره سر مفید است. با استفاده مرتب از این محصول، شوره موهایتان و علائم آن مانند خارش و چربی از بین می‌رود.

این شامپو می تواند بهترین شامپو برای موهای چرب باشد و ویژگی‌هایی چون قدرت شویندگی بالا، تقویت و احیای موها، از ایجاد شوره در سر جلوگیری کرده و مانع از ریزش تدریجی موها می‌شود.

 

 

> شامپو ضدشوره pantene

اگر شما هم از شوره و به دنبال آن از خارش و پوسته پوسته‌شدن کف سرخود رنج می‌برید، شامپو پنتن مناسب انواع مو، چاره کار شما خواهد بود.

 

 

> شامپو ضدشوره shoulders

یکی از بهترین شامپوهای حفظ سلامت مو است که از آن می‌توانید برای رفع شوره موهای خود استفاده کنید. شامپو شولدرز دارای خصوصیات ضدقارچی و ضدالتهابی بوده که برای درمان خارش و التهاب ناشی از شوره سر شما مفید است.

فرمولاسیون خاص این شامپو مانند شامپو solex می تواند مشکل شوره سر را از ریشه حل کرده و آن را از بین می‌برد؛ به‌طوری‌که پس از چند بار استفاده از آن، هیچ آثاری از شوره و خارش در پوست و موی شما باقی نخواهد ماند.

 

 

> شامپو ضد شوره مو elidor

استفاده از محصولات شامپو الیدور در مدل ضد شوره آن. این شامپوی ضد شوره، پاک کننده قوی پوست و موی سر است. این محصول در درمان قارچ و خارش سر نیز مؤثر است.

 

 

علل ایجاد شوره سر چیست؟

 

برای درمان شوره سر چه باید کرد؟ ( بررسی راه های درمان شوره سر خانگی و سریع )

 

به طور طبیعی، همواره لایه‌های جدیدی در پوست سر تشکیل شده و جایگزین لایه‌های قدیمی می‌شود. لایه‌های قدیمی به‌صورت سلول‌های مرده از سطح پوست به بیرون ریخته می‌شوند. درصورتی‌که تعداد سلول‌های مرده پوست بیش از میزان طبیعی شده و همراه با چربی و ترشحات دیگر باشد، شوره سر ایجاد می‌شود. برای آشنایی با راه های درمان چربی موی سر مقالات دیگر را بخوانید.

عوامل زیادی می‌تواند در ایجاد شوره نقش داشته باشد. تعیین علت دقیق خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست سر پیش از شروع درمان شوره سر ضروری است. آسیب‌هایی که به پوست سر وارد می‌شوند، همچون سشوار زدن و رنگ‌کردن موها از عوامل ایجاد شوره سر است. گاهی ممکن است شوره بر اثر خشکی پوست سر به وجود آید. اما به‌طورکلی، از موارد زیر می‌توان به‌عنوان عوامل دیگر مؤثر در بروز شوره سر نام برد.

— عفونت قارچی و دیگر بیماری‌های پوست سر

اگزما، پسوریازیس یا عفونت قارچی یکی از دلایل شایع ایجاد شوره سر است. قارچ مالاسزیا از مهم‌ترین دلایل بروز شوره سر است. جالب است بدانید این قارچ روی سر همه وجود دارد و در بیشتر موارد مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما در شرایطی که بیش از میزان طبیعی تکثیر شود، ممکن است سبب بروز شوره سر شود. همچنین، پوست سر برخی از افراد نسبت به این قارچ حساس بوده و واکنش نشان می‌دهد.

برخی از حساسیت‌ها هم می‌تواند باعث شود تا پوست سر سلول‌های بیشتری تولید کند. پوست سر افرادی که به درماتیت سبوره‌‌‌ای دچار هستند، حساس‌تر و چرب‌تر از دیگر افراد است که موجب می‌شود مستعد بروز شوره سر باشند.

— شامپو و دیگر شوینده‌های موی سر

استفاده از شامپوی نامناسب می‌تواند دلیل ایجاد شوره سر باشد. ممکن است برخی از شامپوها پوست سر را تحریک کرده و موجب بروز شوره شوند. اگر متوجه شده‌اید که یکی از محصولات مصرفی شما باعث بروز حساسیت شده است، سریعاً آن را تغییر داده و از محصول مناسب با موی خود استفاده کنید.

— عدم رعایت نظافت مو

عدم رعایت نظافت مو مانند شامپو نزدن مرتب هم از دلایل بروز این مشکل است. همچنین، عدم شست‌وشوی کافی سر پس از شامپو زدن و یا باقی‌ماندن بقایای شامپو در پوست سر می‌تواند باعث ایجاد شوره سر شود. داشتن یک روتین مو مناسب می تواند به حل این مشکل کمک کند. در مورد روتین مو در مقاله ” روتین مو چیست ” بیشتر توضیح داده‌ایم.

— افراط در شستن موها

ممکن است زیاد شستن پوست سر باعث خشکی و در نتیجه بروز شوره شود.

— مصرف بی‌رویه مواد آرایشی مو

مصرف بی‌رویه مواد آرایشی مو، فر بیش از حد، بابلیس و رنگ‌کردن موها می‌تواند منجر به شوره سر شود.

— رژیم غذایی

رژیم‌های غذایی سرشار از قند، غذای فراوری شده و چربی‌های بد موجب ترشح چربی پوست سر می‌شوند. چربی پوست سر یکی از دلایل ایجاد شوره سر است. کمبود بعضی از مواد غذایی مانند زینک، ویتامین B و غیره نیز در بروز شوره سر مؤثر است. کم‌شدن آب بدن نیز باعث بروز شوره می‌شود.

 

دسته‌بندی: بلاگ