راه های درمان خشکی پوست صورت ( بررسی دلایل خشکی پوست صورت )

آخرین بروز رسانی: 5ام اردیبهشت, 1403
راه های درمان خشکی پوست صورت ( بررسی دلایل خشکی پوست صورت )

خشک شدن پوست از عواملی است که باعث قرمزی و خارش پوست می شود. این عارضه نگران کننده نبوده، اما در بعضی موارد در پی بیماری خاص ایجاد می شود. استفاده از آبرسان‌های مناسب و مرطوب کننده در کنار سایر مراقبت‌های پوستی از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را به طور کامل درمان می‌کند.

با رعایت نکاتی ساده می‌توان نسبت به درمان خشکی پوست اقدام کرد. خشکی پوست صورت ممکن است به شکل دائم یا موقت در برخی از فصل‌های سال مانند زمستان ایجاد شود‌. به طور کلی عواملی مانند شرایط محل زندگی، وضعیت سلامتی، سن و مدتی که در فضای باز هستیم بر ظاهر شدن خشکی پوست و میزان علائم آن تاثیر گذار هستند.

عواملی نظیر مراقبت های پوستی، رژیم غذایی، داروها، آلرژی، هورمون ها، نوع آب و هوا و ژنتیک نوع پوست شما را مشخص می کند. در مقاله زیر قصد داریم به طور کامل علت خشکی پوست، تشخیص و راه های درمان سریع آن را برای شما توضیح دهیم.

در این مطلب سوالات شما نظیر علائم خشکی پوست، علت ایجاد آن، بهترین محصول برای رفع خشکی پوست و درمان‌های موثر خانگی به طور کامل پاسخ داده می شود، پس با ما همراه باشید.

تشخیص خشکی پوست

 

راه های درمان خشکی پوست صورت ( بررسی دلایل خشکی پوست صورت )

 

افراد دارای پوست خشک بعد از شستشوی صورت در ناحیه گونه ها احساس خارش و سفتی داشته، رنگ پوست این افراد معمولا کدر بوده و لایه های مرده روی پوست آنها نسبت به دیگران بیشتر به چشم می آیند. معمولاً خشکی پوست با علائم بارزی خود را نشان می دهد که عبارتند از:

  • احساس کشیدگی پوست بعد از شنا و استحمام
  • زبری پوست صورت در هنگام لمس
  • خارش و پوسته پوسته شدن
  • زیاد شدن ترک و خطوط روی پوست
  • قرمز یا خاکستری شدن رنگ پوست
  • چروکیده شدن و شل شدن پوست
  • ایجاد سوزش و لکه در سطح پوست

افراد بعد از اینکه به خشکی پوست صورت خود پی بردند باید نکات معمول را رعایت کرده تا درمان شوند، در صورت بهبود نیافتن باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک با طرح سوالاتی از جمله وضع تغذیه، عادات استحمام، زمان آغاز خشکی پوست، داروهای مصرفی و تاریخچه بیماری اطلاعاتی از شرح حال شما بدست آورده و معاینه پوست را انجام می دهد.

ممکن است آزمایش‌های مختلفی توسط پزشک معالج برای تشخیص علت خشکی پوست درخواست داده شود، به خاطر اینکه گاهی کم کاری تیروئید سبب ایجاد خشکی پوست می‌شود.

راه‌های درمان خشکی پوست

 

راه های درمان خشکی پوست صورت ( بررسی دلایل خشکی پوست صورت )

 

درمان خشکی پوست صورت با استفاده منظم از مرطوب کننده‌ها و نوشیدن آب فراوان امکان پذیر است. درمان های خانگی زیادی برای خشکی پوست صورت موجود می باشد. به طور کلی شما برای درمان خشکی صورت باید محصولاتی را فراهم کنید که ترکیباتی نظیر روغن معدنی، گلیسرین، روغن طبیعی، روغن گیاهی، اسید هیالورونیک و لانولین به همراه دارند.

در جواب این سوال که برای خشکی صورت چی خوبه، باید گفت روش های ساده خانگی زیادی برای رفع خشکی پوست وجود دارند که با کمک مواد طبیعی موجود در آنها بافت پوست کاملا تغذیه می شود.

برای آبرسانی پوست و رفع آلودگی‌های آن در زمان پاک کردن آرایش از روغن طبیعی نارگیل استفاده کنید. می‌توانید برای درمان خشکی پوست، خارش و قرمزی آن از ژل آلوئه ورا استفاده نمایید.

در میان محصولات مراقبتی برای پوست، سرم آبرسان هیالورونیک اسید اوردینری یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. این سرم آبرسان به طور عمقی و قوی پوست شما را رطوبت رسانی و آبرسانی می‌کند. محصول مورد نظر برای انواع پوست مناسب بوده و با استفاده منظم سبب شادابی و نرمی پوست می‌شود.

در فرمولاسیون پیشرفته این سرم های اوردینری از 2 درصد هیالورونیک اسید خالص و ویتامین B استفاده شده است، از چروک های پوستی و پیری زودرس جلوگیری می کند. افراد می‌توانند برای داشتن پوستی با طراوت، لطیف، بازسازی از این محصول ویژه استفاده کنند. این محصول می تواند مثل یک ترمیم کننده خارجی از آن استفاده نمایید.

سرم هیالورونیک اسید اوردینری برای آبرسانی لایه‌های پوست به منافذ آن به شکل عمیق نفوذ کرده و آب و رطوبت آن را تامین می‌کند. سرم موردنظر فاقد چربی و بسیار سبک بوده و خیلی سریع جذب پوست می شود. در ترکیبات سرم اوردینری از ترکیبات مضر مثل گلوتن، سیلیکون، سولفات، الکل و پارابن استفاده نشده و محصولی استاندارد و فوق العاده برای رفع خشکی پوست می باشد.

هیالورونیک اسید ترکیب اصلی این سرم پوست صورت است که با رطوبت رسانی پوست سبب شفاف شدن و نرمی آن می شود. در فرمولاسیون قدرتمند سرم آبرسان هیالورونیک اسید برند اوردینری، اسید هیالورونیک در سایز مولکولی مناسبی تهیه شده تا به لایه های پوست نفوذ کند‌.

از مواد طبیعی هم می‌توانید برای درمان پوست خشک خود استفاده کنید. روغن آرگان، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن اسطوخودوس و همچنین خاک رس برای صورت بسیار مفید هستند و درمان‌های طبیعی برای پوست محسوب می‌شوند.

همیشه یک مرطوب کننده در فضای خانه داشته باشید تا میزان خشکی هوا را به حداقل برساند و رطوبت هوا را حفظ کند تا پوست بیش از اندازه خشک نشود.

 

 

نکات مهم برای رفع خشکی پوست

 

راه های درمان خشکی پوست صورت ( بررسی دلایل خشکی پوست صورت )

 

از ترکیباتی که دارای مواد طبیعی بوده برای مراقبت از پوست صورت خود استفاده کنید، محصولات زیادی به صورت موضعی یا خوراکی برای رفع خشکی پوست موجود می باشد.

برای رفع جوش‌های خود از الکل‌های پوستی استفاده نکنید زیرا به مرور زمان سبب خشکی پوست می‌شود. به هیچ عنوان بر روی پوست خود عطر نزنید زیرا ترکیبات شیمیایی آن خشکی پوست را تشدید می کند.

آزمایش بدهید و زیر نظر پزشک متخصص باشید تا با توجه به نتایج آن تمام کمبودهای بدن شما مشخص شده و داروهای مناسب برای رفع خشکی پوست تجویز شود.

به صورت روزانه از جوانه گندم و سبوس برنج استفاده کنید، همچنین خوردن سبزیجاتی مانند کاهو و خیار موجب آبرسانی پوست شده و خشکی آن را کاهش می‌ دهد. از مرطوب کننده‌های مناسب پوستی بعد از استحمام حتماً استفاده کنید، در فصل تابستان که تعریق بدن فراوان بوده از ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید.

اگر علاقه زیادی به رفتن به استخر و ورزش شنا دارید حتماً بعد از بیرون آمدن از آب استخر از روغن‌های گیاهی و کرم‌ آبرسان صورت برای تغذیه پوست خود استفاده کنید، زیرا در آب استخر مواد ضدعفونی کننده و شیمیایی همچون وایتکس و کلر وجود دارد که تماس پوست با آنها سبب خشکی شدید پوست می‌شود. برای خرید آبرسان صورت خارجی با بهترین کیفیت می توانید به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

برای آرایش و مراقبت از پوست خود، لازم است بدانید محصولاتی که دارای عطرهای شیمیایی، الکل، رتونوئید و آلفا هیدروکسی اسید هستند، بسیار برای پوست صورت مضر بوده و آن را خشک خواهند کرد و سبب تحریک پوست می شوند.

حذف محرک های پوستی و داشتن تغذیه مناسب یکی از موثرترین راه‌های درمان خشکی پوست صورت می‌باشد. طبق تحقیقات مصرف ویتامین C، کلاژن، روغن ماهی و ویتامین D موجب حفظ سلامت پوست و بهبود آبرسانی آن می‌شود.

یکی از مواردی که خشکی پوست شما را تشدید می‌کند، استرس می‌باشد برای دور کردن اضطراب و استرس از خود به مدیتیشن و مراقبت از خود بپردازید.

علت ایجاد خشکی پوست

برای سالم ماندن، شادابی و نرمی پوست باید رطوبت آن با خوردن مایعات تأمین شود. در صورت کم شدن رطوبت پوست، علائم خشکی آن ظاهر می شود. این عارضه در مواردی به عنوان یک مشکل پوستی آزاردهنده شناخته شده است و علت های مختلفی موجب آن می شود.

زندگی در آب و هوای خشک و سرد به همراه باد فراوان بر روی پوست تاثیر زیادی گذاشته و سبب از دست رفتن رطوبت لایه سطحی آن می‌شود، در نتیجه عارضه خشکی پوست ایجاد خواهد شد‌. گاهی گرمای بسیار زیاد، دوش گرفتن با آب داغ و شستشوی مداوم پوست موجب بروز این مشکل پوستی می شود.

حمام رفتن روزانه سبب می شود چربی های طبیعی و رطوبت لایه سطحی پوست از دست برود و پوست کاملا خشک شود، در واقع شوینده های مختلف مثل شامپو و صابون سبب کاهش رطوبت و چربی پوست می شوند. در این شرایط بهتر است از شوینده های باکیفیت تر استفاده نمایید یکی از این شوینده ها شامپو بدن دورو  می‌باشد که میتواند به خوبی خشکی پوست شما را کاهش دهد.

در مواردی این خشکی پوست به علت بیماری های مختلفی مثل دیابت، بیماری های کلیوی، اگزما، پسوریازیس یا درماتیت آتوپیک ایجاد می شود. افرادی هم در طول درمان دیالیز و سرطان با خوردن برخی از داروها پوست خشکی پیدا می کنند.

دوره سالمندی و افزایش سن نیز سبب می شود پوست نازک شده و میزان تولید چربی آن کاهش یابد، در نتیجه افراد مسن تر نسبت به جوانان پوست خشک تری دارند. بعد از شیو کردن پوست صورت ممکن است مقداری پوستتان خشک شود، در مواقعی به علت ناکافی بودن ویتامین B در بدن پوست دچار خشکی می شود.

استفاده از محصولات آسیب‌زا و خشن برای پوست سبب خشک شدن آن می شوند، استفاده از اجاق‌های هیزمی و سیستم گرمایش مرکزی از عواملی بوده که هوای اتاق را خشک کرده و موجب خشکی پوست می شود.

 

دسته‌بندی: بلاگ