درمان جای جوش با 8 روش موثر + سریع ( راه های درمان خانگی جای جوش )

آخرین بروز رسانی: 22ام مهر, 1402
درمان جای جوش با 8 روش موثر + سریع ( راه های درمان خانگی جای جوش )

یکی از بزرگ‌ترین معضلات پوستی که بسیاری از ما کم و بیش با آن درگیر بوده‌ایم، لک‌های باقیمانده از جای جوش بر روی پوست صورت است. محافظت اصولی از پوست و رعایت موارد بهداشتی از بروز جوش جلوگیری کرده و به درمان جای جوش نیز کمک می‌کند. در بعضی از موارد نیز ایجاد جوش و آکنه بر روی صورت عوامل درونی مانند مشکلات هورمونی دارد. به این ترتیب در مرحله اول شناسایی علت ایجاد جوش در درمان آن نقش مؤثری دارد.

 

شناسایی ماهیت جوش

در درمان جای جوش شناخت انواع جوش اهمیت بسیاری دارد. اگر نوع جوش و علت ایجاد آن را به خوبی شناسایی کنیم و اطلاعات کافی در این مورد را جمع‌آوری کنیم، می‌توانیم در درمان جای جوش قدم مثبتی برداریم.

 

انواع جوش

  • جوش سرسفید
  • جوش سرسیاه
  • ندول
  • پوسچول
  • کیست
  • پاپول

 

دلیل جوش زدن صورت چیست؟

 

دلیل جوش زدن صورت

 

انواع جوش به علت‌های مختلفی بر روی صورت ایجاد می‌شوند که با شناسایی علت جوش در نواحی مختلف صورت می‌توانیم به درمان جای جوش صورت کمک کنیم. یکی از مهمترین دلایل ایجاد جوش مشکلات هورمونی هستند. برای بررسی اختلالات هورمونی نیز ما باید به دکتر متخصص مراجعه کرده و با انجام آزمایش‌های مختلف، علت اصلی را پیدا کنیم.

یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد جوش، عدم رسیدگی مناسب و اصولی به پوست صورت است. عدم پاکسازی پوست در زمان مناسب، تمیز نکردن صورت و پاک نکردن عمقی آرایش و… از جمله عواملی هستند که پوست صورت را برای ایجاد جوش آماده می‌کنند. پوست چرب یکی از مستعدترین پوست‌ها برای ایجاد جوش است و این دسته از افراد باید به صورت منظم مراحل مختلف رسیدگی به پوست را انجام دهند. برای شناخت انواع پوست و نحوه مراقبت از آن مقالات دیگر را بخوانید.

جهت خرید انواع رژ لب و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

درمان جای جوش

برای درمان اثر جوش روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر علت اصلی برای بروز این مشکل اختلالات هورمونی یا نوعی بیماری باشد، در مرحله اول باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. در غیر این صورت برای درمان جای جوش صورت می‌توانیم از مزایای روش‌های درمان خانگی به بهترین شکل بهره‌مند شویم. اگر قصد دارید برای چند ساعتو فوری جای جوش های خود را پنهان کنید بهترین راه حل استفاده از انواع پرایمر می‌باشد مقاله ” پرایمر صورت چیست” می توانید در انتخاب این محصول راهنمای شما باشد.

 

بیشتر بخوانید: کاپ قاعدگی چیست ؟

  • روش‌های پزشکی و دارویی

برای درمان لک حاصل از جوش معمولا از داروهایی استفاده می‌شود که ترکیبات آن‌ها در کمرنگ کردن لکه‌های ناشی از جای جوش مؤثر عمل می‌کند. داروهایی مانند هیدروکینون، کورتیکواستروئیدها و… از جمله روش‌های درمانی پزشکی هستند که برای درمان جای آکنه و جوش تجویز می‌شوند که در انواع لوازم پوستی مانند ماسک ها و سرم صورت وجود دارند با خرید سرم صورت حاوی این مواد دارویی می توانید جای جوش را در مان کنید. همچنین مواردی مانند لایه‌برداری، لیزر و… به عنوان روش‌های مؤثر در درمان جای جوش شناخته شده‌اند.

 

  • استفاده از روغن درخت چای

یکی از روش‌های درمان خانگی جای جوش استفاده از روغن درخت چای است که می‌توانیم با ترکیب روغن‌های دیگری مانند بادام از آن به عنوان روش درمانی استفاده کنیم. از دیگر خواص روغن درخت چای باید به خاصیت ضدالتهابی آن اشاره داشته باشیم. همچنین بسیاری از متخصصین در این امر استفاده از روغن چای را به افرادی توصیه می‌کنند که پوستی مستعد جوش دارند. پس از ترکیب روغن درخت چای با روغن بادام مقداری از آن را بر روی لک‌های ناشی از جای جوش مالیده و اجازه دهید بین یک تا دو ساعت بر روی پوست باقی بماند. از این محلول در از بین بردن جوش صورت نیز استفاده می ‌شود. اگر به روغن درخت چای دسترسی ندارید می‌توانید از ماسک چای سبز برای منافذ باز پوست هم استفاده نمایید.

 

  • روغن نارگیل

 

روغن نارگیل برای درمان جای جوش صورت

 

روغن نارگیل دارای خاصیت ضدالتهاب و ضد میکروبی بوده و با وجود ویتامین‌هایی مانند ویتامین E و آنتی‌اکسیدان به تقویت سلول‌های پوستی نیز کمک می‌کند. برای استفاده از روغن نارگیل به مکمل دیگری احتیاج نداریم. کافی است چند قطره از این روغن را برای درمان جای جوش بر روی انگشتان خود ریخته و سپس بر روی محل مورد نظر بمالیم. روغن نارگیل باید حداقل 7 ساعت بر روی پوست صورت باقی بماند. برای این منظور می‌توانیم شب هنگام خواب روغن را بر روی پوست مالیده و اجازه دهیم تا صبح تأثیر خود را بگذارد.

 

  • استفاده از آبلیمو برای درمان جای جوش

یکی دیگر از روش‌های درمانی که به کمرنگ شدن لکه‌های ناشی از جوش و آکنه کمک می‌کند، استفاده از آبلیمو است. توجه داشته باشید که این روش خانگی برای لکه‌های سطحی مناسب عمل می‌کند. در این روش می‌توانید از یک اسفنج یا پد نرم استفاده کرده و آبلیمو را بر روی پوست بمالید. اجازه دهید آبلیمو مدت زمانی حدود 15 دقیقه بر روی پوست باقی بماند تا نتیجه بهتری از این روش بگیرید.

 

 

 

برای خرید شامپو کراتین ، اطلاع از قیمت و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

  • زردچوبه

زردچوبه یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های درمان خانگی جای جوش برای داشتن پوستی روشن و شفاف است. اگر تا به حال از زردچوبه برای درمان جای جوش صورت و درخشندگی پوست استفاده نکرده‌اید، این تجربه را از دست ندهید. برای استفاده از این روش باید یک قاشق چایخوری زردچوبه را با آبلیمو ترکیب کرده و بر روی پوست صورت خود بمالید. برای ایجاد تأثیر بهتر شما می‌توانید مدت زمانی بین 25 تا 30 دقیقه این ماسک طبیعی را بر روی صورت خود نگه دارید. اگر برای تهیه ماسک خانگی زمان کافی ندارید می‌توانید از کرم ترمیم کننده پوست استفاده کنید.

 

  • استفاده از روغن کرچک

تمامی روغن‌های گیاهی دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مهمی هستند که به تغذیه و تقویت سلول‌های پوست کمک می‌کنند. روغن کرچک یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی جای جوش بوده که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. وجود ویتامین‌ها و اسیدهای چرب در این روغن باعث شده تا از آن برای ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده نیز استفاده شود. برای استفاده از کرچک جهت درمان جای جوش، کافی است چند قطره از روغن را بر روی پوست صورت خود مالیده و یک شب تا صبح به تأثیرگذاری آن زمان دهید. استفاده از روغن های درمانی علاوه بر جوش برای از بن بردن پوست مرغی نیز موثر هستند در مقاله ی علت پوست مرغی شدن بدن بیشتر در این باره بخوانید.

  • ژل آلوئه ورا

 

درمان جای جوش با ژل آلوئه ورا

 

همه ما برگ‌های آلوئه ورا را در عطاری‌ها دیده‌ایم. داخل این برگ‌ها ماده‌ای ژلی وجود دارد که از آن در ساخت بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. یکی از خواص مهم این گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که در درمان جای جوش مؤثر عمل می‌کند. یک برگ از این گیاه تهیه کرده و هر روز مقداری از ژل داخل برگ را جدا کرده و بر روی پوست خود بمالید. تا زمانی که ژل خشک نشده نباید آن را از روی پوست صورت خود پاک کنید. برای داشتن پوستی شاداب از انواع ماسک آلوئه ورا استفاده نمایید. آلوئه ورا حتی در درمان جوش زدن در بارداری هم کاربرد دارد.

 

  • ترکیب گلاب، آرد و آبلیمو

گاهی برای درمان جای جوش صورت لازم است چند مورد مفید را با یکدیگر ترکیب کرده و مخلوطی مؤثر تهیه کنیم. ترکیب آبلیمو، آرد گندم و گلاب یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان لک ناشی از جوش بوده که هیچ گونه حساسیتی بر روی پوست ایجاد نخواهد کرد.
برای استفاده از این ماسک طبیعی مقدار کمی از گلاب، آرد و آبلیمو را با یکدیگر مخلوط کرده و بر روی صورت خود بمالید. شما می‌توانید در بازه‌های زمانی متفاوت به صورت منظم از این ترکیب استفاده کرده و نتیجه مطلوب آن را بر روی پوست صورت خود مشاهده کنید.

 

درمان جای جوش فرورفته

یکی از روش‌های درمانی دارویی برای بهبود جای جوش های فرورفته و عمیق، استفاده از داروهایی است که از اسید لاکتیک ساخته شده‌اند. همچنین شما می‌توانید از مواد طبیعی که دارای اسید لاکتیک هستند نیز استفاده کنید. سرکه سیب یکی از این مواد طبیعی است که شامل مقادیر زیادی اسید لاکتیک است.

یکی از راه های درمان جای جوش بر روی بدن لایه برداری با استفاده از لایه بردارهای بدن و سپس استفاده از لوسیون در خارج حمام می باشد اگر طرز استفاده از لوسیون بدن را نمی دانید در مقالات دیگر بیشتر در این باره بخوانید.

نتیجه گیری

مراقبت از پوست و رعایت نکات بهداشتی و آرایشی از ایجاد جوش بر روی پوست صورت جلوگیری می‌کند. به این ترتیب پیش از اینکه پوست صورت خود را در معرض آسیب قرار دهیم باید نکات مهمی مانند پاک کردن آرایش قبل از خواب، دستکاری نکردن جوش، رعایت رژیم غذایی سالم، استفاده از لوازم آرایشی باکیفیت و معتبر، شستشوی روزانه صورت را همواره در نظر داشته باشیم. (برای شستشو صورت از محصولاتی مثل میسلار واتر استفاده کنید، بهترین میسلار واتر را در مقالات دیگر مشاهده کنید.)

 

 

برای خرید اسپری خوشبو کننده هوا ، اطلاع از قیمت و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

دسته‌بندی: بلاگ