خواص روغن ارگان چیست؟ ( خواص روغن آرگان برای مو + پوست )

آخرین بروز رسانی: 28ام دی, 1402
خواص روغن ارگان چیست؟ ( خواص روغن آرگان برای مو + پوست )

درخت آرگان، بومی کشور مراکش است و به وفور در این کشور یافت می‌شود. از هسته‌ میوه‌ درخت آرگان، روغنی به دست می‌آید که به دلیل طعم لطیف و آجیلی آن، از زمان‌های قدیم، جهت مصارف آشپزی مورد استفاده قرار داشت. امروزه، در سراسر جهان، از این روغن به دلیل کاربرد متنوع و خواص مختلف آن استفاده می‌شود. اما، شاید بپرسید خواص روغن آرگان و دلایل استفاده از آن چیست؟ در ادامه، به بررسی خواص این روغن جادویی می‌پردازیم!

 

مواد مغذی موجود در روغن آرگان

وجود انواع مختلفی از ترکیبات فنولی مختلف و اسیدهای چرب سالم در روغن آرگان از جمله: اسید اولئیک یا امگا 9 به میزان 43 تا 49% و اسید لینولئیک یا امگا 6 به میزان 29 تا 36%، از آن به عنوان منبع خوبی از مواد مغذی ضروری یاد می‌شود. برای مثال، تأثیر مثبت اسید اولئیک بر سلامت قلب کاملاً مشهود است. علاوه بر این، از دیگر فواید روغن آرگان، این است که به دلیل وجود منبع غنی از ویتامین E، برای سلامت پوست، مو و چشم‌ مفید است  و یکی از روغن هایی است که برای روغن تراپی مو بعد از حمام استفاده می شود.

 

فواید روغن آرگان برای بدن – پوست – مو

درست است که روغن آرگان بومی کشور مراکش است؛ اما، اکنون به دلیل کاربردهای متنوع آن در آشپزی، آرایشی و دارویی و به عنوان یکی از پایه ترین محصولات روتین مو در کشورهای مختلف استفاده می‌شود. در ادامه، به بررسی مهم‌ترین فواید و خواص روغن آرگان می‌پردازیم. روغن آرگان یکی از بهترین روغن ها برای مراقبت از مو است اگر با انواع روغن برای موهای خشک آشنایی ندارید مقاله بهترین روغن برای موهای خشک و وز را مطالعه کنید.

خواص روغن آرگان برای مو

 

 

>> خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی

ترکیبات فنولی مختلف موجود در این روغن آرگان، موجب اعطای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن می‌شود. همانطور که گفته شد، روغن آرگان به دلیل غنی بودن از ویتامین E که ویتامین محلول در چربی است به عنوان منبع مهمی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی در کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند.

دیگر خواصی که خرید روغن آرگان را به امری ضروری برای مو تبدیل کرده است، مربوط به سایر ترکیبات موجود در آن، مانند ملاتونین، کوآنزیم Q10 و استرول‌های گیاهی است که در ظرفیت آنتی‌اکسیدانی این روغن نقش دارند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مالیدن مستقیم روغن آرگان بر روی پوست، می‌تواند در کاهش التهاب ناشی از جراحات و یا عفونت‌ها موثر عمل کند. اگرچه این نتایج بسیار دلگرم‌کننده هستند، اما هنوز لازم است تا تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام شود.

 

>> تقویت سلامت قلب

اسید اولئیک موجود در روغن آرگان دارای اثرات محافظتی بر قلب است. مطالعات علمی، خواص روغن ارگان را در کاهش خطر بیماری قلبی و افزایش سطح آنتی‌اکسیدانی خون نشان داده است.

برای مثال، در مطالعه‌ای که در آن خطر بیماری قلبی در 40 فرد سالم بررسی شد؛ از آن‌ها خواسته شد تا به مدت 30 روز، 15 گرم روغن ارگان را به صورت روزانه مصرف کنند، بررسی‌ها نشان داد که میزان سطوح کلسترول بد و تری‌گلیسرید در این افراد، به ترتیب 16 و 20% کاهش یافته است. با وجود نتایج امیدوارکننده‌ این مطالعات، لازم است تا برای درک بهتر چگونگی عملکرد روغن آرگان در سلامت قلب، تحقیقات بیشتری انجام شود.

 

خواص روغن ارگان برای پوست صورت

 

>> موثر در دیابت

برخی مطالعات حیوانی از خواص روغن آرگان در پیشگیری از بیماری دیابت، کاهش قابل‌توجه قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین در موش‌هایی که از رژیم غذایی با قند بالا و روغن آرگان تغذیه کردند، حکایت داشته است. به نظر می‌رسد اثربخشی روغن آرگان در دیابت، تا حد زیادی مربوط به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن باشد.

 

>> اثرات ضدسرطانی

روغن آرگان می‌تواند رشد و تولید مثل برخی از سلول‌های سرطانی را کُند کند؛ این خاصیت مربوط به ترکیبات پلی فنولی موجود در آن است. برای مثال، برخی مطالعات، فواید روغن آرگان را در مهار سلول‌های سرطانی پروستات بیان کرده‌اند. همچنین، در یک مطالعه‌ آزمایشی دیگر، مشخص شده است مخلوطی از روغن آرگان و ویتامین E، در میزان مرگ سلولی نمونه‌های سلول سرطان سینه و روده بزرگ موثر عمل کرده‌اند.

 

>> پوست و مو

اسید اولئیک و اسید لینولئیک موجود در روغن آرگان، به عنوان مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو محسوب می‌شوند. روغن آرگان می‌تواند موجب تغذیه‌ مو و کاهش انواع آسیب‌های مو شود و اغلب به طور مستقیم بر روی پوست و مو تزریق می‌شود. از این روغن در ترمیم موهای آسیب دیده در اثر استفاده از رنگ مو و اکسیدان نیز استفاده می شود. برای تهیه رنگ موی گارنیر با ضمانت اصالت کالا به فروشگاه ما مراجعه نمایید

اما، بسیاری از کارخانجات و شرکت‌های تجاری، از آن در محصولات آرایشی مانند لوسیون‌ها و کرم‌های پوست، شامپوها یا نرم‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. برای بهره‌مندی از خواص روغن آرگان برای مو، کافی است آن را به طور مستقیم روی موهای مرطوب یا خشک بمالید تا رطوبت موها بهبود و شکستگی یا درمان موخوره انجام شود البته بسیار شنبده ایم که روغن زیتون نیز رطوبت رسان فوق العاده برای مو است. پیشنهاد می کنیم پیش از استفاده از روغن زیتون در مورد مضرات و فواید روغن زیتون برای مو مقالات دیگر ما را بخوانید.

 

 

>> کاهش علائم پیری پوست

از دیگر خواص روغن ارگان برای پوست، در محصولات مراقبت از پوست است. روغن آرگان توسط شرکت‌های تجاری، به سرعت به عنصری محبوب برای کاهش علائم پیری پوست تبدیل شد. در واقع، مصرف روغن آرگان در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش التهاب، استرس اکسایشی و کُند کردن روند پیری کمک کند. همچنین مالیدن مستقیم آن بر روی پوست، به ترمیم و حفظ سلامت پوست، افزایش خاصیت ارتجاعی و آب‌رسانی و کاهش علائم پیری کمک می‌نماید.

 

>> درمان برخی از بیماری‌های پوستی

 

فواید روغن ارگان

 

از دیگر خواص روغن آرگان برای پوست این است که در چند دهه‌ اخیر به عنوان درمان خانگی محبوب در درمان بیماری‌های التهابی پوست استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن آرگان به دلیل وجود ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی موجود در آن، می‌تواند در درمان پوست موثر باشد. اگرچه، شواهد علمی محدودی در این رابطه وجود دارد؛ اما، همچنان به این منظور از آن استفاده می‌شود.

جهت خرید افتر شیو و مشاهده محصولات بیشتر کلیک کنید.

 

>> بهبود زخم

از دیگر خواص روغن آرگان، نقش آن در تسریع روند بهبودی زخم است. مطالعات حیوانی بر روی موش‌هایی با سوختگی‌ درجه‌ دوم نشان داد که افزایش قابل‌توجهی در بهبودی زخم موش‌هایی که دو بار در روز به مدت 14 روز از روغن آرگان استفاده کردند، مشاهده شده است. این بررسی، نقش احتمالی روغن آرگان را در بهبود و ترمیم زخم نشان می‌دهد.

 

>> درمان آکنه

از دیگر خواص روغن آرگان برای پوست، در درمان آکنه است. یعنی ترکیبات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی موجود در آن، در کاهش قرمزی و تحریک پوست ناشی از آکنه موثر هستند. همچنین، در آب‌رسانی پوست و پیشگیری از آکنه موثر است. این موضوع که آیا روغن آرگان در درمان آکنه مؤثر است یا خیر، به علت آکنه بستگی دارد. اگر فردی با خشکی یا سوزش پوست مواجه باشد، روغن آرگان می‌تواند راه‌حل خوبی باشد. ولی، اگر آکنه بر اثر تغییرات هورمونی ایجاد شده باشد، استفاده از آن، تسکین قابل‌توجهی بر روی آکنه نخواهد داشت.

 

برای خرید قرص ماشین ظرفشویی فینیش 100 عددی با بهترین قیمت به فروشگاه الوارس مراجعه نمایید.

 

دسته‌بندی: بلاگ