راه های درمان خشکی مو ( علت خشکی مو چیست و چه علائمی دارد؟ )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
راه های درمان خشکی مو ( علت خشکی مو چیست و چه علائمی دارد؟ )

به نظر شما موی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟ آیا می‌دانستید شستشوی بیش از اندازه موی سر بر روی سلامت و شادابی آن تأثیر مستقیم دارد؟ یکی از مهم‌ترین فاکتورها در حفظ سلامت، شادابی و درخشندگی تارهای مو، جلوگیری از خشک‌شدن آن است که متأسفانه بسیاری از ما توجه چندانی به این موضوع نداریم.

اگر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید، ملزم به رعایت نکات مختلفی در روتین زندگی خود هستید که ما در این مطلب قصد داریم به موضوع مهم درمان خشکی مو بپردازیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

 

علت خشکی مو چیست؟

 شما تا چه اندازه با عواملی که بر روی سلامت و شادابی موی سر تأثیرگذار هستند، آشنایی دارید؟ خشک‌شدن تارهای مو علت‌های مختلفی دارد که پیش از درمان خشکی مو باید علت دقیق آن را مشخص کنیم. تار موی انسان از سه‌لایه مجزا تشکیل شده که آسیب‌دیدن لایه خارجی یا بیرونی باعث می‌شود تا موی سر خشک و کدر مشاهده شود.

 اگر لایه خارجی دچار آسیب شود، دو لایه دیگر نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند. در واقع لایه بیرونی نقش محافظ برای ساختار کلی مو را ایفا می‌کند. به این ترتیب، هر زمان با خشکی و کدرشدن تارهای موی خود مواجه شدید، بهتر است بدانید که لایه بیرونی موهای شما دچار آسیب شده و باید برای درمان خشکی مو اقدام کنید. گاهی این لایه به قدری آسیب دیده است که موجب شکننده شدن و خرد شدن مو می شود. در واقع خشکی مو یک علت خرد شدن موها می باشد.

 

علت خشکی مو در زنان

راه های درمان خشکی مو ( علت خشکی مو چیست و چه علائمی دارد؟ )

موهای زنان معمولاً نسبت به مردان بیشتر در معرض رنگ‌ها و مواد شیمیایی قرار می‌گیرد. به همین علت خشکی مو در زنان بیشتر دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل خشک‌شدن موی زنان، استفاده زیاد از رنگ‌هایی شیمیایی است بنابراین اگر علاقه به رنگ کردن مو در خانه دارید از برندهای با کیفیت مانند رنگ مو لورال استفاده نمایید. اما اگر از مواد نامرغوب استفاده کردید و دارای موهای رنگ شده خشک هستید از شامپو مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید تا موهای شما احیا شود. همچنین در صورت استفاده از مواد اولیه نامرغوب به‌منظور پروتئین تراپی یا کراتینه‌کردن موی سر نیز ممکن است تارهای مو دچار خشکی شوند. از دیگر علت‌های مهم برای خشک‌شدن موی سر می‌توانیم به موارد زیر نیز اشاره داشته باشیم:

  • سشوار و اتوکشیدن موی سر به دفعات
  • استفاده از شامپو و نرم‌کننده‌های ساخته شده با مواد اولیه مضر
  • شستشوی بیش از اندازه موی سر در طول یک هفته
  • شناکردن در آب‌های کلردار

 

علائم خشکی مو کدامند؟

 برای اینکه با عارضه خشکی در مو بیشتر آشنا شده و توانایی تشخیص وجود این مشکل در موهای خود را به‌دست آورید، در ادامه به شرح مختصری از علائم خشکی مو اشاره خواهیم داشت. یکی از بارزترین نشانه‌ها، زبر شدن تارهای مو و در اصطلاح وز شدن آن است. افرادی که موهای خشکی دارند، معمولاً پس از شانه‌کردن متوجه زبر شدن بخش انتهایی تارهای موی خود می‌شوند.

 یکی دیگر از علت‌های خشک‌شدن مو، ایجاد موخوره در ساقه تارهای موی سر است. همچنین کدر بودن رنگ مو و شاداب نبودن آن نیز از دیگر علائم خشکی مو هستند. افرادی که درمان خشکی مو را جدی نمی‌گیرند، پس از گذشت مدت زمانی کوتاه شاهد شکننده و ضعیف‌شدن تارهای موی خود می‌شوند.

 یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که به درمان خشکی تارهای مو یا بهتر است بگوییم جلوگیری از خشک‌شدن مو کمک می‌کند، تأمین رطوبت کافی برای مو است یکی از این راه ها استفاده از کرم مو می باشد برای آشنایی بیشتر با این محصول مقاله ” کرم مو برای چیست ” می تواند راهنمای شما باشد. در واقع کاهش رطوبت پوست و مو در نهایت باعث خشک‌شدن تارهای مو می‌شود.

 

راه‌های درمان خشکی مو کدامند؟

 اولین سؤالی که در درمان خشکی مو به ذهن بیشتر افراد می‌آید این است که برای خشکی مو چه کنیم. با ما همراه باشید تا با یکدیگر به اطلاعات بیشتری در این مورد برسیم.

 

راه های درمان خشکی مو ( علت خشکی مو چیست و چه علائمی دارد؟ )

 

— بهبود تغذیه

 سبک غذایی سالم بر روی تمام جنبه‌های زندگی ما تأثیر مثبت می‌گذارد. برای داشتن موهایی سالم و شاداب باید مصرف موادی مانند ویتامین‌ها و امگا 3 را در سبد غذایی خود افزایش دهیم.

همچنین مصرف میوه‌ها و خوراکی‌هایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند نیز به درمان خشکی مو کمک می‌کنند. مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌های مناسب برای پوست و مو مانند بیوتین، ویتامین سی، آهن، ویتامین A و… نیز در بهبود سلامت مو و درمان خشکی در موها مؤثر واقع می‌شوند.

در کنار رسیدگی به مو لازم است از فواید این ویتامین ها برای پوست صورت نیز استفاده نمایید مخصوصا ویتامین سی می تواند شادابی و زیبایی زیادی برای پوست شما به ارمغان بیاورد یکی از مواردی که لازم است توجه کنید زمان استفاده از ویتامین سی است که در مقاله دیگری از مجله الو ارس به این موضوع پرداخته‌ایم.

 

— عدم استفاده از آب داغ

آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که عادت به دوش‌گرفتن با آب بسیار گرم را دارند؟ آب داغ مضرترین حالت دمای آب برای شستشوی موی سر است. به همین جهت برای جلوگیری از خشک‌شدن تارهای مو و همچنین درمان این مشکل با آب خیلی گرم حمام نکنید. توجه داشته باشید که آب داغ برای پوست صورت و بدن نیز مضر بوده و سلامتی پوست شما را تهدید خواهد کرد و یکی از علل وزی مو می‌باشد عدم استفاده از آب داغ می‎‌تواند تا حدود بسیار زیادی به رفع وزی مو نیز کمک کند.

 

— محدود کردن استفاده از وسایل حرارتی و شیمیایی

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، استفاده زیاد از وسایلی مانند سشوار و اتوی مو برای سلامتی و شادابی تارهای مو، عاملی مضر محسوب می‌شود. برای درمان خشکی و حفظ شادابی مو، استفاده از این وسایل را محدود کنید. مخصوصا در مراقبت از موی فر یکی از عوامل آسیب زننده استفاده از سشوار برای خشک کردن یا اتوی مو برای صاف کردن مو است/

 همچنین می‌توانید از محصولاتی مانند اسپری محافظتی نیز استفاده کنید. قبل از اتوکشیدن یا سشوار کردن می‌توانید مقداری از این محصول را بر روی تارهای مو اسپری کرده و سپس از وسایل حرارتی استفاده کنید. اسپری حرارتی یک لایه محافظ بر روی موی سر ایجاد کرده و شدت آسیب را کاهش می‌دهد.

یکی از مهم ترین کارهایی که برای حفظ موهای خود از خشکی می‌توانید انجام دهید رنگ نکردن و یا کم رنگ کردن موها است. مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها بسیار آسیب زننده می‌باشند بنابراین اگر علاقه مند به استفاده از رنگ مو هستید بهتر است از ترکیب رنگ مو بدون دکلره استفاده نمایید.

 

— استفاده از شوینده مناسب

 یکی از مهم‌ترین دلایل خشک‌شدن موی سر، استفاده از شامپو یا نرم‌کننده نامناسب است. از خرید محصولاتی که دارای مقادیر زیادی الکل و سولفات هستند، خودداری کنید. این مواد به تارهای مو آسیب‌های جدی وارد کرده و بر روی کاهش رطوبت و در نهایت خشک‌شدن مو تأثیر مستقیم دارند. از شامپوهایی استفاده کنید که از مواد گیاهی تهیه شده باشند شامپو بیوکسین اصل یکی از بهترین محصولاتی است که در تولید آن از متریال مناسب استفاده شده است.

 شامپو یا نرم‌کننده‌ای که تهیه می‌کنید باید فاقد این ترکیبات بوده و همچنین خاصیت آبرسانی عمیق داشته باشد. با تأمین رطوبت لازم برای پوست و مو دیگر جای نگرانی برای این مشکل وجود نداشته و لزومی به چاره‌اندیشی در مورد درمان خشکی مو نیز وجود نخواهد داشت. همچنین استفاده از ماسک موی مناسب مثل ماسک مو گلیس نیز به حفظ رطوبت تارهای مو کمک می‌کند.

 در حال حاضر برندهای باکیفیتی در بازار موجود هستند که شما می‌توانید برای درمان خشکی مو، آن‌ها را تهیه کنید. برندهایی مانند شامپو کلیر اصل از این نمونه هستند.

 

 

— کوتاهی مو

 یکی دیگر از راه‌های درمان خشکی مو، کوتاه‌کردن بخشی از موی سر بوده که دچار زبری یا موخوره شده است. موی خشک به مرور زمان باعث ایجاد موخوره می‌شود. به این دلیل متخصصان کوتاه‌کردن مو را راه درمان موخوره و خشک‌شدن بیشتر مو می‌دانند.

 

— هر روز موهای خود را نشویید!

 برخی از افراد نسبت به تمیزی موهای خود حساسیت داشته و هر روز برای شستشوی مو به حمام می‌روند. لازم است بدانید که شستن هر روزه تارهای مو، آسیب‌هایی جدی به آن وارد می‌کند. برای درمان خشکی مو از انجام این کار خودداری کنید.

 همراه با شستشوی بیش از اندازه موی سر، مقدار سبوم لازم یا همان چربی طبیعی مو نیز از بین می‌رود. هر چه این سبوم کمتر باشند، موهای شما در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد. هفته‌ای دو بار شستشوی مو در طول یک هفته کفایت می‌کند؛ اما اگر به دلایلی نیاز به شستشوی بیشتر موی خود دارید حتماً از شوینده‌هایی استفاده کنید که ترکیبات بسیار ملایمی دارند و کمتر باعث خشکی در مو می‌شوند. حتما از یک روتین مو بعد از حمام استفاده نمایید تا رطوبت و نرمی را در تارهای موی خود حفظ کنید.

 

راه های درمان خشکی مو ( علت خشکی مو چیست و چه علائمی دارد؟ )

 

— خشک‌کردن مو

 شما به چه روشی موهای خود را پس از حمام کردن، خشک می‌کنید؟ آیا می‌دانستید گرفتن رطوبت موی خیس به روش نادرست چه پیامدهایی دارد؟ بهترین روش برای خشک‌کردن موی خیس، آبگیری آن با حوله نرم یا پارچه‌های آبگیری است. تحت هیچ شرایطی حوله را به صورت محکم بر روی تارهای مو خود حرکت ندهید. این حرکت تأثیر مستقیمی بر روی خشک‌شدن موی سر دارد. بعد از حمام حتما از انواع کرم مو سر آبرسان و مرطوب کننده استفاده نمایید.

 

 

چرا موهای من خشک می‌شوند؟

 پیش از این به دلایل خشک‌شدن موی سر در بانوان اشاره کوتاهی داشتیم. با این حال این مشکل تنها مختص به زنان نبوده و مردان نیز در سنین مختلف ممکن است دچار خشک‌شدن تارهای مو شوند. به‌منظور درمان خشکی مو باید علت اصلی را به‌درستی متوجه شده و با انجام اقدامات لازم، پروسه جلوگیری از خشکی در مو را در پیش بگیریم. دلایلی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت از مواردی هستند که به‌طورکلی منجر به خشکی مو در زنان و مردان می‌شوند:

  • بیماری‌هایی مانند کم‌کاری تیروئید، سندروم منکس
  • فاکتور ژنتیک
  • رژیم غذایی ناسالم و نرسیدن مواد معدنی و ویتامین‌ها به بدن
  • شرایط آب‌وهوایی
  • تغییر سطح ترشح هورمون‌ها
  • بی‌اشتهایی عصبی
  • کاهش میزان رطوبت پوست

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از محصولات استایل دهی موی بی کیفیت میباشد. برای انتخاب بهترین محصولات استایل کردن مو حتما توجه ویژه ای به خرج دهید و به طور هر روزه از آنها استفاده نکنید در مقاله “بهترین واکس مو” لیستی از بهترین محصولات استایل دهی جمع اوری کرده ایم که می توانید از آن استفاده نمایید.

تفاوت موی خشک با دهیدراته چیست؟

راه های درمان خشکی مو ( علت خشکی مو چیست و چه علائمی دارد؟ )

 

 موی خشک مویی است که در جذب آب به مقدار کافی، توانایی ندارد و به همین علت دچار مشکل دهیدراته می‌شود. منظور از دهیدراته، کاهش آب و رطوبت کافی برای پوست و مو است. به این ترتیب دو واژه خشک و دهیدراته در مورد تارهای مو تفاوت چندانی نداشته و هر دو ناشی از عدم وجود رطوبت و کم آبی پوست و مو هستند. خشکی در واقع یک مرحله بعد از دهیدراته شدن مو است اگر در همین لحظه موهای شما بی حال است و کدر به نظر می رسد بهتر است تا رسیدن به مرحله خشکی کامل پیشگیری را شروع کنید به همین منظور بهتر است از روش روغن تراپی مو قبل و بعد از حمام استفاده نمایید.

 

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

 در این مطلب به روش‌هایی اشاره کردیم که به درمان خشکی مو کمک می‌کنند. شما هم می‌توانید از راه‌های درمان خانگی مانند استفاده از ماسک‌های گیاهی برای تقویت تارهای موی خود کمک بگیرید.

همچنین استفاده از روغن‌های گیاهی مانند آرگان یا روغن نارگیل پس از شستشوی مو نیز به تقویت آن کمک کرده و از خشکی در مو جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد تنها به پوست صورت خود اهمیت داده و تلاشی برای سالم نگه‌داشتن موهای خود نمی‌کنند.

عدم مراقبت از مو در نهایت منجر به کدرشدن رنگ موی شما و همچنین از دست رفتن شادابی و درخشندگی آن می‌شود. با رعایت مواردی مانند استفاده کمتر از وسایل حرارتی، کاهش تعداد دفعات شستشو، خشک‌کردن مو به روش صحیح و همچنین حفظ سبک غذایی سالم از پوست و موی خود به راحتی محافظت کنید.

دسته‌بندی: بلاگ