علت جوش سر سیاه + راه های خلاصی از جوش سرسیاه بینی

آخرین بروز رسانی: 11ام تیر, 1402
جوش سرسیاه

جوش‌های سرسیاه یکی از بدترین معضلات پوستی هستند که تقریبا همه ما در طول زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم. اما علت بروز این جوش‌ها چیست؟ جوش‌‌های سرسیاه شکل کوچک و تیره آکنه کومدونال هستند که می‌توانند روی پیشانی، بینی، گونه‌‌ها، چانه و سایر قسمت‌‌های صورت و بدن شما ایجاد شوند. اگرچه جوش‌‌های سرسیاه معمولاً دردناک نیستند، اما می‌‌توانند آزاردهنده باشند و چهره بدی برای ما ایجاد کنند. برخلاف تصور رایج، جوش‌‌های سرسیاه به دلیل بهداشت نامناسب یا کثیفی ایجاد نمی‌‌شوند. در ادامه این مقاله، علت جوش سرسیاه و روش‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم.

 

جوش سر سیاه چیست؟

این جوش‌ها زمانی که فولیکول‌‌های مو یا منافذ پوست شما به دلیل تشکیل یک پلاگ ساخته شده از سبوم و سلول‌‌های مرده پوست مسدود می‌‌شوند، تشکیل می‌‌شوند. این موارد معمولا کوچک، بدون درد هستند و تحت تاثیر التهاب قرار نمی‌‌گیرند. آن‌ها معمولاً در نواحی چرب صورت ایجاد می‌‌شوند، اگرچه ممکن است روی گردن، سینه، پشت و سایر قسمت‌‌های بدن نیز ایجاد شوند. رنگ تیره آن‌ها نتیجه فرآیندی به نام اکسیداسیون است که در آن رنگدانه ملانین پوست در داخل جوش سرسیاه با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و تغییر رنگ می‌دهد.

 

علت جوش سر سیاه

 

علت جوش سر سیاه

 

دانستن علت جوش صورت از هر نوع می تواند بهترین راه ها را برای از بین بردن آن پیش روی شما بگذارد این موضوع در از بین بردن جوش سر سیاه نیز صدق می کند. این عارضه به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در زیر برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. وجود منافذ باز: شکل گیری منافذ اولین دلیل برای تجمع آلودگی‌ها و کثیفی‌هاست.
  2. پوست چرب: پوست‌‌های چرب بیشتر مستعد جوش‌‌های سرسیاه هستند. برای کنترل چربی‌های پوست صورت خود را با پاک کننده حاوی سالیسیلیک اسید دو بار در روز بشویید.
  3. تعریق زیاد: اگر بعد از یک تمرین سنگین یا یک روز پر استرس فراموش کنید که صورت خود را بشویید، پسماند‌ها و کثیفی‌‌ها می‌‌توانند وارد پوست شما شوند و جوش‌های سرسیاه ایجاد کنند.
  4. باقیمانده محصولات مراقبت از مو: اگرچه سرم و اسپری مو می‌تواند به مو‌های شما کمک کند که ظاهر خوبی داشته باشند، اما این محصولات می‌توانند پوست شما را خراب کنند.
  5. مو‌های چرب: علاوه بر محصولات مو، مو‌های چرب به طور طبیعی نیز می‌توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند.
  6. ژنتیک: مطالعات نشان می‌دهد که شما ممکن است برخی از ویژگی‌‌های مرتبط با آکنه را از والدین خود به ارث ببرید.
  7. سیگار کشیدن: علاوه بر سایر اثرات منفی آن بر سلامتی، برخی تحقیقات نشان داده اند که سیگار کشیدن با آکنه‌‌های غیر التهابی مانند جوش‌‌های سرسیاه و سرسفید ارتباط نزدیکی دارد.

جهت خرید انواع رژ لب و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

پیشگیری از جوش سر سیاه

 

درمان جوش سرسیاه

 

قطعا بهترین درمان در همه موارد، پیشگیری است. در زیر نکاتی برای جلوگیری از بروز این جوش‌ها ذکر شده است.

  • هنگام بیدار شدن، قبل از خواب و بعد از تعریق شدید صورت خود را بشویید.
  • شوینده‌های صورت را به آرامی با انگشت روی پوست خود بمالید. استفاده از لیف ممکن است پوست را تحریک کند.
  • از محصولات پوستی بدون الکل استفاده کنید. حتما پیش از خرید سرم صورت  مواد تشکیل دهنده‌ی آن را به دقت بررسی کنید.
  • مو‌های چرب را مرتب شامپو بزنید.
  • کمتر صورت خود را لمس کنید.
  • هر چند مدت یکبار روبالشی خود را تعویض کنید.
  • از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • از استفاده از محصولات مراقبت از پوست یا مو بر پایه روغن خودداری کنید. میتوانید از میسلار واتر های فاقد روغن استفاده کنید برای آشنایی با بهترین میسلار واتر کلیک کنید.
  • از شستشوی محکم پوست خود اجتناب کنید.

 

درمان جوش سرسیاه

روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه‌های پوستی وجود دارد که در زیر برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • درمان‌های بدون نسخه: بسیاری از دارو‌ها، ژل‌ها و محصولات مراقبت از پوست در داروخانه‌ها موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. آن‌ها با از بین بردن باکتری‌‌ها، خشک کردن چربی اضافی و وادار کردن پوست به از بین بردن سلول‌‌های مرده پوست عمل می‌کنند. (یکی دیگر از درمان های خانگی برای روشن شدن پوست ماسک چای سبز است.)
  • دارو‌های تجویزی: اگر درمان‌های بدون نسخه آکنه شما را بهبود نبخشد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که از دارو‌های تجویزی قوی تری استفاده کنید. به طور معمول دارو‌هایی که حاوی ویتامین A هستند، از تشکیل جرم در فولیکول‌‌های مو جلوگیری می‌‌کنند و باعث چرخش سریع‌تر سلول‌‌های پوست می‌‌شوند.
  • میکرودرم ابریژن: میکرودرم ابریژن یک روش مراقبت از پوست است و به عنوان درمان سریع جوش سر سیاه شناخته می‌شود. در این روش از کریستال‌‌های ظریف و خلاء برای حذف سلول‌‌های مرده پوست استفاده می‌شود.
  • لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی همچنین گرفتگی‌‌ها را از بین برده و سلول‌‌های مرده پوست را که به ایجاد جوش‌‌های سر سیاه کمک می‌کنند، از بین می‌برد.
  • لیزر و نور درمانی: لیزر و نور درمانی از پرتو‌های ریز نور شدید برای کاهش تولید روغن یا کشتن باکتری‌‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

درمان‌‌های جوش سر سیاه که باید از آن اجتناب کرد!

 

درمان سریع جوش سر سیاه

 

برخی از درمان‌‌های بدون نسخه که توسط افراد غیرمتخصص تجویز می‌شوند، برای درمان جوش‌‌ سرسیاه کارایی ندارند. شما باید از استفاده از پاک کننده‌‌های مبتنی بر روغن و الکل خودداری کنید. اگر پوست چرب دارید، محصولاتی که این مواد را دارند می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. اگر پوست معمولی دارید، مرطوب کننده‌‌هایی که حاوی مقداری روغن سبک هستند، می‌توانند مناسب باشند. اگر پوست خشکی دارید، مرطوب کننده‌‌های مبتنی بر روغن ممکن است کمک کنند. اگر با نوع پوست خود آشنایی ندارید برای شناخت انواع پوست و نحوه مراقبت از آن مقالات دیگر را بخوانید.

 

نسخه‌های خانگی درمان جوش سرسیاه

در اینجا برخی از روش‌هایی که می‌تواند به صورت خانگی برای از بین بردن این جوش‌های مزاحم کمک کند را بررسی می‌کنیم.

  • منافذ را سفت و پوست را با تونر تمیز کنید. تونر پوست شما را عمیقا تمیز می‌کند و در عین حال به اصلاح و سفت شدن منافذ کمک می‌کند.
  • با دانه‌‌های ملایم مانند جوش شیرین یا پودر برنج، لایه برداری کنید. از یک لایه بردار ملایم برای پاکسازی پوست از آلودگی و پوست مرده استفاده کنید.
  • سم زدایی با ماسک هفتگی. ماسک‌‌های خاک رس و ماسک خیار به باز کردن منافذ و بیرون کشیدن ناخالصی‌‌ها کمک می‌‌کنند. هفته ای یکبار از ماسک صورت استفاده کنید تا پوست را تمیز کرده و آلودگی و چربی که باعث ایجاد جوش‌‌های سر سیاه می‌شود را از بین ببرد. ماسک گذاری یکی از مراحل پاکسازی صورت هم می‌باشد.

نتیجه گیری

جوش‌‌ سرسیاه در اثر تجمع کثیفی، روغن و ذرات در منافذ شما ایجاد می‌‌شوند که اکسید می‌‌گردند. دلایل رایج این جوش‌ها پوست چرب، تعریق بیش از حد و باقیمانده محصولات آرایشی روی پوست است. کلید پیشگیری از این عارضه، پیروی از یک روال مراقبت از پوست است که میزان چربی پوست را متعادل می‌کند تا آن را مرطوب نگه دارد، بدون اینکه منافذ شما را مسدود نماید. همچنین به راه های درمان از بین بردن جوش هم پرداخته شد. یکی دیگر از درمان های جای جوش کرم ترمیم کننده پوست می باشد.

 

 

برای اطلاع از قیمت اسپری خوشبو کننده هوا و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

 

دسته‌بندی: بلاگ