جوش زدن در بارداری ( از پیشگیری تا درمان جوش بارداری )

آخرین بروز رسانی: 29ام آبان, 1402
جوش زدن در بارداری

جوش زدن در بارداری یکی از مشکلات پوستی است که بسیاری از زنان در طول دوره بارداری تجربه می‌کنند. جوش‌ها معمولاً به علت تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شوند و ممکن است از ناحیه صورت، گردن، سینه و پشت بروز کنند. در این متن می‌خواهیم به موارد جوش زدن در بارداری، علت آن، روش‌های پیشگیری و درمان آن بپردازیم.

جوش زدن در بارداری ناشی از تغییرات هورمونی در بدن است. هورمون‌های بارداری مانند استروژن و پروژسترون در طول دوره بارداری افزایش می‌یابند و این تغییرات هورمونی می‌توانند به افزایش تولید چربی و انسداد منافذ پوست منجر شوند. علاوه بر این افزایش جریان خون در بدن و تغییرات در سیستم ایمنی نیز می‌توانند در ظاهر جوش‌ها تأثیرگذار باشند.

 

روش‌های پیشگیری از جوش زدن در بارداری

 

جوش زدن در دوران بارداری

 

     1. روش‌های بهداشتی

حفظ بهداشت پوست مهم است. شستشوی منظم صورت با استفاده از محصولات مناسب و مناسب‌ترین روش‌ها از جمله استفاده از محصولات ضدباکتریایی ملایم و شستشو با آب گرم و ملایم می‌تواند به کاهش روند جوش صورت در بارداری کمک کند.

     2. استفاده از محصولات پوستی مناسب

استفاده از محصولات پوستی آرامش‌بخش و طبیعی که به طور خاص برای پوست حساس و بارداری توصیه می‌شود می‌تواند کمک کند.

     3. استفاده از آرایش مناسب

استفاده از آرایشات سبک و غیر‌کومیدوژنیک (غیرمسدود کننده منافذ پوستی) مهم است. انتخاب محصولات آرایشی با فرمولاسیون‌های سبک و ضد آکنه و جلوگیری از استفاده از محصولات چرب و سنگین می‌تواند به جلوگیری از بروز جوش‌ها کمک کند.

     4. لمس نکردن چهره

لمس مکرر چهره می‌تواند باعث انتقال چربی و آلودگی به پوست شود و روند جوش زدن را تشدید کند. بنابراین تماس دست‌ها با صورت باید حداقل شود.

     5. استفاده از لوازم ضدعفونی کننده

استفاده از لوازمی مانند پوشش‌های برس، لوازم آرایشی شخصی و پلاکت ضدعفونی کننده برای جلوگیری از انتقال باکتری‌ها و آلودگی به پوست مهم است.

در صورتی که جوش‌ها در طول دوره بارداری شدید و مزاحم شدند، ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. در این صورت مشاوره با پزشک یا متخصص پوست و زیبایی مناسب است. برخی روش‌های درمان جوش بارداری شامل استفاده از محصولات موضعی ضد جوش با تأییدیه پزشک، درمان‌های نورپردازی و در موارد شدیدتر مصرف دارو ضد جوش توصیه می‌شود.

همچنین در صورت بروز جوش‌های ملتهب و دردناک پزشک ممکن است روش‌های درمانی مانند مصرف موضعی کرم‌های ضدالتهاب، آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا سیستمیک و در صورت لزوم روش‌های لیزری یا تزریق موضعی را توصیه کند. اما قبل از استفاده از هر گونه دارو یا روش درمانی مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و راهنمایی او را دریافت کنید.

در نهایت درمان جوش در بارداری باید با احتیاط و توجه به وضعیت خاص بارداری صورت گیرد. بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند نصیحت‌های خاص و مناسبی را برای شما ارائه دهد و در صورت لزوم بهترین راهکارهای درمانی را برای شما تعیین کند.

درمان جوش در بارداری باید با احتیاط و توجه به وضعیت خاص بارداری صورت گیرد. معمولاً درمان جوش بارداری شامل روش‌های غیردارویی و در برخی موارد درمان دارویی است. اما قبل از هر گونه درمان مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و راهنمایی او را دریافت کنید.

 

برای استعلام قیمت و خرید پوشک مولفیکس ترکیه به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

 

درمان جوش بارداری

 

درمان جوش در بارداری

 

درمان جوش در بارداری با روش های مختلفی امکان پذیر است که ما در ادامه به هر یک می‌پردازیم:

 

  • درمان غیردارویی جوش‌های بارداری

     1. حفظ بهداشت پوست

شستشوی منظم صورت با آب گرم و ملایم و از محصولات شستشوی مناسب برای پوست صورت استفاده کنید. یکی از راهکارهای مراقبت از پوست انجام پاکسازی می باشد در مقاله مراحل پاکسازی پوست در خانه این موضوع را بررسی کرده ایم.

     2. استفاده از محصولات طبیعی

استفاده از محصولات طبیعی مانند عصاره آلوئه ورا، روغن نارگیل، چای سبز و عسل که خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارند.

     3. استفاده از ماسک‌های طبیعی

استفاده از ماسک‌های طبیعی مانند ماسک گلاب، ماسک عسل و نیشکر، ماسک آرگان و ماسک کره شیر برای تسکین التهاب و ترمیم پوست.

     4. اجتناب از استفاده از محصولات ضد جوش قوی

برخی محصولات ضد جوش حاوی مواد شیمیایی قوی هستند که در دوران بارداری بهتر است از آنها استفاده نکنید.

     5. آرامش و کاهش استرس

استرس و آشفتگی می‌تواند عوامل تحریک‌کننده جوش زدن در بارداری باشد. بنابراین حفظ آرامش و کاهش استرس می‌تواند در بهبود و کنترل جوش‌ها مؤثر باشد. در صورت لزوم پزشک می‌تواند روش‌های درمانی دارویی را توصیه کند.

 

  • درمان دارویی جوش‌های بارداری

 

درمان جوش های بارداری

 

معمولاً درمان دارویی جوش‌های بارداری شامل موارد زیر است:

 

     1. استفاده از کرم‌ها و ژل‌های موضعی

همانطور که ترک های دوران بارداری درمان دارند می توانید از انواع کرم ضد ترک بارداری استفاده می کنید برای درمان جوش نیز پزشک ممکن است کرم‌ها و ژل‌های ضد جوش موضعی را به شما توصیه کند. این محصولات معمولاً شامل موادی مانند بنزویل پراکسید، اسید سالیسیلیک و آزلئیک است که در کنترل التهاب و باکتری‌ها مؤثر هستند.

     2. مصرف داروهای سیستمیک

در موارد شدید پزشک می‌تواند داروهای سیستمیک مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، رتینوئیدها و هورمون‌ها را تجویز کند. این داروها برای مدت زمان محدود و تحت نظارت پزشک مصرف می‌شوند و تأثیرات جانبی خاصی ممکن است داشته باشند.

     3. درمان لیزری و نورپردازی

در برخی موارد درمان با لیزر یا نورپردازی ممکن است برای درمان جوش بارداری مورد استفاده قرار گیرد. این روش‌ها به منظور کاهش التهاب و باکتری‌ها و تسریع فرایند بهبود پوست استفاده می‌شوند.

 

حتما بخوانید: انواع ارور لباسشویی ال جی

 

جوش‌های بارداری می‌توانند مزاحم و آزاردهنده باشند اما با رعایت راهکارهای زیر می‌توانید آن‌ها را کنترل کرده و رفع کنید:

     1. رعایت بهداشت پوست: همواره پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید. از شستشوی مناسب با آب گرم و ملایم استفاده کنید و پوست را با دستمال نرم پاک کنید. همچنین از استفاده از محصولات تمیزکننده ملایم و غیرکومیدون یا غیرگریسی استفاده کنید.

     2. استفاده از محصولات ضد جوش ملایم: انتخاب محصولات ضد جوش با ترکیبات ملایم و ضد التهاب می‌تواند به کاهش التهاب پوست و رفع جوش‌های بارداری کمک کند. معمولاً محصولات حاوی عناصر مانند عصاره آلوئه‌ورا، اسید سالیسیلیک و ترکیبات ضد باکتریال مفید هستند.

     3. استفاده از کرم‌ها و ژل‌های مهار کننده چربی: جوش‌های بارداری اغلب به دلیل افزایش ترشح چربی پوست ایجاد می‌شوند. استفاده از کرم‌ها و ژل‌های مهار کننده چربی می‌تواند به کاهش تولید چربی و کنترل جوش‌های بارداری کمک کند.

     4. استفاده از ضد عفونی کننده‌ها: استفاده از محلول‌ها و پنت‌ها برای ضد عفونی کردن مناطق مبتلا به جوش می‌تواند به کاهش التهاب پوست کمک کند و خطر عفونت را کاهش دهد.

     5. رعایت تغذیه سالم: تغذیه سالم و متنوع با مصرف مقدار کافی از مواد مغذی از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند و فرآیند بهبود جوش‌های بارداری را تسریع کند.

     6. استفاده از روش‌های طبیعی مهار التهاب: برخی روش‌های طبیعی مانند استفاده از روغن نارگیل، عصاره چای سبز و عصاره نیم‌کیلوفی می‌توانند به مهار التهاب پوست و کاهش جوش‌های بارداری کمک کنند.

     7. مراقبت از پوست در طول روز: از لمس زیاد پوست خود خودداری کنید و از استفاده از محصولات آرایشی غیرکومیدون استفاده کنید. همچنین در مواجهه با آفتاب از استفاده از محافظت‌کننده‌های خورشیدی با ضریب حفاظت SPF بالا استفاده کنید.

     8. مشاوره پزشک: در صورتی که جوش‌های بارداری شما شدید و مزاحم هستند و با روش‌های خانگی و محصولات آزمایشگاهی رفع نمی‌شوند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. او ممکن است توصیه‌هایی برای درمان موضوع داشته باشد.

مهم است که قبل از هرگونه درمان دارویی یا هر روش درمانی با پزشک خود مشورت کنید و نظر و راهنمایی او را دریافت کنید. همچنین رعایت بهداشت پوست و استفاده از محصولات مناسب برای پوست و همچنین اصلاح رژیم غذایی و کاهش استرس نیز می‌تواند در کنترل جوش‌های بارداری مفید باشد.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، ماهی، مرغ و گوشت سفید، مغزها و بذرهای غنی از روغن مانند بادام و آجیل‌ها، سبزیجات تاریخچه‌ای، ماست و محصولات لبنی کم چرب، و آب میوه‌ها می‌تواند به نگهداری پوست سالم و کنترل جوش‌های بارداری کمک کند.

در نهایت، مهم است به پوست خود با دقت و ملاحظه نگریسته و همواره مشاوره پزشک خود را دریافت کنید. او می‌تواند به شما راهنمایی‌های مشخص و شخصی‌سازی شده برای درمان و کنترل جوش‌های بارداری بدهد.

همچنین، در صورتی که جوش‌های شما شدید و مزاحم هستند و بهبودی نمی‌بینید، توصیه می‌شود تا از تخصص پزشک پوست و زیبایی مراجعه کنید تا بررسی دقیق‌تر و درمان مناسب را برای شما تعیین کند.

مراقبت و توجه به پوست در طول دوران بارداری مهم است و با رعایت توصیه‌های بهداشتی و استفاده از محصولات ملایم و مناسب می‌توانید از پوستی سالم و درخشان لذت ببرید. اگر در ناحیه صورت جوش میزنید و علت آن را نمی‌دانید مقاله علت جوش روی گونه را بخوانید. به یاد داشته باشید که هرگز به محصولات شیمیایی قوی و داروهای موضعی بدون مشاوره پزشک متوصل نشوید و در صورت بروز هرگونه عوارض یا تغییرات نامتعارف در پوست، به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین با مشورت پزشک خود می‌توانید از محصولات ضد جوش مثل اسکراب و ژل شستشوی صورت و … نیز استفاده کنید.

 

 

  • روش خانگی درمان جوش صورت در بارداری

 

جوش صورت در بارداری

 

مراقبت‌های خانگی و تغذیه مناسب نیز می‌تواند در کنترل جوش‌های بارداری کمک کند. در ادامه به روش خانگی برای درمان جوش‌های بارداری می‌پردازیم. یکی دیگر از روش های درمان جای جوش مزوتراپی صورت است.

     1. استفاده از گوشت خیار

درمان جوش صورت در بارداری با استفاده از خیار که حاوی خواص ضد التهابی و خنثی کننده قرمزی پوست است. برش خیار تازه را روی جوش‌ها قرار داده و برای 15-20 دقیقه روی پوست نگه دارید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. این روش را هر روز تکرار کنید.

     2. استفاده از عصاره آلوئه‌ورا

گلبرگ آلوئه‌ورا را برید و عصاره آن را به صورت مستقیم روی جوش‌ها مالش دهید. بعد از 15-20 دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید. این روش را روزی 2-3 بار تکرار کنید. از آلوئه ورا به عنوان سریعترین روش از بین بردن جای جوش هم استفاده می شود.

     3. استفاده از عسل

مقدار کمی عسل را روی جوش‌های بارداری مالش دهید و به مدت 20-30 دقیقه روی پوست نگه دارید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. این روش را روزی 2-3 بار تکرار کنید. این روش به درمان جوش صورت در بارداری کمک بسیاری می کند.

     4. استفاده از چای سبز

یک برش از چای سبز را به مدت 10-15 دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس آن را خنک کنید. با استفاده از پنبه، چای سبز خنک را روی جوش‌های بارداری خود مالش دهید. این روش را روزی 2-3 بار تکرار کنید.

     5. تغذیه مناسب

مصرف مواد غذایی سالم و متعادل که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مهم مانند ویتامین C، ویتامین E و روغن‌های غیراشباع است، به بهبود و رفع جوش‌های بارداری کمک می‌کند.

درمان جوش صورت در بارداری به صورت موضعی با داروهای ضد التهاب و ضد عفونی صورت می‌پذیرد. پزشک ممکن است به شما محصولات حاوی عناصر مانند بنزوئیل پراکسید، اسید آزلئیک، رتینوئینیک اسید یا آنتی‌بیوتیک‌های موضعی تجویز کند. همچنین در موارد شدیدتر ممکن است پزشک برای شما داروهای خوراکی یا روش‌های دیگر درمانی مانند لیزر یا تراپی نوری پیشنهاد دهد.

در کل هرگاه با مشکل جوش‌های بارداری مواجه شدید با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص صحیحی درباره وضعیت پوستتان بگیرید و روش‌های درمانی مناسب را انتخاب کنید. همچنین در هنگام استفاده از هرگونه محصول ضد جوش یا روش درمانی حتماً نکات و راهنمایی‌های پزشک را رعایت کنید تا از عوارض یا مشکلات ناخواسته جلوگیری شود.

در نهایت بهترین راه برای پیشگیری از جوش‌های بارداری از ایجاد عادات بهداشتی سالم بر روی پوست است. که شامل شستشوی منظم و ملایم پوست، استفاده از محصولات ضد جوش مناسب، رعایت تغذیه سالم، محدود کردن استفاده از آرایش، محافظت از پوست در برابر آفتاب و کاهش استرس و آرامش نمودن است. با رعایت این روش‌ها احتمال ظهور جوش‌های بارداری را کاهش داده و به پوستی سالم‌تر و خوش‌تر می‌رسید.

 

دسته‌بندی: بلاگ