جرمگیری ماشین ظرفشویی ( بررسی روش جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش + ال جی )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
جرمگیری ماشین ظرفشویی ( بررسی روش جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش + ال جی )

در زندگی مدرن و پرسرعت، یکی از باارزش‌ترین و کمیاب‌ترین چیزها، زمان است که عموم افراد بیشتر اوقات از کم داشتن زمان گلایه دارند. بیشتر وقت‌ها ما نیز ترجیح می‌دهیم که به جای آنکه وقت خود را صرف انجام کارهای خانه نماییم، از وسایلی و لوازمی استفاده کنیم که کارها را برای ما انجام دهند و در مصرف بهینۀ زمان و برنامه‌ریزی به ما کمک کنند.

یکی از این وسایل کاربردی و پرفایده ماشین ظرفشویی است که می‌توانیم وظیفۀ شستن ظرف‌ها را به او بسپاریم و زمانی را که می‌خواهیم صرف شستن ظروف نماییم، به کار دیگری اختصاص دهیم.

اما حتماً با مواردی برخورده‌اید که ماشین ظرفشویی آنطور که باید ظروف را تمیز و براق نمی‌شوید. گاهی اوقات رسوب آب روی ظرف‌ها، خصوصاً ظروف بلور و شیشه‌ای باقی می‌ماند و جلوه و زیبایی ظروف را از بین می‌برد.

حتماً می‌پرسید راهکار آن و روش رفع مشکل چیست! شاید این مشکل دلایل مختلف داشته باشد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها جرمگیری ماشین ظرفشویی است. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات لازم را در مورد جرمگیری ماشین ظرفشویی در اختیار شما قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

 

جرمگیری ماشین ظرفشویی

معمولاً ما انتظار داریم تا ماشین‌ظرفشویی را که خریداری می‌کنیم، حداقل 10 سال بی‌دردسر برای ما کار کند. اما خوب اگر برای مراقبت و مواظبت از آن وقتی نگذاریم، ممکن است این اتفاق نیفتد و عمر ماشین‌ظرفشویی ما کوتاه شود. با کمی توجه و صرف وقت و جرمگیری ماشین ظرفشویی و تمیز نگه داشتن آن، می‌توانیم راحت و بی‌دغدغه سالیان سال از آن استفاده کنیم.

سختی آب به بسیاری از لوازم خانگی که با آب سروکار دارند آسیب می‌رساند و ماشین‌ظرفشویی نیز از این قاعده مستثنا نیست. احتمالاً گاهی اوقات متوجه لکه‌های آب روی لیوان یا ظروف بلوری خود شده‌اید؛ این دقیقاً زمانی است که ماشین‌ظرفشویی نیاز به جرمگیری دارد.

معمولاً هنگام تصفیه آب و ارسال آن از طریق سیستم لوله‌کشی، تا حدودی املاح آب که بیشتر منیزیم و کلسیم هستند، گرفته می‌شوند. ولی اگر این املاح زیاد باشد، به شکل رسوبات گچی و آهکی در لوازمی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی باقی مانده و با مرور زمان انباشت این رسوبات بر عملکرد دستگاه تأثیر منفی می‌گذارد.

اولین علامت انباشت رسوبات، به جای ماندن لکه‌های آب و کدر بودن لیوان‌ها و ظروف شیشه‌ای پس از شستشو است. ضمن اینکه مواد شوینده نیز در آب دارای سختی و املاح بالا خوب کف نکرده و به درستی عمل نمی‌کنند.

علامت بعدی نیز به جا ماندن رسوبات بر بازوها یا کف ماشین‎‌ظرفشویی است که حائز اهمیت است و باید بدان توجه کرد. در هنگام خرید قرص ماشین ظرفشویی به نوع قرص ها توجه نمایید بعضی از قرص های چند کاره با قدرت بیشتری به شست و شوی ظروف می پردازند و امکان انباشت رسوب را در محفظه ماشین ظرفشویی کاهش می دهند.

 

روش جرم گیری ماشین ظرفشویی

 

جرمگیری ماشین ظرفشویی ( بررسی روش جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش + ال جی )

 

قطعاً می‌دانید که برای یکی از نکات نحوه کار با ماشین ظرفشویی و داشتن ظروفی درخشان، می‌بایست اقدام به جرم گیری ماشین ظرفشویی کرد. اما چگونه؟! برای از بین بردن رسوبات و جرمگیری ماشین ظرفشویی، هم می‌توان از جرمگیر‌های موجود در بازار استفاده کرد و هم می‌توان از راهکارهای خانگی برای این کار کمک گرفت. ابتدا چند راهکار خانگی را معرفی می‌کنیم و سپس جرمگیری با جرمگیرهای مخصوص را عنوان می‌کنیم.

  • جرم‌گیری ماشین‌ظرفشویی با اسیدسیتریک

یکی از رسوبات ماشین‌ظرفشویی کلسیم است که با استفاده از اسیدسیتریک موجود در لیمو ترش می‌توان رسوبات کلسیم را برطرف کرد. برای این منظور در ظرفی به اندازۀ یک فنجان آب لیموترش ریخته و در کف ماشین‌ظرفشویی قرار می‌دهیم و یک برنامه شستشوی معمولی را انتخاب کرده و اجازه می‌دهیم کم‌کم با آب گرفتن ماشین، آب لیمو در داخل ظرفشویی پراکنده شود. اگر بعد از اتمام کار ماشین‌ظرفشویی هنوز رسوبات وجود داشته باشد، می‌توانیم سرکه سفید را امتحان کنیم. البته توجه داشته باشید با استفاده از قرص ماشین ظرفشویی پریل میتوانید تا حدود بسیار زیادی جرمگیری دستگاه خود را کاهش دهید زیرا خاصیت چربی زدایی این قرص مانع از آلوده شدن دستگاه خواهد شد.

  • روش جرم گیری ماشین ظرفشویی با سرکه سفید

سرکه سفید که یک مایع اسیدی پرکاربرد است، برای جرمگیری و از بین بردن رسوبات در ماشین‌ظرفشویی، حتی اگر فولاد یا استیل ضدزنگ باشد، مؤثر است. به‌کار بردن سرکه سفید، باعث تمیزی شلنگ تخلیه آب و از بردن جرم‌های آن نیز می‌گردد.

بهتر است یک فنجان سرکۀ سفید را در سبد یا طبقه بلایی قرار داده و از یک برنامه شستشوی متعارف استفاده کنیم. استفاده از سرکۀ سفید این مزیت را نیز دارد که علاوه بر رسوب آب، جرم‌های احتمالی چربی را نیز از بین می‌برد. در نهایت برای بازکردن سوراخ‌های بازوی آب‌پاش می‌توانید از خلال دندان کمک بگیرید.

  • روش جرمگیری ماشین ظرفشویی با جوش‌شیرین

علاوه بر اسید سیتریک و سرکۀ سفید، جوش‌شیرین هم به عنوان یک مادۀ قلیایی جرم‌گیری ملایم به حساب می‌آید که می‌تواند ماشین‌ظرفشویی را ضدعفونی نیز بنماید. هرگونه قارچ یا کپک ناشی از محیط مرطوب ماشین‌ظرفشویی با مصرف جوش‌شیرین از بین می‌رود. با خارج کردن سبدها یا طبقات ماشین‌ظرفشویی، می‌توانید یک بطری آبپاش را از آب داغ پرکرده و روی نواحی مدنظر جهت جرم‌گیری اسپری کنید و سپس پودر جوش‌شیرین را روی آن نواحی ریخته و با یک برس نرم یا مسواک آن قسمت‌ها را به ملایمت از رسوبات تمیز کنید.

جوش‌شیرین علاوه بر رفع رسوبات و ضدعفونی کردن فضای ماشین‌ظرفشویی، بوی بد آن را نیز از بین می‌برد. در آخر با اجرای یک برنامه شستشوی معمولی، می‌توانید از تمیز شدن رسوبات و همچنین از بین رفتن آثار باقی مانده از جرم‌گیری با جوش‌شیرین مطمئن شوید. البته اگر از برندهای معتبر برای شست و شوی ظروف استفاده کنید نیاز شما به جرمگیری کمتر خواهد شد. قرص ماشین ظرفشویی فیری اصل یکی از بهترین مواد شوینده می باشد که می‌تواند سلامت دستگاه را تضمین نماید.

تا اینجا چند راهکار خانگی با مواد موجود در خانه برای جرمگیری ماشین‌ظرفشویی معرفی کردیم، حالا نوبت جرم‌گیری با جرم‌گیرهای موجود در بازار است.

 

مراحل جرمگیری ماشین ظرفشویی

 

جرمگیری ماشین ظرفشویی ( بررسی روش جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش + ال جی )

 

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب املاح زیادی دارد، ماشین‌ظرفشویی شما حتماً نیاز به جرمگیری دارد، البته این بدین معنا نیست که در مناطق دیگر این طور نیست؛ چراکه به هر حال املاح آب به مرور در ماشین رسوب می‌کند. اما پرواضح است که رسوب‌زدایی و جرمگیری ماشین ظرفشویی به طور منظم، به بهبود عملکرد آن کمک زیادی می‌کند و یک علت آب دادن ماشین ظرفشویی را که گرفتگی فیلترهاست از بین می‌برد.

 

اگر بخواهیم مراحل جرمگیری را ذکر کنیم بدین صورت خواهد بود:

  • خالی کردن ماشین‌ظرفشویی از هر گونه ظرف
  • قرار دادن بطری یا ظرف حاوی جرمگیر مایع به طور برعکس در سبد بالایی ماشین‌ظرفشویی یا استفاده از پودر جرمگیری در محفظه پودر ماشین
  • فشردن دکمۀ جرمگیری، البته در صورتی که این برنامه در ماشین‌ظرفشویی شما باشد، در غیر اینصورت می‌بایست بالاترین برنامه شستشو را انتخاب کرده و اجرا کنید، برنامه‌ای که بالاترین دمای شستشو را دارد.
  • عدم استفاده از مواد جرمگیر و مواد شوینده ماشین‌ظرفشویی به صورت همزمان

می‌توانید بعد از اتمام برنامه شستشو و کامل شدن فرآیند جرم‌گیری، مجدد برنامه را اجرا کنید تا کاملاً از تمیز شدن ماشین‌ظرفشویی مطمئن شوید.

جرم گیری ماشین ظرفشویی ال جی

جرم گیری ماشین ظرفشویی ال جی نیز همانند دیگر ماشین‌های ظرفشویی نیاز به جرمگیری منظم دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. می‌توان هم با استفاده از راهکارهای خانگی و هم با استفاده از جرم‌گیرهای موجود در بازار، به جرمگیری ماشین ظرفشویی ال جی پرداخت همانطور که گفته شد اگر از قرص ماشین ظرفشویی فینیش اصل، فیری یا سایر برندهای با کیفیت استفاده کنید نیاز کمتری به استفاده از جرمگیر خواهید داشت. بهتر است برای حصول اطمینان بیشتر از مواد جرم‌گیر معتبر و از برندهای شناخته شده استفاده کرد. فقط باید توجه داشت که برای جرمگیری بهتر، رعایت 3 مورد الزامی است؛

  1. خالی بودن ماشین
  2. استفاده از بالاترین دمای شستشو در برنامه‌های شستشو
  3. جرمگیری منظم

 

جرم‌گیری ماشین‌ظرفشویی بوش

برای اینکه ماشین‌ظرفشویی بوش خود را جرم‌گیری کنید، ابتدا باید ببینید که برنامۀ مراقبت از ماشین (Machine Care program) را دارد یا خیر، در صورتی که این برنامه وجود داشته باشد، تنها نیاز است که مایع یا پودر جرمگیر را در ماشین قرار دهید و آن دکمه را بفشارید. اما اگر این برنامه وجود نداشته باشد، توصیه می‌شود تا از برنامه‌ای استفاده شود که بالاترین دمای آب را دارد و از جرمگیر ماشین ظرفشویی مرغوب موجود در بازار استفاده نمایید؛ مانند جرمگیر فیری یا فینیش، ماشین‌ظرفشویی خود را جرم‌گیری نمایید.

 

 

توصیه‌هایی جهت مراقبت از ماشین‌ظرفشویی

 

جرمگیری ماشین ظرفشویی ( بررسی روش جرم گیری ماشین ظرفشویی بوش + ال جی )

 

همه خوب می‌دانیم که استفاده نکردن از یک وسیله و ابزار، لزوماً به معنای سالم ماندن آن نیست و بهتر است از هر وسیله‌ای، من جمله ماشین‌ظرفشویی به طریقۀ صحیح و مناسب استفاده کرده و نکات لازم در نگهداری آن را رعایت کنیم، نکاتی مانند؛

  • تمیز کردن تکه‌های غذا از داخل ظروف قبل از قرار دادن در ماشین‌ظرفشویی؛ البته این به معنای آبکشی ظروف قبل از قرار دادن در ماشین نیست، چراکه همین کار باعث می‌شود حالت خودکار ماشین به خطا افتاده و ظروف به خوبی شسته نشوند.
  • پس از اتمام کار ماشین و خارج کردن ظروف، درب ماشین‌ظرفشویی را تا خشک شدن کامل آن باز نگه دارید. نیمه‌باز ماندن درب به گردش هوا در داخل ماشین کمک کرده و مانع از ایجاد و رشد کپک و بدبو شدن داخل دستگاه می‌شود.
  • مواد شویندۀ مرغوب یکی از لطف‌های بزرگ شما به ماشین‌ظرفشویی خود و در واقع به خودتان است. شوینده‌های باکیفیت به عملکرد بهتر دستگاه و رضایت از کارکرد آن کمک می‌کنند و مانع از برجا ماندن رسوبات لزج در داخل ماشین‌ظرفشویی می‌شوند. برای آشنایی با بهترین شوینده ماشین ظرفشویی مقالات دیگر را بخوانید.
  • تمیز کردن فیلتر و همچنین دور درب دستگاه و لاستیک آن نیز از مواردی است که پس از چند بار استفاده از ماشین، حتماً می‌بایست انجام شود. هرازگاهی شستشوی فیلتر و همچنین شستشوی بازوهای آبپاش به روند شستشوی ظروف و آبکشی بهتر ماشین کمک می‌کند.
  • توجه به نحوۀ استفاده از شوینده‌ها از موارد مهم دیگر است. اگر پودر را ترجیح می‌دهید، نباید استفاده از مایع کمک آبکشی را فراموش کنید. معمولاً با استفاده از قرص‌های شوینده، نیاز به مصرف مایع کمک آبکشی نیست. قرص های ماشین ظرفشویی انواع مختلفی دارند برای آشنایی با بهترین برند ها، مقاله بهترین قرص ماشین ظرفشویی را بخوانید.
  • استفاده منظم از ماشین‌ظرفشویی همان طور که گفته شد به سلامت دستگاه کمک کرده و مانع از ایجاد رسوبات و سخت و خشک شدن لوله‌ها و اجزای ماشین می‌شود. همچنین به مصرف کمتر آب نیز کمک می‌کند؛ پس به طور منظم از ماشین‌ظرفشویی خود استفاده کنید تا سالم‌تر بماند.
  • نکته آخر اینکه جرم گیری ماشین ظرفشویی را فراموش نکنید؛ حال یا با روش‌های خانگی که نمونۀ آن در اینجا توضیح داده شد و یا با استفاده از مواد جرم‌گیر مناسب از برندهای معتبر و باکیفیت همچون فینیش و فیری.

 

دسته‌بندی: بلاگ