نحوه تنظیم خواب نوزادان در سنین مختلف ( راه تنظیم خواب کودک چیست؟ )

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
نحوه تنظیم خواب نوزادان در سنین مختلف ( راه تنظیم خواب کودک چیست؟ )

کودکان و نوزادان، اغلب ساعت های بسیاری در طول شبانه روز را می‌خوابند. تنظیم خواب کودک باید به درستی و دقیق صورت بگیرد. در مورد تنظیم خواب کودکان و نوزادان، باید حساس باشید. اگر شما بتوانید تنظیم خواب کودک را از همان ابتدا انجام دهید، این کار در ذهن او نهادینه می‌گردد و تا نوجوانی همراه او خواهد بود.

تاثیر خواب در کودکان به حدی بالاست که توصیه می‌شود خواب کودکان منظم و عمیق باشد تا رشد آنها تکمیل شود. اگر خواب کودکان به طور منظم و کافی نباشد، کج خلقی های آنها شروع خواهد شد. باید در سنین مختلف بر اساس نیاز آنها، ساعت خوابشان توسط والدین، تنظیم شود. حتی می‌توان آنها را با بازی های مختلف شبانه مانند تشویق به مسواک زدن روتین کرد تا خسته شوند و بتوانند به راحتی به خواب بروند.

ساعت خواب پیشنهادی برای کودک در سنین مختلف

 

نحوه تنظیم خواب نوزادان در سنین مختلف ( راه تنظیم خواب کودک چیست؟ )

 

کودکان نیازمند خواب هستند و حتی ممکن است این خواب در طول روز به 2 بار و بیشتر هم برسد. این میزان به سن و سال و میزان فعالیت او بستگی خواهد داشت. مطمئنا تنظیم خواب کودک دو ساله با یک نوزاد و یا کودک 4..5 ساله کمی متفاوت است. بهتر است برای کودکان ( و نه نوزادان ) ساعت خوابی که در نظر گرفته اید، قسمت اعظم آن از شب تا صبح باشد و در طول روز اگر کودک به خواب میلی ندارد، می‌توان کمی با خسته کردن و بازی با او، شرایط استراحت روزانه را نیز برای او فراهم کرد. البته اکثر کودکان سن 1 تا 4 سال در طول 24 ساعت، حتما به خوابیدن در طول روز هم میل و علاقه نشان می‌دهند.

نوزادان در طول شبانه روز، بیشترین میزان خواب را نیاز خواهند داشت. گاهی این میزان می‌تواند 16 ساعت هم ادامه داشته باشد. این گروه از بچه ها، به شدت حساس هستند و نباید با سرو صدا، موجبات بی خوابی آنها را فراهم نمود. کودکان کم سن هم نیازمند خواب زیاد هستند اما نه به اندازه نوزاد.

ما در اینجا برای شما ساعت پیشنهادی خوابیدن نوزادان و کودکان 1 تا 4 سال را عنوان خواهیم کرد:

  • تنظیم خواب نوزاد باید به گونه ای باشد که بین 12 تا 16 ساعت در 24 ساعت، خواب باشد.
  • کودک 1 تا 3 سال باید در حدود 12 تا 14 ساعت در طول روز خواب کافی داشته باشد.
  • کودک 3 تا 6 سال باید 10 تا 12 ساعت بخوابد.
  • کودکان 7 تا 12 سال باید 10 تا 11 ساعت در روز بخوابند.
  • نوجوانان 12 تا 18 سال هم باید 8 تا 9 ساعت بخوابند.

بهتر است خواب کودکان و نوجوانان طبق یک برنامه ریزی انجام شود. البته نه به این معنا که راس یک ساعت دقیق به خواب روند و دقیقا در یک ساعت مشخص بیدار شوند. خیر اصلا اینطور نیست. اما تنظیم خواب کودک باید به گونه ای باشد که بدون هیچ مشکل و مقاومتی بتواند در همان موقع که نیازمند خواب است، به راحتی بخوابد و بیدار شود.

 

 

نشانه های کمبود خواب در کودک

 

نحوه تنظیم خواب نوزادان در سنین مختلف ( راه تنظیم خواب کودک چیست؟ )

 

اگر کودک پرخاشگر یا کج خلق در خانه دارید و یا نوزاد شما با اینکه سیر است و مریض نیست اما باز هم ناآرامی می‌کند، به احتمال زیاد، خواب او دچار اختلال شده است. اختلال در خواب کودکان می‌تواند نشانه های مختلفی داشته باشد که حتی می‌تواند تاثیرات دراز مدتی به همراه داشته باشد. چند مورد از نشانه های کمبود خواب کودک شامل موارد زیر است:

  • کج خلقی و بد رفتاری یا گریه

تنظیم خواب کودک دو ساله یا 1 ساله و حتی نوزاد باید به گونه ای باشد که بتواند خستگی خود را در کند. در صورتی که این اتفاق نیفتد، یکی از نشانه های آن می‌تواند گریه و کج خلقی باشد. ممکن است هم سن و سالان خود را اذیت کند.

گاهی اوقات نوزادان یا کودکانی که پوشک بچه استفاده می‌کنند امکان دارد به دلیل کثیف بودن پوشک خود گریه و یا بدخلقی کنند و بعد از عوض کردن پوشک نوزاد به آرامش می‌رسد و باعث می‌شود راحت تر بخوابد. اگر این موارد دلیل بد رفتاری آن ها نیست می‌توانید در مقالات دیگر علت نخوابیدن نوزاد را مطالعه کنید.

 

 

  • بهانه گیری کودک

بهانه گرفتن کودکان می‌تواند نشانه ای از کمبود خواب باشد. برای جلوگیری از بهانه‌گیری می‌توانید از پستانک برای نوزاد  کمک بگیرید.

  • جنگ و دعوا برای خواب و بر سر محل خواب

برخی از کودکان وقتی وارد رختخواب می‌شوند، با محل خواب خود مشکل دارند و بهانه های مختلف می‌گیرند. این مورد می‌تواند نشان از کمبود خواب در کودکان باشد.

  • مشکل به خواب رفتن سریع در رختخواب

اگر خواب کودک یک ساله یا بالاتر به طور دقیق تنظیم نشود، نمی‌تواند به هنگام رفتن به تخت خواب یا رختخواب خود، سریعا به خواب برود. این می‌تواند نشان از کمبود خواب باشد.

  • نق زدن های شبانه بعد از خاموش شدن برق در آخر شب و به هنگام خواب

بعد از رفتن به رختخواب، کودک باید سریعا به خواب برود. هر گونه نق زدن و سرو صدا کردن می‌توان نشان از کمبود خواب در او باشد.

  • کوتاهی قد و اندام در دوران نوجوانی و بزرگسالی

اگر در دوران کودکی، خواب تنظیم نشود، به احتمال بسیار زیاد، هورمون های رشد با اختلال ترشح مواجه می‌شوند و می‌تواند رشد قدی انسان را مختل کند.

 

 

تنظیم ساعت خواب در سنین مختلف

 

نحوه تنظیم خواب نوزادان در سنین مختلف ( راه تنظیم خواب کودک چیست؟ )

 

انسان در سنین مختلف نیازمند میزان خواب مشخص و معینی است که اگر کمتر از حد باشد، می‌تواند برای سلامتی او مشکل آفرین باشد.

تنظیم خواب کودک در سنین مختلف باید از همان ابتدا و در کودکی توسط والدین صورت بگیرد تا در ذهن کودک، جا بیفتد. میزان خوابی که نوزاد و کودک نیاز دارد تا رشد بهتری داشته باشد و بهانه جویی نکند، باید تنظیم شود. برای تنظیم خواب کودکان و نوزادان، راه حل های مختلفی وجود دارد که هر کدام می‌تواند در سن خاصی موثر باشد. پیش از شروع محتوا اگر برای رفع ترک های شکم خود بعد از بارداری نیاز به راه حل دارید کرم ضد ترک بارداری خارجی خریداری نمایید.

  1. برای تنظیم ساعت خواب نوزاد سعی کنید که سر یک ساعت مشخص آنها را بخوابانید و این کار را تا 1 سالگی انجام دهید. در واقع نباید تایم خواب او بر هم زده شود. این موضوع در هنگام شب تا صبح، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گاهی به دلیل دندان درآوردن کودک دچار بی خوابی میشود که در این زمان میتوانید از لثه گیر چیکو استفاده نمایید.
  2. برای خواب کودک یک ساله سعی کنید شام سبکی به او بدهید تا بتواند راحت تر بخوابد. البته این موضوع نباید باعث شود تا کودک کمتر از نیاز بدن خود غذا بخورد. زیرا در سن رشد است. اگر ساعت خواب او تنظیم و در یک ساعت مشخص باشد، بهتر به خواب می‌رود.
  3. تنظیم خواب کودک دو ساله و 3 ساله باید به گونه ای باشد که خود او در یک تایم مشخص، احساس خوابیدن داشته باشد. می‌توان از طریق بازی های شبانه و خسته کردن او، کاری کرد که به خواب نیاز پیدا کند. تنظیم خواب کودک 2 ساله، 3 ساله و . . . شاید کمی در ابتدا سخت به نظر برسد اما بعد از مدتی، برای آنها به عادت همیشگی تبدیل می‌شود.
  4. یکی از راه های بسیار موثر در تنظیم خواب کودکان، ایجاد فاصله استاندارد بین خواب و بیداری او می‌باشد.
  5. تنظیم خواب کودک 4 ساله و 5 ساله و بالاتر، باید کمی حالت جدی تری داشته باشد. در این سنین می‌توان قوانین را برای کودکان وضع کرد. یعنی راس یک ساعت به رختخواب رفته و بعد از گذشت زمان استاندارد، بیدار شوند. این کار مستلزم تغذیه ی کافی، فعالیت جسمی خوب و همچنین محیطی آرام و کنترل شده است.
  6. یکی از روش های بسیار خوب برای تنظیم خواب کودکان، انجام یک کار روتین و همیشگی در ساعت مشخصی از شب می‌باشد. برای مثال می‌توان مسواک زدن را در ذهن کودک به گونه ای جا انداخت که تا اسم مسواک زدن بیاید، بداند که موقع خوابیدن است و ناخودآگاه او، این موضوع را بپذیرد.

 

 

تاثیر خواب بر سلامت کودکان

بدن انسان ها نیاز دارد تا در 24 ساعت، چند ساعت را کاملا به خواب عمیق فرو برود. هر چقدر عمق و کیفیت این خواب بیشتر باشد، سلامت بدن و فکر شخص، بهتر خواهد بود. این اتفاق در کودکان به مراتب مهم تر از بزرگسالان است. شاید در سنین بزرگسالی بتوان با 5..6 ساعت یا نهایتا 7..8 ساعت خواب آن هم نه به طور عمیق، باز هم زندگی را ادامه داد اما در کودکان کاملا بر عکس است.

کودکان نمی‌توانند بی خوابی را تحمل کنند. اگر خواب انها کامل و عمیق نباشد، بدون شک روی اعصاب آنها تاثیر گذار خواهد بود. تنظیم خواب کودک باید به گونه ای باشد که تمام خستگی حاصل از بازی و دویدن و فعالیت های روزانه و شیطنت های او از تنش در برود. او باید دوباره قوای خود را کاملا باز یابد تا بتواند به فعالیت و شیطنت خود ادامه دهد.

سلامتی مغز کودکان، سیستم گردش خون و سلامت قلب و عروق کودکان به میزان خواب آنها می‌تواند بستگی داشته باشد. اگر سیستم هورمونهای درون ریز بدن کودکان را در نظر نگاهی بیندازید، بسیاری از هورمون ها و فاکتورهایی که برای رشد نیاز دارد، در هنگام خواب عمیق فعال می‌شوند. برای مثال می‌توان از غده هیپوفیز در این مورد نام برد که مسئول ترشح هورمون های رشد بوده و می‌تواند نقش سرنوشت سازی در رشد اندام های بدن کودک داشته باشد.

برخی دیگر از عوارض کم خوابی کودکان می‌تواند پرخوری و سوء هاضمه، چاقی، افزایش احتمال آسیب های جسمی در اثر شیطنت، گیجی و حواس پرتی، کج خلقی و اختلال در یادگیری باشد.

 

کلام آخر

خواب در کودکان را کاملا جدی بگیرید. بسیاری از مشکلات جسمی و اعصاب نوجوانان و جوانان، ریشه در بی خوابی های کودکی دارد.

دسته‌بندی: بلاگ