گام به گام عوض کردن نوزاد ( پوشک کردن نوزاد در 6 مرحله )

آخرین بروز رسانی: 28ام آبان, 1402
پوشک کردن نوزاد

تعویض پوشک از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در سنین کودکی فرزندتان انجام می‌دهید. این کار بسیار ساده است اما باید با دقت و حساسیت بالایی انجام شود. عوض کردن نوزاد دارای مراحل مختلفی است که باید به ترتیب آن‌ها را انجام دهید. در ادامه مهم‌ترین مراحل عوض کردن پوشک به همراه نکات مهم و ضروری در این زمینه ذکر شده‌اند. با این وجود تا زمانی که دست کار نشده و خودتان پوشک را عوض نکنید، نمی‌توانید تجربه کافی در این زمینه کسب کنید.

مراحل عوض کردن نوزاد

پوشک کردن نوزاد در هر سنی نیاز به تجربه و حساسیت بالایی دارد. این کار باید در محیطی تمیز و بهداشتی انجام شود تا کودک با بیماری‌ها و مشکلات پوستی همراه نشود. در ادامه مراحل دقیق پوشک کردن نوزاد ذکر شده‌اند.

 

قدم اول : آماده کردن لوازم موردنیاز

 

گام به گام عوض کردن نوزاد ( پوشک کردن نوزاد در 6 مرحله )

 

اولین قدم برای عوض کردن پوشک بچه آماده کردن لوازم موردنیاز است. معمولاً برای این کار به پوشک تمیز، پارچه تمیز، دستمال مرطوب یا پنبه تمیز نمدار و کرم‌های ضد خارش و سوزش نیاز است. البته اگر کودک شما در سنین بالاتر است می‌توانید به جای دستمال مرطوب او را با آب ولرم بشویید تا کاملاً تمیز شود. استفاده پارچه تمیز و مخصوص تعویض نیز برای زیر کودک بسیار ضروری است. برای جلوگیری از سوزش پای کودک می‌توانید از پوشک پریما استفاده نمایید به دلیل اینکه این پوشک دارای ویژگی های متعددی است. به جز جنس و ویژگی های این پوشک بسیار مهم است که نوع پوشک انتخاب مناسب سایز کودک باشد. مثلا پوشک جان به به سایز 2  برای کودکان با وزن 3 تا 6 کیلوگرم مناسب است.

برخی از افراد از میز تعویض برای تعویض پوشک بچه استفاده می‌کنند. این میز‌ها دارای کمربند‌های نگهدارنده خاص هستند که کودک را به صورت ثابت نگه داشته تا شما پوشک را تعویض کنید. اگر روی میز معمولی یا بدون کمربند استفاده می‌کنید، کودک را لحظه‌ای ر‌ها نکنید، زیرا ممکن است از میز بیفتد.

 

قدم دوم : آماده کردن کودک

گام به گام عوض کردن نوزاد ( پوشک کردن نوزاد در 6 مرحله )

 

قبل از هر کار دست‌های خود را به طور کامل تمیز کنید. برای آماده کردن کودک باید او را بر روی سطح مناسبی قرار دهید. اگر کودک در حال گریه کردن یا بی‌قراری است ابتدا او را آرام کنید و سپس برای تعویض کردن پوشک آماده کنید. شلوار کودک را درآورده و بلوز را تا زیر بغل جمع کنید که کثیف نشود.

 

نحوه از پوشک گرفتن کودک چگونه است؟ 7 راهکار برای از پوشک گرفتن کودک را در مقالات دیگر بخوانید.

 

قدم سوم : بازکردن پوشک

گام به گام عوض کردن نوزاد ( پوشک کردن نوزاد در 6 مرحله )

در مرحله بعد باید پوشک کثیف را خارج کرده و درون کیسه زباله بیندازید. برای این کار ابتدا چسب‌های دو طرف پوشک را باز کرده و آن را جدا کنید، سپس پا‌های کودک را به آرامی بالا نگه دارید تا پوشک را برداشته و درون کیسه زباله بیندازید اگر از پوشک هایی با سایز و جذب بالا استفاده کنید عموما این مرحله راحت تر انجام می شود از جمله برندهای ارائه دهنده با قدرت جذب مناسب پوشک جان ب ب می باشد. مواظب باشید در صورت پر بودن پوشک به بدن کودک یا اطراف پخش نشود. این کار را باید با آرامش کامل انجام دهید.

 

قدم چهارم : تمیز کردن نوزاد

گام به گام عوض کردن نوزاد ( پوشک کردن نوزاد در 6 مرحله )

تمیز کردن نوزاد مهم‌ترین مرحله در عوض کردن پوشک است. همان‌طور که گفته شد اگر کودک شما در سنین بالاتر قرار دارد می‌توانید در سرویس بهداشتی او را به طور کامل با آب ولرم بشویید. در غیر این صورت برای نوزادان می‌توانید از دستمال مرطوب یا پارچه تمیز نمدار استفاده کنید، پس از شستشوی نوزادتان ممکن است بوی نامطبوعی در توالت ایجاد شود برای رفع بوی بد از بوگیر توالت فرنگی می‌توانید استفاده کنید.

دقت کنید باید تمام قسمت‌های بدن کودک را کاملاً تمیز کنید تا هیچ گونه آلودگی باقی نماند. در صورت باقی ماندن آلودگی کودک دچار حساسیت و سوختگی می‌شود. این موضوع مخصوصا برای نوزادان دختر مهم است. می‌توانید از اسباب بازی‌های کوچک برای سرگرم کردن کودک استفاده کنید تا مانع انجام کار شما نشود. پس از تمیز کردن او را کاملاً خشک کنید و از کرم‌های ضد حساسیت استفاده کنید.

اگر کودک دچار سوختگی شده می‌توانید از پماد‌های سوختگی مخصوص کودکن نیز استفاده کنید. گاهی حساسیت به پوشک نیز می‌تواند موجب ایجاد حساسیت شود برای این منظور حتما از بهترین پوشک بچه برای کودک خود استفاده نمایید.

 

قدم پنجم : پوشک کردن نوزاد

گام به گام عوض کردن نوزاد ( پوشک کردن نوزاد در 6 مرحله )

در مرحله آخر باید پوشک جدید برای کودک قرار دهید. برای این کار حتماً از پوشک تمیز، ضد حساسیت و دارای سایز مناسب برای کودک استفاده کنید. پا‌های کودک را با آرامی بلند کنید و پوشک را زیر او قرار دهید. سپس پوشک بچه را از جلو تا کرده و چسب‌های آن را در جای درست بچسبانید. توجه کنید پوشک نباید خیلی شل یا سفت بسته شود و باید دقت کنید اندازه آن کاملاً درست باشد.

در نهایت تمام لباس‌های کودک را برای او بپوشید و وسایل را جمع کنید. کهنه‌های استفاده شده را بشویید و وسایل یکبار مصرف و پوشک کثیف را نیز در سطل زباله قرار دهید. پس از اتمام کار دست‌های خود را نیز با آب و صابون بشویید.

 

حتما بخوانید: لکه چربی روی لباس

 

نکات لازم پوشک کردن نوزاد 

برای تعویض پوشک نوزاد به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • عوض کردن پوشک کار بسیار ساده‌ای است و نباید ترس و استرسی در این زمینه داشته باشید. قطعاً با یکبار عوض کردن کاملاً متوجه سادگی کار می‌شوید.
  • همیشه هنگام ترک خانه تمام وسایل موردنیاز برای پوشک کردن نوزاد را همراه داشته باشید تا در صورت نیاز پوشک را عوض کنید. دیر عوض کردن پوشک باعث عرق سوز شدن نوزاد ،سوختگی و ایجاد حساسیت و خارش در کودک می‌شود برای درمان آن باید از روغن بچه استفاده نمایید.
  • حتماً از پوشک مناسب برای کودک استفاده کنید. اگر با استفاده از پوشک‌ها متوجه حساسیت او شدید بهتر است هرچه سریع‌تر پوشک جدیدی برای او خریداری کنید.
  • بهتر است به محض کثیف شدن پوشک آن را تعویض کنید. به این منظور لازم است تا در فاصله‌های زمانی کوتاه مرتب پوشک را چک کرده و به محض کثیف شدن آن را عوض کنید.
  • هنگام تمیز کردن کاملاً توجه داشته باشید که هیچ گونه آلودگی بر روی پوست او باقی نماند. زیرا ممکن است باعث بروز عفونت شود.
  • در هنگام عوض کردن نوزاد از وسایل سرگرم‌کننده استفاده کنید و یا با کودک حرف بزنید تا مانع کار شما نشود.

 

تعویض پوشک نوزاد در ماشین

گاهی اوقات و مخصوصا در سفر‌های طولانی مجبور به تعویض پوشک نوزاد در ماشین هستیم. در این شرایط بهتر است ابتدا ماشین را در گوشه‌ای پارک کرده تا در شرایط آرام و بدون حرکت پوشک را تعویض کنید. در این زمان ها می توانید از خرید پوشک مولفیکس و نوع شورتی آن استفاده کنید تا این کار راحت تر انجام گیرد. اگر ماشین در حال حرکت باشد نمی‌توانید به خوبی این کار را انجام دهید و ممکن است کودک به اطراف پرت شود.
در صندلی‌های عقب ماشین پارچه‌ای تمیز پهن کنید و کودک را در صاف‌ترین قسمت صندلی‌ها قرار دهید. سپس مراحل گفته شده را به ترتیب انجام داده و پوشک تمیزی برای کودک جایگزین کنید.

 

حتما بخوانید: تنظیم خواب کودک

 

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل درباره نحوه عوض کردن نوزاد و کودکان سنین بالاتر صحبت شد. تعویض پوشک بسیار ساده است اما باید نکات مهمی را درباره آن رعایت کنید تا کودک شما اذیت نشود. ابتدا سعی کنید دلیل گریه کودک را متوجه شوید سپس اقدام به پوشک کردن نوزاد نمایید. استفاده از پوشک بچه مناسب با سایز دقیق در این زمینه بسیار مهم است. همچنین تمام نکات بهداشتی را باید برای این کار رعایت کنید تا کودک در معرض آسیب‌ها و عفونت‌های مختلف قرار نگیرد.

 

برای خرید نرم کننده لباس یوموش اصل ترکیه از فروشگاه الو ارس دیدن نمایید.

 

دسته‌بندی: بلاگ