مضرات و فواید آب برنج برای پوست (چگونه از آب برنج برای صورت استفاده کنیم؟)

آخرین بروز رسانی: 6ام اردیبهشت, 1403
مضرات و فواید آب برنج برای پوست (چگونه از آب برنج برای صورت استفاده کنیم؟)

همه ما به زیبایی علاقه مند هستیم و سعی بر زیباتر شدن خودمان داریم. یکی از مهمترین عوامل زیبایی داشتن پوستی سالم است. داشتن پوستی سالم و جوان از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه افراد برای دستیابی به جوانی و زیبایی بیشتر، هزینه های بسیار سنگینی را به متخصص پوست و زیبایی پرداخت می‌کنند. اما شما می‌توانید با کمک ترکیبات گیاهی بسیار ساده که در هر خانه ای وجود دارد، پوستی شفاف و جوان داشته باشید. یکی از در دسترس ترین و محبوب ترین ترکیبات آب برنج است. ما در این مطلب قصد داریم به خواص اب برنج برای صورت بپردازیم.

 

خواص اب برنج برای صورت

برنج، نه تنها یک غذای اصلی در آسیاست، بلکه نقش مهمی در رژیم‌های مراقبت از پوست نیز دارد. برای چندین دهه، خانم‌ها در ژاپن و کره از آب برنج برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو بهره می‌برند. برند های امروزه هم محصولات متنوعی شامل آب برنج را نیزتولید می‌کنند.

تحقیقات زیادی درباره مزایای آب برنج برای پوست انجام نشده است. بنابراین، اکثر مزایای آن بر اساس تجربیات افراد است. اما ابتدا بررسی کنیم که آب برنج چگونه روی پوست تأثیر می‌گذارد؟

مضرات و فواید آب برنج برای پوست (چگونه از آب برنج برای صورت استفاده کنیم؟)

  • مزیت ضد پیری

ژل حاوی آب برنج را در یک تحقیق مورد آزمایش قرار دادند تا متوجه شوند چگونه روی پوست افراد تأثیر می‌گذارد. 12 شرکت‌کننده در این بررسی به مدت 28 روز از این محصول استفاده کردند. یافته‌های این مطالعه نشان داد که آب برنج دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از فعالیت آلاستیز که به آلاستین پوست آسیب می‌زند را جلوگیری کند. در نتیجه، آب برنج به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش علائم پیری نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید برای تهیه کرم های ضد چروک پوست به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

  • روشن‌کننده پوست

اگرچه این مزیت آب برنج از نظر علمی تأیید نشده است، اما افراد در کره و ژاپن از آن برای از بین بردن لک و روشن کردن چهره خود استفاده می‌کنند. اعتقاد بر این است که آب برنج حاوی آنزیم‌های روشن‌کننده پوست است. به همین دلیل، در انواع صابون‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود. اگر به آب برنج حساسیت دارید می‌توانید از ماسک خیار برای لک صورت استفاده کنیم.

  • درمان لکه‌های پوستی

می‌توان آب برنج را به عنوان یک ماسک طبیعی ضد لک بر روی پوست صورت استفاده کرد. البته تأثیرات مثبت آب برنج برای صورت به مرور زمان نمایان می‌شود، بنابراین باید صبور باشید. در روتین پوستی هم میتوانید از این ماسک استفاده نمایید.

  • تقویت سد دفاعی پوست

وقتی سد دفاعی پوست به خطر می‌افتد، پوست خشک می‌شود و در مقابل بیماری های درماتیک اپتیک تضعیف می‌گردد. طبق یک بررسی، سد دفاعی پوست می‌تواند با استفاده از نشاسته برنج تقویت و ترمیم شود. این برای افرادی که درماتیت آتوپیک دارند بسیار مفید است. همچنین، آب برنج ممکن است به کاهش اگزما، بثورات پوستی و التهاب کمک کند.

  • کاهش آفتاب‌سوختگی

مضرات و فواید آب برنج برای پوست (چگونه از آب برنج برای صورت استفاده کنیم؟)

علائم آفتاب سوختگی با آب برنج تسکین می‌یابد. به همین دلیل، بسیاری از مردم از آب برنج برای درمان علائم جزئی آفتاب‌سوختگی مانند قرمزی، التهاب و خارش استفاده می‌کنند.

 

مضرات آب برنج برای پوست

مضرات و فواید آب برنج برای پوست (چگونه از آب برنج برای صورت استفاده کنیم؟)

هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن آب برنج تازه برای پوست وجود ندارد زیرا که یک ماده طبیعی است. با این حال، توصیه می‌شود که قبل از استفاده از آن، آن را روی یک بخش کوچک از پوست خود امتحان کنید، همانند هر محصول زیبایی، به ویژه محصولاتی که طبیعی هستند. علاوه بر این، هر ماده طبیعی ممکن است تأثیرات متفاوتی روی پوست افراد مختلف داشته باشد.

مضرات آب برنج برای پوست یک موضوع مورد بحث است و اطلاعات علمی در این زمینه محدود هستند. با این وجود، ممکن است برخی افراد تجربیات منفی یا مشکلات پوستی ناشی از استفاده از آب برنج گزارش کنند. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

1. تحریک پوستی: برخی افراد ممکن است به عنوان یک واکنش تحریکی به آب برنج، احساس تحریک یا قرمزی پوست کنند.

2. اختلالات حساسیت پوستی: برخی افراد دیگر هم ممکن است پوست حساس داشته باشند و استفاده از آب برنج می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود.

3. افزایش چربی پوست: ممکن است باعث افزایش ترشحات چربی پوست و درخشندگی زیاد یا ایجاد مشکلات مرتبط با چربی پوست گردد.

در بیشتر موارد، استفاده متعادل از آب برنج تازه بی ضرر است. حتی اگر در یخچال نگهداری شده باشد، آب برنجی که مدت نگه داری آن از یک هفته گذشته است باید دور ریخته شود. استفاده از آب برنجی که بیش از یک هفته در بیرون از یخچال مانده است می‌تواند به پوست آسیب برساند و واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. همچنین، افرادی که به برنج حساسیت دارند، نباید از آب برنج نیز استفاده کنند.

اینها مواردی بود که می‌تواند جزو مضرات آب برنج برای پوست باشد ولی مهم است که به یاد داشته باشید که آب برنج جایگزین مراقبت‌های پزشکی نیست. ممکن است برای کاهش علائم اختلالات پوستی مفید باشد، اما برای درمان‌های مؤثر و تأیید شده برای بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و یا غیره، باید حتماً با یک دکتر متخصص پوست مشورت کنید.

 

طرز استفاده از آب برنج برای پوست

  1. برنج خیسانده:

  • برای تمیز کردن آن، بلافاصله یک لیوان برنج (100 گرم) را زیر شیر آب قرار دهید تا تمیز شود.
  • سه لیوان آب (500 تا 700 میلی‌لیتر) باید در یک کاسه بریزید.
  • برنج را 30 دقیقه در آب خیس کنید.
  • با انگشتان خود برنج را به آرامی بچرخانید و فشار دهید.
  • بعد از آبکش کردن برنج، آب را در ظرف شیشه‌ای بریزید.
  • بطری را درون یخچال قرار دهید.
  • آب برنج را باید در یخچال نگه دارید و از آن روی پوست خود بمالید.

    2. تخمیر برنج:

  • برنج را به خوبی بشویید.
  • برنج را به مدت دو روز در یک ظرف شیشه‌ای آب خیس کنید. این فرآیند تخمیر طبیعی برنج را آغاز می‌کند.
  • بعد از دو روز برنج را آبکش کرده و در یک بطری شیشه‌ای در یخچال قرار دهید.

3. جوشاندن برنج:

  • یک لیوان برنج را به همان روش همیشگی خودتان بپزید و در آب بجوشانید.
  • بدون دور ریختن آب، برنج را آبکش کنید.
  • یک بطری شیشه‌ای را با آب برنج پر کنید.
  • قبل از قرار دادن بطری در یخچال، اجازه دهید آب برنج در دمای اتاق خنک شود.
  • از این آب برنج می‌توانید برای پوست و موی خود استفاده کنید.

 

چگونه از آب برنج برای صورت استفاده کنیم؟

مضرات و فواید آب برنج برای پوست (چگونه از آب برنج برای صورت استفاده کنیم؟)

  • پس از شستن صورت، آب برنج را در یک بطری اسپری بریزید روی پوست اسپری کنید. پس از 30 دقیقه، صورت خود را با آب بشویید. می‌توانید از پنبه برای مالیدن آب برنج روی پوست استفاده کنید و یا آن را اسپری کرده و بعد از 30 دقیقه آب را با آب بشویید.

 

اب برنج برای لک صورت

استفاده از آب برنج به عنوان یک ماسک طبیعی ممکن است به تسکین لک‌های صورت کمک کند. آب برنج حاوی موادی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است که می‌توانند به بهبود پوست کمک کنند. این روش به عنوان یک درمان خانگی‌ست و نتایج آن ممکن است در هر فرد متفاوت باشد.

برای استفاده از اب برنج برای لک صورت، می‌توانید به این ترتیب عمل کنید:

  1. برنج را با آب تمیز بشویید تا از هر گونه آلودگی خارج شود.
  2. بعد از شستشو، برنج را آبکشی کرده و نگه دارید.
  3. برنج را در آب جوشانده قرار دهید تا نرم شود.
  4. آب برنج را از برنج جدا کنید و آب را در یک ظرف جداگانه نگه دارید.
  5. آب برنج را بر روی پوست صورت بمالید یا روی صورت اسپری کنید و به مدت 15-20 دقیقه روی پوست باقی بماند.
  6. پس از مدت معین، پوست خود را با آب گرم بشویید و ماسک را به دقت تمیز کنید.

اگر قرار است از این روش استفاده کنید، بهتر است ابتدا آزمایش روی یک قسمت کوچک از پوست کنید تا از عوارض جانبی یا حساسیت‌های احتمالی مطلع شوید. همچنین مهم است که از این روش به تنهایی به عنوان درمان اصلی برای لک‌های صورت استفاده نکرده و با یک متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین راه حل برای مشکلات پوستی خود را بیابید. در اخر باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که اگر وقت کافی برای این کار ندارید می‌توانید از ماسک ورقه ای خارجی اماده نیز استفاده نمایید.

 

نتیجه گیری

مطمئن شوید که هرگز در صورت مصرف آب برنج مشکلی برای پوستتان ایجاد نمی‌شود و در صورت بروز هرگونه حساسیت، استفاده را متوقف کنید. همچنین، بهتر است قبل از استفاده از آب برنج، با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر بیماری پوستی خاصی دارید.

آب برنج به شکل طبیعی و ساده ای طراوت و درخشندگی زیبایی را پوست هدیه می‌دهد. هر قاشق از آب برنج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که باعث لطافت پوست، کاهش چین و چروک و حتی روشن‌کنندگی پوست می‌شود.

 

دسته‌بندی: بلاگ

نظر شما برای ما با ارزشه

2 دیدگاه

  1. فرنیان 27/06/1402 در 14:01 بعد از ظهر

    و اینکه بفرمایید آب برنج چند دقیقه روی پوست بماند؟
    ممنون از مقاله خوبتان