دلایل گریه نوزاد ( روش های آرام کردن گریه نوزادان )

آخرین بروز رسانی: 15ام آذر, 1402
دلایل گریه نوزاد

یکی از مشکلات رایج والدین در ارتباط با نوزاد مخصوصا در سنین پایین‌تر، گریه‌های شبانه آن‌هاست. گاهی اوقات کودک در طول روز کاملاً آرام و در حال خواب است و در هنگام شب با گریه‌های طولانی و آزاردهنده همراه است.

نوزادان وابستگی زیادی به والدین دارند. والدین باید از آن‌ها به طور کامل مراقبت کنند، به آن‌ها غذا بدهند، محیطی آرام برای استراحت آن‌ها فراهم کنند و نیاز‌های آن‌ها را به موقع پاسخ دهند.

در سنین پایین والدین به سختی متوجه مشکلات و نیاز‌های نوزاد می‌شوند و همین امر علت گریه نوزاد آن‌ها می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل گریه نوزاد تازه متولد شده پرداخته و روش‌های درمان آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

11 دلیل گریه نوزادن

نوزادان به دلایل مختلفی گریه می‌کنند. مهم‌ترین این دلایل به صورت زیر هستند :

 

1 – گرسنگی

اولین و مهم‌ترین دلیلی که کودکان در طول روز یا شب گریه می‌کنند، گرسنگی است. با شناخت بهتر نوزاد خود می‌توانید علائم گرسنگی او را تشخیص داده و به او شیر بدهید. بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص به کودک شیر بدهید تا هرگز گرسنه نماند. علائمی مانند بهانه‌گیری، مکیدن انگشت، ملچ ملوچ کردن و … می‌توانند از اولین نشانه‌های گرسنگی باشند که در صورت شیر نخوردن کودک به گریه می‌افتد. زمانی که کودک گریه می‌کند، به او شیر بدهید. اگر گریه به دلیل گرسنگی باشد همان لحظه آرام می‌شود. گاهی کودک دوست دارد بعد از سیر شدن نیز میک زدن را ادامه دهد در این شرایط پستانک نوزادی می تواند کمک کننده باشد.

 

2 – پوشک کثیف

سطح تحمل کودکان با یکدیگر متفاوت است. برخی از آن‌ها به محض کثیف شدن پوشک شروع به گریه می‌کنند و برخی دیگر نیز تحمل بیشتری دارند. بررسی پوشک وقت چندانی از شما نمی‌گیرد، به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یکبار آن را چک کرده و در صورت کثیف شدن به سرعت مراحل پوشک کردن نوزاد کودک را انجام دهید. دیر عوض کردن پوشک باعث ایجاد سوختگی و حساسیت‌های پوستی می‌شود. اگر کودک دچار سوختگی و التهاب شد حتما برای درمان آن از روغن بچه استفاده نمایید.

این مشکلات خود باعث بیقراری و گریه نوزاد می‌شود. یکی از مشکلات پوشک ها حساسیت زا بودن انها می باشد به همین دلیل بهتر است ابتدا به سایز پوشک و راحتی نوزاد توجه کنید.  خرید پوشک مولفیکس و پوشک بچه پریما یکی از پیشنهادات مناسب برای تهیه پوشک می‌باشد.

 

 

3 – کم خوابی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل گریه نوزاد، کم خوابی است. شرایط خوابیدن نیز در کودکان متفاوت است. برخی راحت‌تر به خواب رفته و حتی در محیط‌های شلوغ نیز می‌خوابند. اما برخی از کودکان تنها در شرایط سکوت و آرامش کامل به خواب ‌می‌روند.

خواب نصفه و نیمه و چرت زدن باعث رفع خستگی کودک نمی‌شود. بی‌خوابی باعث بیقراری و علت گریه نوزاد در شب می‌شود. بهتر است محیطی آرام و بدون سرو صدا برای کودک خود فراهم کنید تا بتواند خوابی همراه با آرامش داشته باشد. اگر با میزان ساعت خواب کودکان آشنایی ندارید مقاله تنظیم خواب نوزاد را بخوانید.

نحوه رفع گریه نوزادان

 

4 – قولنج و درد‌های شکمی

درد‌ها و مشکلات شکمی یا کولیک و قولنج معمولاً در میان کودکان رایج هستند. این مشکلات می‌توانند باعث گریه‌های طولانی مدت کودکان شوند. اگر کودک شما به صورت مداوم گریه می‌کند و هیچ چیزی به آرام شدن او کمک نمی‌کند، ممکن است با این درد‌ها همراه باشد.

از دیگر علائم درد‌های شکمی، این است که کودک پس از شیر خوردن گریه می‌کند. قطره‌های ضد نفخ و دارو‌های مناسب دل درد کودکان در این زمینه بسیار کمک می‌کند. البته بدون تجویز پزشک هیچ دارویی برای کودک خود استفاده نکنید. دل درد کودک ممکن است به دلیل مشکلات دیگری ازجمله ریفلاکس، آلرژی به شیر، عدم تحمل لاکتوز، یبوست، مشکلات روده‌ای و … باشد.

گاهی علت گریه شبانه کودک نیز می تواند از لثه ها و نیش زدن دندان های او باشد در این زمان با استفاده از یک دندانگیر چیکو می توانید به خوبی او را آرام کنید.

 

بیشتر بخوانید : علت یبوست نوزاد چیست؟

 

5 – آروغ نزدن کودک

نوزادان هنگام شیر خوردن، هوای زیادی نیز می‌بلعند و اگر این هوا خارج نشود، باعث ایجاد ناراحتی و مشکلات جدی‌تر می‌شود. این مشکل نیز در نوزادان متفاوت است، برخی از آن‌ها به شدت به هوای درون معده حساس هستند و باید پس از شیر خوردن آروغ بزنند. در حالی که بسیاری از آ‌ن‌ها حساسیتی در این زمینه ندارند و اصلاً نیازی به زدن آروغ ندارند. به همین دلیل می‌توانید پس از شیر خوردن، آروغ کودک را بگیرید تا کودک کمتر اذیت شده و گریه نکند.

 

حتما بخوانید: روغن زیتون برای مو

 

6 – نیاز کودک به آغوش

نوزادان علاقه زیادی به در آغوش گرفتن دارند. آن‌ها تصویر پدر و مادر را می‌بینند و از صدای آن‌ها آرامش می‌گیرند. همچنین صدای قلب و بوی خاص پدر و مادر خود را تشخیص می‌دهند و علاقه زیادی به حضور در آغوش دارند.

اگر کودک شما هیچ کدام از موارد بالا را نداشت و همچنان مشغول گریه بود، او را در آغوش گرفته و برایش لالایی یا شعر‌های آرام بخوانید. برخی از افراد بر این باورند که بغل کردن زیاد کودک باعث لوس شدن و اصطلاحاً بغلی شدن او می‌شود. اما این باور کاملاً اشتباه است. نوزاد مخصوصا در سنین پایین هیچ تصوری از لوس شدن ندارد و به آغوش پدر و مادر خود احتیاج دارد.

 

راهکارهای رفع گریه نوزادن

 

7 – احساس گرما یا سرما

بهتر است دمای اتاق را در اندازه استاندارد نگه دارید. گرما یا سرمای بیش از حد باعث آزار کودک می‌شود. در زمستان از لباس‌های گرم و در تابستان از لباس‌های نخی و خنک برای او استفاده کنید. در هنگام عوض کردن پوشک مخصوصا در سرما بدن او را گرم نگه داشته و از آب سرد یا دستمال مرطوب سرد برای تمیز کردن او استفاده نکنید. میزان لباسی که برای او استفاده می‌کنید، باید به اندازه باشد تا کودک مخصوصا در هنگام خواب احساس راحتی داشته باشد.حمام بردن و شست و شوی کودک نیز می تواند به این موضوع بسیار کمک کند برای خرید شامپو بچه با کیفیت می توانید به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

گاهی اوقات ضخیم و زیر بودن لباس کودک نیز خود عاملی برای گریه او می باشد به همین دلیل مهم است که در هنگام شستن لباس های کودک به ای نکته توجه کنید و از نرم کننده های مناسب استفاده کنید. یکی از بهترین نرم کننده ها، نرم کننده لباس یوموش می باشد برای خرید این نوع نرم کننده به فروشگاه ما مراجعه نمایید.

 

حتما بخوانید: لکه روغن روی لباس

 

8 – سروصدای زیاد در محیط

نوزادان از سروصدا، نور و محرک‌های اطراف چیز‌های جدید یاد می‌گیرند. اما توجه داشته باشید، وجود محرک‌های بیش از حد در اطراف می‌تواند آن‌ها را خسته کند، زیرا قدرت پردازش تمام آن‌ها را ندارند. به همین دلیل اگر محیط شلوغ و پر سروصدایی قرار دارید و کودک در حال گریه کردن است، بهتر است او را به محیطی آرام منتقل کنید.

9 – تب نوزاد

تب بدن نوزاد نباید از 37.8 درجه بیشتر باشد. این دما مخصوصا در سه ماه اول خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنید. تنها در صورتی که تب او به دلیل واکسن زدن باشد، احتمالاً بی‌خطر خواهد بود. از مصرف سر خود دارو‌های تب بر مانند استامینوفن و … نیز خودداری کنید و در صورتی که متوجه تب بالای نوزاد شدید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. برای خرید تب سنج از برند چیکو کلیک کنید.

 

حتما بخوانید: گودی زیر چشم

 

 

10 – ترسیدن کودک

بسیاری از والدین مخصوصا هنگام تولد اولین فرزند خود استرس و اضطراب زیادی دارند و به محض بروز مشکلاتی مانند استفراغ، گریه یا هر مورد دیگری، واکنس‌های شدیدی نشان می‌دهند. والدین باید بدانند این اضطراب به کودکان نیز منتقل می‌شود و باعث گریه و بیقراری آن‌ها می‌شود. در هر شرایط و با بروز هر مشکلی بهتر است تا حد امکان آرامش خود را حفظ کنید و بدون استرس از کودک خود نگهداری کنید.

 

11 – تکان دادن کودک

در گذشته به محض گریه کردن نوزاد او را در آغوش گرفته و تکان می‌دادند. اما با بررسی‌های انجام شده، این کار کاملاً غلط است و تکان دادن کودک می‌تواند یکی از علت‌های مرگ کودک شود. تکان دادن مخصوصا به صورت شدید باعث ایجاد آسیب در مغز او می‌شود و مشکلات بسیار جدی برای کودک به وجود می‌آورد.

 

 

راه حل‌های درمان گریه نوزاد در شب

گریه نوزادان در شب

همان‌طور که گفته شد نوزادان به دلایل مختلفی در طول روز یا شب گریه می‌کنند. اگر کودک شما نیز در حال گریه کردن است، ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال پیدا کردن مشکل اصلی او باشید. معمولاً در قدم اول لازم است پوشک کودک تعویض شده حتما توجه کنید که پوشک هایی که استفاه می کنید برای کودک حساسیت زا نباشد.  خرید پوشک جان ب ب می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. زمانی که می‌خواهید به او شیر بدهید و دمای اتاق را تنظیم کنید.

اگر هنوز هم کودک شما در حال گریه کردن است، او را در آغوش بگیرید و محیطی آرام برای او فراهم کنید تا با آرامش بخوابد. کودکان ویژگی‌های مختلفی دارند و ممکن است هر کدام در شرایط مختلفی بخوابند. معمولاً در روز‌های ابتدایی مخصوصا برای فرزند اول، تجربه کافی در این زمینه وجود ندارد و والدین نمی‌دانند کودک را چگونه بخوابانند. کافی است آرامش خود را حفظ کرده و راه‌های مختلف را امتحان کنید تا کودک در آرامش بخوابد. اگر علت نخوابیدن نوزاد خود را نمیدانید ما در مقالات دیگر به بررسی آن پرداخته ایم.

پخش موسیقی ملایم و صدای لالایی می‌تواند در آرام شدن کودک تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. ایجاد صدایی مشابه با صدای درون رحم می‌تواند تداعی‌کننده آن برای کودک باشد و گریه او را آرام کند. ماساژ دادن نیز برای قطع گریه کودک بسیار مهم است. مخصوصا در شرایطی که کودک با درد‌های شکمی همراه است، ماساژ دادن می‌تواند تا حد زیادی او را آرام کند.

 

سخن آخر

شاید در نگاه اول نگهداری از نوزادان بسیار سخت باشد، اما با شناخت نیاز‌های آن‌ها می‌توانید به راحتی از آن‌ها مراقبت کرده و گریه آن‌ها را آرام کنید. نوزادان در روز و شب به دلایل مختلفی مانند گرسنگی، بی‌خوابی، کثیف بودن پوشک، دل درد و … گریه می‌کنند. با پاسخ دادن به نیاز‌های آن‌ها گریه کودک نیز قطع می‌شود با آرامش بیشتری به خواب می‌رود. گاهی خرید پوشک نوزاد از برندهای نامعتبر موجب بروز حساسیت و در نهایت گریه کودک خواهد شد. مهم‌ترین موضوع برای جلوگیری از گریه‌های مداوم کودک این است که آرامش خود را حفظ کنید تا کودک نیز آرام شود.

دسته‌بندی: بلاگ