منگوله پوستی چیست؟ ( همه چیز در مورد علت و درمان منگوله پوستی )

آخرین بروز رسانی: 16ام مهر, 1402
منگوله پوستی

پوست یک انسان به طور معمول بی‌عیب و نقص نیست و ممکن است افراد در طول زندگی لکه‌‌ها، جای زخم و یا ضایعاتی را روی پوست خود داشته باشند. وجود برخی از این مشکلات ممکن است اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. خوشبختانه علم پزشکی در حوزه زیبایی در دنیای امروز آنقدر پیشرفت داشته است که بتواند بسیاری از این مشکلات را از بین ببرد. منگوله پوستی یکی از ضایعاتی است که بر روی پوست برخی افراد ظاهر‌ می‌‌شود و‌ می‌‌تواند ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند. آشنایی با علت منگوله پوستی و راه‌‌های درمان آن‌ می‌‌تواند در مقابله با آن موثر باشد. در این عنوان هر آنچه را که در مورد این پدیده پوستی نیاز دارید،‌ می‌‌آموزید.

 

منگوله پوستی چیست؟

منگوله یا Acrochordons یک ضایعه نرم معمولی و بی ضرر است که به نظر‌ می‌‌رسد از پوست آویزان است. این ضایعات اغلب با افزایش سن در زنان و مردان ایجاد‌ می‌‌شود. آن‌ها‌ می‌‌توانند همرنگ پوست یا تیره‌تر از آن به نظر برسند و اندازه آن‌ها بین 1 میلی‌متر تا 5 سانتی‌متر متفاوت است. منگوله‌‌های پوستی اغلب در چین‌های پوستی مثل گردن، زیر بغل، کشاله ران و… یافت‌ می‌‌شوند و تعداد آن‌ها در افراد چاق و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است.

افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این مشکل را دارند، بیشتر به آن مبتلا‌ می‌شوند. تخمین زده‌ می‌شود که تقریبا نیمی از بزرگسالان حداقل یکی از این رشد‌های بی ضرر را دارند. ممکن است عده ای این ضایعه را با خال اشتباه بگیرند در صورتی که علل پیدایش و روش از بین بردن خال با منگوله پوستی تفاوت های بسیاری دارد.

 

خصوصیات منگوله پوستی

 

خصوصیات منگوله پوستی

 

شناخت خصوصیات و ویژگی‌های این ضایعات به ما کمک‌ می‌کند تا آن‌ها بهتر بشناسیم و بتوانیم برای درمان آن برنامه ریزی کنیم. در صورتی که رشد غیرمتعارفی را روی پوست خود مشاهده‌ می‌کنید که ویژگی‌های زیر را به همراه دارد، ممکن است یک منگوله پوستی داشته باشید:
• کوچک (معمولا عرض چند‌ میلی متر، اگرچه‌ می‌توانند بزرگتر باشند)
• نرم و صاف
• همرنگ پوست
• از پوست آویزان‌ می‌شود.
• دردناک یا ناراحت کننده نیست.
• مسری نیست.

 

روش های سفید کردن دندان چیست؟ برای اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟ میتوانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

علت منگوله پوستی

منگوله پوستی اغلب بدون درد است اما‌ می‌تواند زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد و به لباس یا جواهرات گیر کند. مطالعه روی 49 بیمار مبتلا به آکروکوردون نشان داد که ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در درصد بالایی از رشد‌ها وجود دارد، که نشان‌ می‌‌دهد این ویروس در توسعه این ضایعات نقش دارد. همچنین ممکن است آکروکوردون ژنتیکی باشد یا صرفاً به دلیل پیری طبیعی و از دست دادن بافت الاستیک باشد.

علاوه بر این، منگوله‌های پوستی که بیشتر در افرادی که هورمون رشد بیش از حد دارند (آکرومگالی) دیده‌ می‌شود، گاهی اوقات با نوعی بیماری همراه است که در آن نواحی پوست ممکن است ضخیم و مخملی شوند. گاهی اوقات ممکن است این ضایعات در دوران بارداری در زنان ایجاد شوند. به هر حال علت آن هر چیز که باشد، ممکن است نیاز به از بین بردن داشته باشد.

 

فرق منگوله پوستی با زگیل در چیست؟

بسیاری از افراد ممکن است این دو ضایعه را با هم اشتباه بگیرند. با این وجود، تشخیص منگوله پوستی از زگیل بسیار ساده است. یک پوسته برجسته بی رنگ، یک منگوله است و یک لکه خشن و پهن با پوست ضخیم احتمالاً زگیل است.

هیچ کدام از این لکه‌‌ها دارای مو نیستند. زگیل‌ها معمولاً بی رنگ هستند، مگر اینکه پوستی که در آن شکل گرفته است دارای تمایز رنگی باشد. زگیل‌ها ضخیم و عمیق هستند، در حالی که منگوله‌های پوستی در سطح باقی‌ می‌مانند. مهمتر از همه، زگیل ناشی از ویروس است و مسری است. و می‌تواند به افراد دیگر یا به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کند؛ اما منگوله‌ها مسری نیستند.

 

درمان منگوله پوستی

 

درمان منگوله پوستی

 

پس از آن که با این عارضه آشنا شدیم، نوبت به معرفی شیوه‌های درمان آن‌ می‌رسد. در زیر برخی از روش‌های موثر برای ازبین بردن منگوله‌های پوستی را عنوان‌ می‌کنیم.

— کیت‌های انجماد : شما‌ می‌توانید کیت انجماد برچسب پوست را در خانه امتحان کنید، با این حال استفاده از آن‌ها‌ می‌تواند مشکل باشد و در صورت استفاده نادرست ممکن است باعث سوختگی و زخم شود.

— سوزاندن : کوتریزاسیون یا سوزاندن روشی است که توسط پزشک انجام‌ می‌شود. این کار‌ می‌تواند باعث تحریک و تغییر رنگ پوست شود و ممکن است بار اول کار نکند.

— برداشتن : اکسیزیون یا برداشتن روشی است که در آن این ضایعه بریده‌ می‌شود. این نوع حذف ممکن است موفقیت‌آمیزتر از انجماد یا سوزاندن باشد، زیرا باعث‌ می‌‌شود کل ضایعه بریده شود، که‌ می‌‌تواند از عود مجدد جلوگیری کند. با این حال، می‌تواند باعث خونریزی جزئی شود.

— درمان منگوله پوستی با طب سنتی : برخی شواهد وجود دارد که نشان‌ می‌‌دهد دارو‌های طبیعی مانند سرکه سیب و روغن درخت چای روی منگوله‌های پوستی اثر‌ می‌‌گذارند. درمان منگوله پوستی با سرکه سیب یکی از روش‌هایی است که توسط پزشکان طب سنتی پیشنهاد‌ می‌شود.

 

آیا منگوله پوستی خطرناک است؟

به طور کلی این ضایعات خطرناک نیستند، بنابراین نیازی به حذف ندارند. اما همانطور که گفته شد، برخی از آن‌ها به راحتی تحریک‌ می‌شوند و منجر به خونریزی‌ می‌شوند. همچنین، برخی از افراد با ظاهر آن دچار مشکل هستند.

اگرچه آن‌ها خطرناک نیستند، اما هنگامی که این ضایعات پوستی دردناک، حساس یا ناخوشایند‌ می‌شوند، بسیاری از بیماران درخواست‌ می‌کنند که آن‌ها را بردارند. خوشبختانه، برداشتن آن‌ها یک روش معمول و کم دردسر است که توسط متخصص پوست شما انجام‌ می‌شود. بسته به اندازه، تگ‌های پوستی، آن‌ها را فریز‌ می‌کنند یا‌ می‌سوزانند و یا ناحیه را بی حس کرده و برش‌ می‌دهند. روش‌های طب سنتی نیز در این زمینه‌ می‌تواند موثر باشد.

 

برای خرید شامپو کلیر اصل به فروگشاه ما مراجعه نمایید.

 

آیا منگوله‌های پوستی خود به خود از بین‌ می‌روند؟

خیر، این لکه‌ها به خودی خود از بین نمی‌روند. بنابراین، چه خال، زگیل یا منگوله پوستی داشته باشید، یک متخصص پوست‌ می‌‌تواند دقیق‌ترین روش تشخیص را به شما ارائه دهد و به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا زائده باید برداشته شود یا خیر. اگرچه نادر است، اما انواع دیگری از تومورها که نگران‌کننده‌تر هستند، مانند سرطان‌های سلول‌های بازال پوست، می‌توانند در برخی موارد شبیه منگوله‌های پوستی باشند؛ بنابراین بهتر است در وهله اول از کمک پزشک برای تشخیص بهره بگیریم.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

منگوله پوستی یک مشکل پوستی بسیار شایع است که‌ می‌تواند افراد را در همه سنین درگیر کند. آن‌ها معمولا به خودی خود، مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما اگر از وجود آن‌ها احساس خوبی ندارید، می‌توانید با مراجعه به پزشک، بهترین روش را برای حذف آن‌ها در نظر بگیرید.

 

برای استعلام قیمت رنگ موی لورال به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

دسته‌بندی: بلاگ