مزوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟ [ تکنیک‌های تزریق مزوتراپی کدامند؟ ]

آخرین بروز رسانی: 8ام مهر, 1402
مزوتراپی چیست

مزوتراپی یک عمل پزشکی است که شامل تزریق محصولات به صورت موضعی با دوزهای پایین و نزدیک به ناحیه تحت درمان است. می‌تواند در آرتروز، درد گردن، درد کمر یا تاندونیت موثر باشد، البته اثربخشی و بی خطر بودن مزوتراپی با مطالعات علمی‌ دقیق ثابت نشده است. مزوتراپی چه مزایایی دارد؟ یک جلسه چگونه پیش می‌رود؟ تکنیک تزریق چیست؟ مزوتراپی چه خطراتی دارد؟ این موارد سوالاتی است که در این مطلب پاسخ خواهیم داد.

 

مزوتراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

مزوتراپی تکنیکی است که شامل تزریق ریز داروها به زیر پوست با استفاده از یک یا تعداد زیادی سوزن یا تفنگ هوای فشرده است. به عبارت دیگر، دارو باید تا حد امکان مسیر کوتاهی را طی کند و از ورود به خون و معده یا کبد خودداری کند. از این رو راه حل تزریق یک محصول به طور مستقیم زیر پوست در نزدیکی مشکلی که می‌خواهید درمان کنید مزوتراپی نام گرفته است. دو مزیتی که در این روش وجود دارد کاهش عوارض جانبی داروها و همچنین کاهش دوزهای تزریقی است.
اگرچه مزوتراپی در سال 1952 توسط دکتر میشل پیستور توسعه یافت، اما آموزش آن از سال 1989 و به ویژه در سال 2002 در چارچوب یک دیپلم بین دانشگاهی که برای پزشکان یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی پزشکی اختصاص داشت، ارائه شد.

 

تکنیک‌های تزریق مزوتراپی چیست؟

تاثیر مزوتراپی برای رشد مو

تزریق می‌تواند داخل اپیدرمی، سطحی یا عمقی داخل پوستی بین 1 تا 13 میلی متر باشد. تکنیک‌های تزریق، عمق تزریق و محصولات تزریق شده بین پزشکان بسیار متفاوت است. محلول‌های تزریق شده اغلب حاوی محصولاتی هستند که در طب سنتی استفاده می‌شوند و مسئولیت آن تنها به عهده پزشک است.

مزوتراپی زیبایی

مزوتراپی زیبایی مانند پروفایلو ( پروفایلو چیست ) یک روش درمانی برای جوان سازی پوست می باشد و با نام‌هایی مثل “مزولیفت” ، “مزودیسولوشن” ، “مزودراین” یا “مزوپسیا” شناخته می‌شود، همچنین از نظر زیبایی برای درمان سلولیت، اضافه وزن، آلوپسی یا اسکارهای فیبری مفید است. به طور سنتی مزوتراپی به دلیل مزایای لاغری شناخته شده بود. با این حال امروزه، حرفه پزشکی نیز به تأثیر این درمان بر ظاهر پوست اعتراف کرده است.

در واقع باید گفت مزوتراپی که به عنوان تزریق پلی ویتامین نیز شناخته می شود، یک درمان موثر و سریع بدون وقفه است که شامل تزریق اسید هیالورونیک، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای پوست و موی شما است در مقاله ی دیگری در مورد آنکه مزوتراپی مو چیست و چه اثراتی دارد صحبت کرده ایم.

تزریق میکرو مزوتراپی باعث تحریک خاصیت ارتجاعی پوست، بهبود آبرسانی و یکدست شدن رنگ پوست شده و درمان بدون بیهوشی انجام می شود و اثر درخشندگی فوری دارد. اگر تمایل دارید از روش های خانگی برای درخشان شدن و جوانسازی پوست کمک بگیرید می‌‍توانید از ماسک انار استفاده کنید برای آشنایی با فواید ماسک انار مقالات دیگر را بخوانید.

 

آیا مزوتراپی به عنوان روش درمانی موثر است؟

 

فواید مزوتراپی

 

این درمان بیش از حد موضعی دو مزیت عمده نسبت به تجویز خوراکی دارد. تزریق‌ها بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند و مقدار داروهای مورد نیاز تا حد زیادی کاهش می‌یابد. با این حال در حال حاضر هیچ تایید علمی ‌از این روش در مورد اثربخشی و ایمنی آن از طریق مطالعات دقیق وجود ندارد و باید احتیاط را در دستور کار قرار داد. از سال 2003، مزوتراپی مانند طب سوزنی، هومیوپاتی و استئوپاتی توسط بسیاری از پزشکان به رسمیت شناخته شده است.

در درمان مزوتراپی زیبایی مانند مزوتراپی صورت اثر آنتی اکسیدانی و تحریک سنتز کلاژن وجود دارد که با احیای فرآیندهای بازسازی سلولی باعث افزایش انعطاف اپیدرم، افزایش رطوبت پوست و افزایش رنگ پوست می شود. پوست نرمی پیدا می کرده و روشن‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسید. نتایج بلافاصله پس از جلسه اول هم قابل مشاهده است و نتایج مطلوب از روز دوم مشاهده می شود. البته اثرات آن ماندگار است به شرطی که درمان به عنوان یک دوره انجام شود.

نتایج به عوامل متعددی از جمله سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سابقه مصرف سیگار، رژیم غذایی و شیوه زندگی بستگی دارد. به طور متوسط بیماران پس از 3 جلسه متوجه بهبودی می شوند. برای نشانه‌های خاصی مانند بافت پوست، بیماران نتایج اولین درمان را بعد از جلسه مشاهده می‌کنند.

مراحل پاکسازی صورت چیست؟ در این مقاله در مورد آموزش قدم به قدم مراحل پاکسازی صورت پرداخته ایم.

مزوتراپی چه خطراتی دارد؟

عوارض مشاهده شده و گزارش شده اساساً درد و هماتوم در محل تزریق، واکنش‌های آلرژیک و عفونت‌های باکتریایی است. انجام تزریق‌های متعدد خطرات قابل توجهی از عفونت، به ویژه نوع آبسه را به همراه دارد. به دلیل وجود ترکیبی از مواد، ایمنی استفاده و اثربخشی آنها تضمین نمی‌شود زیرا آنها از استفاده معمول خود منحرف شده‌اند. بنابراین پیش بینی اثرات مخلوط محصولات مورد استفاده از نظر کارایی یا ایمنی آنها غیرممکن است. بنابراین پیشنهاد می شود اگر به غیر از درمان و برای زیبایی یا از بین بردن جوش از این روش استفاده می کنید استفاده از فیشیال صورت را جایگزین آن کنید. در این مورد که فیشیال صورت چیست؟ در مقالات دیگری توضیح داده ایم.

حس درد برای هر فرد متفاوت است، اما ممکن است هنگام تزریق کمی احساس کنید. بیمار می تواند بلافاصله فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد زیرا مزوتراپی عوارض جانبی عمده‌ای ایجاد نمی‌کند و در نتیجه هیچ گونه نقاهتی ایجاد نمی کند. پوست ممکن است برای چند ساعت قرمز شود، اما قرمزی به سرعت از بین می رود و با آرایش استتار می شود. پزشک با توجه به نیاز و سن شما، درمانی را که برای جلسات بعدی باید اتخاذ کنید، به شما خواهد گفت.

عوارض جانبی معمولاً ناچیز بوده و محدود به ناراحتی، کبودی یا التهاب در محل تزریق است. اینها معمولاً در عرض 24 تا 48 ساعت ناپدید می‌شوند. توصیه می‌شود برای به حداقل رساندن کبودی به دستور پزشک مراجعه کنید. یک واکنش آلرژیک یا آنافیلاکسی ممکن است رخ دهد اما بسیار بعید است.

 

حتما بخوانید: سرکه سیب برای مو

 

مزایای جلسه مزوتراپی چیست؟

نحوه تزریق مزوتراپی برای درمان

مزوتراپی یک تکنیک پزشکی است که هدف آن درمان درد در جایی که ظاهر می‌شود و ناپدید شدن آن به لطف تزریق‌های میکرو هدفمند است. اگر مزوتراپی در پایه یک هدف صرفاً پزشکی داشت، امروزه حوزه عمل آن به حوزه زیبایی نیز کشیده شده است . پس مزوتراپیست علاوه بر داروهای “کلاسیک” از ویتامین‌ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب استفاده می‌کند. تا آنجایی که به پزشکی زیبایی مربوط می‌شود، تزریق‌های میکرو عمدتاً برای ترویج تخلیه و تحریک وریدی لنفاوی در نظر گرفته می‌شود.

• برای افراد مبتلا به آلوپسی یا طاس انگیزه فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند.
• درمان دردهای مختلف است.
• آرزوی خلاص شدن از شر اسکارهای فیبری را به همراه دارد.
• کمک‌رسان افرادی است که از نارسایی وریدی رنج می‌برند.
• از شر سلولیت‌ها شما را رها می‌کند.
• چین و چروک، خطوط ریز کدر چهره و عیوب پوست را از بین می‌برد.

در انتخاب مزوتراپی دقت کنید

اگر می‌خواهید با یک مزوتراپی چه به دلایل پزشکی و چه به دلایل زیبایی تماس بگیرید، به دنبال افراد حرفه‌ای و با تجربه قبلی باشید. این فرد علاوه بر داشتن آموزش کافی، باید بسیار مراقب قوانین بهداشتی در مطب خود باشد (تجهیزات استریل شده، تجهیزات یکبار مصرف و …).
در واقع مزوتراپی در شرایط بهداشتی نامناسب می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی و سایر واکنش‌های پوستی شود پس بهتر است مراقب باشید!

برای خرید قرص ماشین ظرفشویی فیری اصل با بهترین قیمت به فروشگاه الو ارس مراجعه نمایید.

دسته‌بندی: بلاگ