درمان یبوست نوزاد یک ماهه

آخرین بروز رسانی: 15ام آذر, 1402
درمان یبوست نوزاد یک ماهه

نوزادان در روزهای اول تولد خود ممکن است بسته به شرایط، مشکلاتی را تجربه کنند که این موارد به ویژه برای والدینی که فرزند اول خود را به دنیا آورده اند ممکن است بسیار دلهره­آور باشد. یکی از مشکلات شایع در بین نوزادان تازه متولد شده یبوست است.

این مشکل خیلی از والدین را مضطرب می­کند و برای حل این مشکل راه های مختلفی را امتحان می­کنند. اما یبوست نوزاد یک ماهه در صورتی که به موقع نسبت به درمان و حل آن اقدام شود جای هیچ نگرانی را به جا نخواهد گذاشت. در این مطلب به طور کامل در مورد درمان یبوست نوزاد یک ماهه صحبت خواهیم نمود:

دلیل یبوست نوزاد یک ماهه

دلیل یبوست نوزاد یک ماهه

دلیل یبوست نوزاد یک ماهه

معمولاً در طی 30 تا 40 روزگی نوزاد به دلیل تغییر ریتم آنزیم های گوارشی و نیز بالغ شدن حرکات روده و افزایش قدرت ذخیره مدفوع، فرم مدفوع و اجابت مزاج در نوزادان تغییر پیدا می­کند. برای همین یبوست نوزاد یک ماهه و نفخ شکم نوزاد یک ماهه امری شایع و اجتناب ناپذیر است.

البته گاهی استفاده از شیرخشک نیز سبب یبوست کودک خواهد شد و این موضوع باید بررسی شود. معمولاً کودکانی که شیرخشک مصرف می­کنند به نسبت دیگر کودکان بیشتر مستعد یبوست هستند. البته این موضوع به معنای آن نیست که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می­کنند دچار این مشکل نخواهند شد. بلکه گاهی به دلیل تغذیه نامناسب مادر نیز، کودک دچار یبوست می­شود.

 روده ها در نوزادان رو به روز بزرگ تر خواهند شد و جای بیشتری برای نگهداری مدفوع پیدا خواهند نمود. برای همین با بیشتر ماندن مدفوع در روده ها، طبیعی است که حالت سفت تری به خود بگیرد. اما برای جلوگیری از یبوست نوزاد یک ماهه و همچنین نفخ شکم نوزاد یک ماهه نیاز است که با روش هایی اصولی از این مشکل جلوگیری شده تا کودک به دلیل این موضوع اذیت نشود. پوشک کردن نوزاد را به صورت مرحله به مرحله در مقاله ای دیگر بخوانید.

تعداد دفعات دفع طبیعی نوزاد

در طی روزها و هفته های اولیه تولد نوزاد، بایستی به صورت مرتب، عمل دفع انجام شود. حتی در خیلی از مواقع در طی یک روز چندین بار نیاز به تعویض پوشک نوزاد خواهد بود. اما با بزرگ تر شدن نوزاد، تعداد دفعات دفع نیز کاهش پیدا خواهد نمود.

برای همین در نوزادانی که هنوز یک ماه تا 40 روز از تولد آن ها می ­گذرد نباید دفعات دفع دیر به دیر اتفاق افتد. البته در صورتی که کودک هر روز تنها یک بار یا یک روز در میان دفع مدفوع داشته اما این کار را به آسانی و بدون مشکلی انجام خواهد داد و مدفوع او خشک و سفت نیست جای نگرانی نخواهد بود.

 

حتما بخوانید: عرق سوز شدن نوزاد

 

 

علائم یبوست نوزاد یک ماهه

علائم یبوست نوزاد یک ماهه

علائم یبوست نوزاد یک ماهه

خیلی از مواقع والدین با کوچکترین تاخیری در مدفوع کودک، آن را به یبوست نسبت می­دهند و نگران می-شوند. اما یبوست در نوزادان دارای علائم خاص خود است. در صورت مشاهده موارد زیر می­توان به علائم یبوست نوزاد یک ماهه را دریافت که کودک دچار یبوست شده است:

  1. از علائم یبوست نوزاد یک ماهه، نوزاد در فاصله های زمانی طولانی و با تاخیر مدفوع می­ کند و برای مثال تعداد دفعات اجابت مزاج او در هفته کمتر از دو بار است؛
  2. از دیگر علائم یبوست نوزاد یک ماهه مدفوع نوزاد در حین همراه بودن با تاخیر، کوچک، خشک و سفت است؛
  3. نوزاد در زمان مدفوع کردن تقلا می­کند و مشخص است که درد دارد؛
  4. مدفوع یا باد شکم نوزاد، با بوی بدی همراه است؛
  5. از علائم یبوست نوزاد یک ماهه دیگر، کودک نفخ شدیدی می­کند؛
  6. اشتهایی برای خوردن شیر ندارد؛
  7. نوزاد مانند گذشته انرژی نداشته و بی حال است؛
  8. کودک پیش از دفع مدفوع به شدت تحریک پذیر شده و درد دارد و در خیلی مواقع با گریه این موضوع را نشان خواهد داد؛
  9. مدفوع خشک، سخت و گلوله ای است و به سختی خارج می­شود؛
  10. شکم نوزاد سفت شده است.

 

11 دلیل گریه نوزادان کدامند؟ در این مقاله در این باره بیشتر بخوانید.

راهکارهایی برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه

راهکارهایی برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه

راهکارهایی برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه

برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه گاهی نیاز است که به یک پزشک مراجعه شود. با این حال برخی از راهکارها سبب شده این مشکل به راحتی در کودک درمان شود. شما می­توانید با این راهکارها خیلی از اوقات مشکل یبوست را در نوزاد یک ماهه خود به راحتی درمان کنید.

 

1. تغییر رژیم غذایی مادر

در صورتی که کودک تنها از شیر مادر تغذیه می­کند این احتمال وجود داشته که کودک بر اثر تغذیه نامناسب مادر، دچار یبوست شده باشد. برای همین مادر باید کمی به غذاهایی که میل می­کند بیشتر دقت کرده و مواردی که احتمال یبوست در کودکان را تشدید نموده ترک کند.

با این کار در صورتی که این مشکل از تغذیه مادر باشد به احتمال زیاد حل خواهد شد. چرا که احتمال داشته نوزاد در رژیم غذایی مادر به چیزی حساسیت داشته باشد و این حساسیت سبب یبوست شده باشد. خیلی از اوقات مصرف خوراکی هایی چون حبوبات زیاد، لبنیات گاوی یا میوه های متنوع این مشکل را در نوزادان به وجود خواهند آورد.

 

2. تغییر شیرخشک کودک

چنانچه کودک شما از شیشه شیر تغذیه می­کند این احتمال وجود داشته که شیر خشک سبب این مشکل شده باشد. گاهی برخی از ترکیبات شیرخشک در نوزادان سبب تغذیه خواهد شد. در این حالت بهتر است برای مدتی شیر نوزاد خود را تعویض کنید. اگر شیر خشک باعث یبوست شده باشد خیلی زود مشکل کودک رفع خواهد شد.

همچنین برای جلوگیری از یبوست نیز بهتر است در وعده های غذایی کودک مقدار کمتری شیر خشک به او داده و به جای آن تعداد دفعات را بیشتر کنید تا روده فرصت کافی برای هضم شیرخشک داشته باشد.

 

3. ورزش دادن نوزاد

یکی دیگر از راه هایی که به درمان یبوست نوزادان کمک می­کند ورزش دادن اوست. با تحرک، غذا سریع تر گوارش پیدا نموده و در بدن حرکت می­کند. اما در نوزادانی که هنوز خود قادر به تحرک چندانی نیستند شما می­توانید برای دفع هر چه راحت تر مدفوع کمی پاهای او را ورزش دهید. برای این کار می­توانید حرکاتی چون دوچرخه پاها و تمرین های این چنینی را روی کودک اجرا کنید.

 

4. ماساژ دادن نوزاد

یکی دیگر از راه های موثر برای درمان یبوست نوزاد، ماساژ دادن ملایم و خیلی آهسته قسمت شکم و پایین شکم است. این کار کمک می­کند تا روده تحریک شده و دفع زودتر صورت بگیرد. کافی است کمی شکم نوزاد را که سفت شده است در طی روز چندین بار ماساژ داده تا در نهایت از این کار نتیجه بگیرید.

برای اثرگذاری بیشتر ماساژ و نیز برای این که کودک با این کار دردی احساس نکند می­توانید پیش از ماساژ کمی شکم را چرب کنید.

 

5. چرب کردن مقعد نوزاد

با چرب کردن مقعد نوزاد نیز می­توان کمک نمود که عمل دفع سریع تر و آسان تری داشته باشید. این کار کمک نموده که مقعد نوزاد برای دفع تحریک شود و معمولاً در نوزادان تازه متولد شده جواب خواهد داد.

 

6. حمام آب گرم

از دیگر راهکارهای موثر برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه، استحکام او با آب گرم است. این روش نیز اغلب اوقات کمک می­کند کودک راحت تر اجابت مزاج داشته باشد و از اسپاسم جلوگیری خواهد نمود.

جهت خرید شامپو بچه خارجی و مشاهده لیست محصولات کلیک کنید.

7. استفاده از پوشکی مناسب

شاید عجیب باشد اما خیلی از اوقات این استفاده از پوشک نامناسب است که باعث شده کودک به راحتی نتواند مدفوع کند. گاهی پوشک تنگ است و کودک در آن احساس راحتی نمی­کند و برای همین نمی­تواند به راحتی دفع مدفوع داشته باشد. گاهی نیز ترکیبات پوشک به گونه ای است که سبب حساسیت کودک و ایجاد مشکلاتی چون یبوست خواهد شد.

برای همین نیاز است که برای درمان یبوست از یک پوشک بچه مناسب استفاده شود. پوشک جان به به یکی از برندهای معتبر در این زمینه می باشد اگر با بهترین پوشک بچه آشنایی ندارید مقالات دیگر را بخوانید.

 

 

تست تیروئید برای درمان یبوست نوزاد یک ماهه

اگر چه تا سه چهار روز مدفوع نکردن در نوزادان امری طبیعی و بدون مشکل است. اما در صورتی که بعد از گذشت چند روز با تمامی روش های بالا، باز هم کودک اجابت مزاج نداشته باشد احتمال داشته که پزشک برای او، تست تیروئید را توصیه کند.

گاهی در نوزادان، این کم کاری تیروئید است که تعداد دفعات دفع را کاهش داده است. انجام تست تیروئید در زمانی که فاصله دفعات دفع نوزاد هر بار بیشتر می­شود اهمیت بیشتری پیدا خواهد نمود. انجام یک تست تیروئید خیال شما را از این بابت آسوده خاطر خواهد ساخت.

 

برای خرید پوشک مولفیکس با بهترین قیمت می توانید به فروشگاه مراجعه نمایید.

 

چه زمان برای یبوست نوزاد یک ماهه به پزشک مراجعه کنیم؟

در خیلی از مواقع این مشکلی به خودی خود و با روش های خانگی که در بالا نیز به آن ها اشاره شد برطرف خواهد شد. اما گاهی بسته به شرایط باید به یک پزشک متخصص کودکان مراجعه شود و کودک مورد معاینه قرار بگیرد. در صورتی که کودک شما بیشتر از 6 هفته سن دارد طبیعی است که گاهی دچار یبوست شوند.

چنانچه که فرزند شما بیشتر از یک هفته دفع مدفوع نداشته باشد یا این که عمل دفع را به سختی انجام می­دهد نیاز است که حتماً کودک را نزد یک پزشک ببرید.

 

جمع بندی

در نوزادان یک ماهه، یبوست خیلی از اوقات مسئله نگران کننده ای نیست و با یک سری از راهکارهای خانگی می­توان آن را درمان نمود. اما در صورتی که احساس کردید بیقراری کودک ادامه دار و شدید است و فاصله میان دفعات از حد طبیعی و نرمال بسیار بیشتر است بهتر خواهد بود که در این رابطه با یک پزشک مشورت داشته باشید.

همچنین همانطور که گفته شد تهیه یک پوشک مناسب می­تواند عمل دفع را برای کودک راحت تر سازد. شما همچنین می­توانید برای خرید پوشک بچه با بهترین قیمت نیز به الو ارس مراجعه کنید.

دسته‌بندی: بلاگ